Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Jeszcze popularne

Zgodnie z ostatnim raportem Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) oleje do silników ciężarowych o zimowych lepkościach 15W i 20W miały w 2022 roku 44-proccentowy udział w naszym rynku.

O jeden procent, dokładnie o 0,8, wyprzedziły oleje 10W.

Wiele razy pisaliśmy o ułomności potocznych, a i marketingowych określeń, że środki smarne 15W i 20W są mineralnymi, natomiast 10W półsyntetycznymi, jednak jakąś klasyfikację trzeba przyjąć, nie tylko na potrzeby niniejszego artykułu. Zakładamy więc, że produkty 15W i 20W są „mineralne”. Cezary Wyszecki, doradca techniczny w dziale olejowym Shell Polska wskazuje na interesującą zależność:

– Przy analizach należy pamiętać, że oleje mineralne dzielimy na oleje grupy I i II. Z mieszaniny oleju mineralnego grupy I i syntetycznego powstają starsze oleje półsyntetyczne. Nie nadają się one do stosowania w pojazdach z filtrem cząstek stałych DPF. Oleje mineralne grupy II są bazą do tworzenia nowszych olejów półsyntetycznych, które można już stosować w ciężarówkach z filtrem DPF. Ten niuans pokazuje, że statystyki zużycia oleju silnikowego z klasycznym podziałem na mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne mogą kryć w sobie pułapki.

Cezary Wyszecki, powołując się na dane organizacji producentów samochodów ACEA, zwraca uwagę, że średni wiek ciężarówki w Polsce wynosi nieco ponad 13 lat. Takie samochody ciężarowe wymagają olejów o starszych specyfikacjach, które najczęściej były zalecane w tamtym czasie. Podobnego zdania są inni eksperci. Marek Klimowicz z firmy Oleje Klimowicz (Neste): – Istnieje nadal wiele pojazdów starszej generacji, które nie wymagają wydajności olejów syntetycznych. Mineralne są lepszym wyborem do starszych silników, jeśli w tych silnikach wcześniej stosowano właśnie mineralne. W niektórych przypadkach przejście na syntetyczne może mieć nawet pewne wady. Jeśli w starszym silniku cały czas stosowano olej mineralny, przejście na olej syntetyczny może prowadzić do intensywnego „oczyszczania” silnika. Pozostałości w silniku, które działały jako uszczelniacz, wypłuczą się i silnik zacznie nadmiernie zużywać olej silnikowy. Główną zaletą oleju mineralnego jest cena.

 

Niczym kuchenny przepis

Jak dodaje Kamil Roszyk, inżynier ds. wdrożenia produktu Q8 Oils z firmy Syntaco, oleje mineralne są ściśle powiązane z rafinacją ropy naftowej, w związku z tym gospodarka musi „wchłonąć” określoną ilość tego typu produktów. Istotną cechą mineralnych jest większa zdolność do rozpuszczania niektórych substancji chemicznych. W olejach mineralnych łatwiej rozpuszczają się dodatki uszlachetniające.

– Użytkownik podczas wyboru oleju silnikowego nie powinien kierować się napisem na etykiecie „mineralny”, czy „syntetyczny”, ponieważ z technicznego punktu widzenia są one bez znaczenia – zaznacza Kamil Roszyk. – Najważniejsze w doborze oleju są wymagania producenta pojazdu i specyfikacja oleju, które muszą pasować do siebie. Za specyfikacjami, na przykład API, kryje się specyfikacja technologiczna analogiczna do przepisów kuchennych, do których producenci oleju muszą się stosować, jeżeli chcę oznaczać swoje oleje w określony sposób. Podsumowując, olej silnikowy mineralny co do zasady stosujemy w starszych silnikach, ale zawsze należy sprawdzić jaką specyfikację oleju dopuścił producent silnika.

 

Będą przetasowania

Skoro przewaga mineralnych nad półsyntetycznymi spada i w zeszłym roku wyniosła niecały procent, można spodziewać się dalszego przechodzenia na środki smarne bardziej zaawansowane technologicznie. Zdaniem Cezarego Wyszeckiego z Shell Polska o tempie tego przejścia zdecyduje szybkość ubywania z rynku starszych pojazdów i zastępowania ich nowszymi, z silnikami o bardziej zaawansowanej konstrukcji. O decyzjach zakupowych klientów przesądza rachunek ekonomiczny. Biorąc pod uwagę wspomniany średni wiek samochodu ciężarowego w naszym kraju (13 lat z okładem), cenę litra oleju i częstotliwość jego wymiany łatwo stwierdzić, że olej mineralny jest pod tym względem bezkonkurencyjny.

– Przejście zależy głównie od wymagań OEM (producenta oryginalnego wyposażenia) dla silnika – argumentuje Marek Klimowicz (Neste). – Nowe silniki wymagają bardziej zaawansowanych technologicznie i wydajniejszych olejów. Znalezienie oleju na bazie mineralnej o najnowszych specyfikacjach OEM jest prawie niemożliwe. Wciąż na rynku jest wiele starych pojazdów, które nie potrzebują olejów o nowych specyfikacjach. Ale w przyszłości sytuacja się zmieni i sprzęt, który dziś jest uważany za nowy, w pewnym momencie stanie się stary, ale wymagania dla tych silników się nie zmienią i nadal będą potrzebowały wysokowydajnych olejów.

Kamil Roszyk (Q8 Oils) podsumowuje, że patrząc na rozwój elektromobilności należy spodziewać się dużych zmian na rynku olejów smarowych, które będą miały znaczenie dla całej branży produktów smarowych. Innym czynnikiem zmieniającym rynek jest wzrost świadomości ekologicznej użytkowników i zwrot w kierunku środków przyjaznych dla środowiska, które mogą być przetwarzane i bez utraty jakości kierowane do ponownego stosowania. Dodatkowym atutem za wdrażaniem tego typu środków smarnych jest obniżenie śladu węglowego, który wkrótce może być bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na możliwość konkurowania na wspólnym rynku.

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH OLEJÓW MINERALNYCH

Gulf

Supreme Duty ULE 15W-40 to wysokowydajny olej do silników Diesla klasy premium. Przeznaczony do stosowania w niskoemisyjnych silnikach spełniających najnowsze amerykańskie i europejskie normy. Olej jest również kompatybilny ze starszymi modelami silników, wymagającymi środków smarnych klasy API CJ-4 i niższej. Przedłuża żywotność układu wydechowego za urządzeniami oczyszczającymi. Składa się z ultranowoczesnych dodatków i hiperprzetworzonych olejów bazowych zapewniających doskonałe wyniki i ogólną ochronę silnika, przedłużając odstępy pomiędzy wymianami oleju. Produkt spełnia wymogi wydajnościowe charakterystyczne dla kategorii API CK-4. ACEA E9, API CK-4, Cat ECF-3, Cummins CES 20081, Deutz DQC III-10 LA, Mack EO-O PP, MB 228.31, MTU 2.1, Renault RLD-3, Volvo VDS-4.

Superfleet Supreme 15W-40. Olej do wysokoobciążonych silników Diesla, w tym z EGR. Bardzo dobra stabilność termiczno-utleniająca ogranicza gromadzenie się osadów i zapobiega jego gęstnieniu. Pierwszorzędna ochrona przed zużyciem na skutek korozji pomaga utrzymywać odpowiednią trwałość silnika, zaś bardzo dobra zdolność do zachowania rezerwy alkalicznej (całkowitej liczby zasadowej TBN) pomaga przeciwdziałać szkodliwym wpływom korozyjnych gazów spalinowych i wydłuża okres trwałości oleju. ACEA E7, API CI-4, Global DHD-1, Cat ECF-1-A, Cummins CES 20078, 77, 76, Deutz DQC III, Mack EO-N, EO-M Plus, MAN M 3275, MB 228.3, MTU 2, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.

 

Mobil

Delvac MX ESP 10W-30. Zapewnia wyjątkowe osiągi nowoczesnych, wysokowydajnych silników o niskiej emisji spalin, w tym silników wyposażonych w systemy recyrkulacji (EGR) i systemy obróbki spalin z filtrami cząsteczek stałych (DPF) i katalizatorami utleniającymi do silników Diesla (DOC). Jest kompatybilny ze starszymi typami silników, zapewnia im bardzo dobre osiągi. Spełnia lub przewyższa wymagania API CK-4, CJ-4, CI-4 Plus i CH-4 oraz wymagania kluczowych producentów sprzętu (OEM). Może być jednym olejem do floty mieszanej. Ma następujące aprobaty: Deutz DQC II-18 LA, Mack EO-O Premium Plus, MB 228.31.

Delvac MX 15W-40. Zaawansowana technologicznie formulacja chemiczna tego produktu zapewnia bardzo dobre osiągi zarówno w wymagających, nowoczesnych, niskoemisyjnych silnikach wysokoprężnych, jak i starszych dieslach pracujących na paliwie o niskiej lub wysokiej zawartości siarki. Delvac MX 15W-40 jest wytwarzany z wysokiej jakości olejów bazowych i zbilansowanego pakietu dodatków uszlachetniających, aby zapewnić bardzo dobrą ochronę przez zagęszczaniem się oleju w wyniku gromadzenia się sadzy i osadów wysokotemperaturowych. ACEA E7, API CI-4, DFS 93K215, Mack EO-N, EO-M Plus, MB 228.3, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.

 

MOL

Dynamic Transit 15W-40. Bardzo dobry do mieszanych flot. Uniwersalny olej do silników benzynowych i do silników Diesla samochodów dostawczych, osobowych, autobusów. W szczególności polecany do aut dostawczych Euro III, IV, V, bez filtra cząstek stałych. Zawiera zbilansowany system dodatków gwarantujący wysokie parametry użytkowe. Wysoki poziom rezerwy zasad przekłada się na trwałą neutralizację kwasów zapewniającą długi okres między wymianami oleju. Dynamic Transit 15W-40 zachowuje korzystne właściwości przez długi czas. ACEA E7, API CI-4, Global DHD-1, Cat ECF-2, Deutz DQC III-18, Mack EO-N, EO-M Plus, MAN M 3275-1, MB 228.3, MTU 2, Renault RLD-2, Tatra TDS 30/12, Volvo VDS-3.

Super Diesel 10W-30 jest wytwarzany z mineralnych olejów bazowych, o bardzo dobrych właściwościach przy zastosowaniu złożonego systemu dodatków, który zapewnia wysokie parametry użytkowe. Właściwości płynięcia na zimno skutkują niezawodnym rozruchem, nawet w ekstremalnie niskich temperaturach. Olej przyczynia się do zachowania czystości silnika przez długi czas i zapobiega osiadaniu stałych zanieczyszczeń. Nadaje się m.in do jednostek napędowych samochodów dostawczych i autobusów krótko- i dalekobieżnych. API CG-4, Volvo VDS.

 

Neste

Turbo LXE 15W-40 można stosować w wysokoprężnych silnikach ciężarówek i autobusów wysokiej mocy, również w wysokoprężnych silnikach aut dostawczych i osobowych oraz innych urządzeń. Dzięki klasom ACEA E7 i API CI-4 dobrze spełnia wymagania silników Euro 3, Euro 4 i z EGR (recyrkulacja spalin). Utrzymuje silnik w czystości, chroni przed ścieraniem, utrzymuje niskie zużycie oleju. Nie może być stosowany w pojazdach z filtrem cząstek stałych DPF. ACEA E7, API CI-4, Global DHD-1, Cat ECF-2, ECF-1-A, Cummins CES 20078, 77, 76, Detroit Diesel DFS 93K215, Deutz DQC III-10, JASO DH-2, Mack EO-N, MAN M 3275, MB 228.3, MTU 2, Renault RLD-2, RLD, Volvo VDS-3, VDS-2.

 

North Sea Lubricants

TidalPower HDX 15W-40.Uniwersalny olej o bardzo wysokich parametrach, do silników Diesla w lekkich i ciężkich pojazdach użytkowych pracujących w ciężkich warunkach eksploatacyjnych przez cały rok. Przeznaczony do silników Euro 3, Euro 4 i Euro 5 z EGR i/lub SCR. Nie nadaje się do pojazdów wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF). Wysokorafinowana, mineralna baza została połączona ze specjalnym pakietem dodatków, aby osiągnąć następujące cechy: bardzo dobra stabilność termiczna i oksydacyjna, bardzo dobre właściwości dyspergujące i detergentowe, wysokie właściwości przeciwpienne, przeciwzużyciowe i antykorozyjne, ochrona przed polerowaniem cylindrów, wydłużone okresy między wymianami. ACEA E7, API CI-4, Mack EO-N, MB 228.3, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.

 

ORLEN OIL

PLATINUM ULTOR Futuro 15W-40. Oparty na najnowszej technologii Neo Guard, najwyższej jakości olej silnikowy typu SHPD. Został otrzymany w oparciu o wysokogatunkowy olej bazowy gr. II oraz doskonale dobrany, stworzony wg najnowszej technologii Mid-SAPS, pakiet dodatków uszlachetniających o unikalnej formule molekuł. Kompatybilny ze wszystkimi urządzeniami obróbki spalin, szczególnie zalecany do silników z recyrkulacją gazów wydechowych. Bardzo dobre właściwości lepkościowe umożliwiają łatwy rozruch zimnego silnika oraz dobrą pompowalność oleju w niskich temperaturach. Klasa jakości: ACEA E9, E7, API CK-4, Aprobaty:  MB-Approval 228.31,Volvo VDS-4.5, Renault RVI RLD-3, Mack EO-S 4.5, Deutz DQC III- 18LA, Cummins CES 20086

PLATINUM ULTOR Plus 15W-40 Olej oparty na najnowszej technologii Neo Guard. Przeznaczony jest przede wszystkim do nowoczesnych, wysokoprężnych silników spełniających wymagania Euro V, z katalizatorami SCR. Z powodzeniem można stosować go także w starszych konstrukcjach spełniających Euro IV, III, II, I. Unikalna kompozycja najwyższej jakości mineralnych olejów bazowych oraz dodatków uszlachetniających gwarantuje bezawaryjną pracę silnika w najtrudniejszych warunkach eksploatacji oraz niezmienne parametry oleju podczas ekstremalnie wydłużonych przebiegów. W zakresie emisji NOx oraz PM (cząstki stałe) spełnia także normy EPA Tier I i II. Klasa jakości: ACEA E7, E5, E3, API CI-4, Aprobaty: MB-Approval 228.3, Volvo VDS-3, MACK EO-N, EOM Plus, RENAULT RLD/RLD-2, CUMMINS CES 20078, MTU TYPE 2, DEUTZ DQC-III-10, TEDOM 258-3

.

Q8 Oils

T 750 15W-40, tak nazywa się olej o wysokiej wydajności, do silników Euro 4 i 5 pracujących na oleju napędowym o niskiej zawartości siarki i w trudnych warunkach. Uniwersalny olej do aut ciężarowych, osobowych, maszyn budowlanych, pojazdów terenowych. Korzyści z jego stosowania: bardzo dobra ochrona przed nadmiernym zużyciem cylindrów, wydłużone okresy między wymianami (mniejsze koszty serwisu), szybkie smarowanie przy zimnym rozruchu, zapobieganie osadzaniu się sadzy. Specyfikacje i aprobaty: ACEA E7, API CI-4, Global DHD-1, Cat ECF-2, ECF-1, Cummins CES 2077, 76, 72, 71, Deutz DQC III-10, Mack EO-N, MAN M 3275-1, MB 228.3, MTU 2, Renault RLD-2, RLD, Volvo VDS-3.

 

Shell

Rimula R4L 15W-40 – niskoemisyjny, do samochodów ciężarowych o dużej mocy. Oparty na olejach bazowych z grupy II jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie produktów klasy 15W-40. Zawiera aktywne dodatki zwiększające odporność na zużycie, tworzenie się osadów i utlenianie. Charakteryzuje się obniżoną zawartością popiołów i siarki, pomagając utrzymać osiągi pojazdu na niezmiennym poziomie przez całą eksploatację. Jednocześnie zabezpiecza katalizatory i filtry cząstek stałych. Może być stosowany w silnikach spełniających normy emisji na poziomie Euro 4, 5, US 2007 oraz w starszych jednostkach. ACEA E9, E7, API CK-4, CJ-4, Allison TES 439, Cat ECF-3, ECF-2, Cummins CES 20086, 81, Detroit DFS 93K222, 93K218, Deutz  DQC III-10 LA, JASO DH-2, Mack EOS-4,5, EO-O Premium Plus, MAN M 3575, MB 228.31, MTU 2.1, Renault RLD-4, RLD-3, Volvo VDS-4.5, VDS-4.

Rimula R4 X 15W-40 – najwyższej jakości wielozadaniowy olej mineralny do diesli o dużej mocy z EGR. Dzięki odpowiednio dobranym dodatkom trwale chroni przed korozją i zabezpiecza przed osadami na tłokach, co wspólnie z wysokiej jakości dyspersantami zapewnia bardzo dobrą ochronę przed tworzeniem się szlamów i osadów w silniku. Dodatkowo zapewnia wysoką czystość i minimalizuje zużycie silnika, wydłużając jego trwałość i utrzymując moc. Odpowiedni dla wszystkich silników pre-US 2007, większości jednostek Euro 4 (bez filtrów cząstek stałych), jak również dla starszych typów silników. ACEA E7, E5, E3, API CI-4, Global DHD-1, Cat ECF-2, ECF-1-A, Cummins CES 20078, 77, 76, 75, 72, 71, DDC 93K215, Deutz DQC-III-10, Mack EO-N, MAN M 3275-1, MB 228.3, MTU 2, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.

 

Tedex

Diesel Truck SHPD 15W-40, wielosezonowy olej SHPD (Super High Performance Diesel) wytworzony z najwyższej jakości mineralnych, hydrorafinowanych olejów bazowych i specjalnie opracowanego pakietu dodatków uszlachetniających. Zalecany jest przez czołowych producentów samochodów do mocno wysilonych silników wysokoprężnych spełniających normy Euro IV i V. ACEA E7, API CI-4, Global DHD-1, Cat ECF-1-A, Cummins CES 20078, 77, 76, Detroit Diesel 93K215, Deutz DQC-III, DQC-II, JASO DH-1, Mack EO-M Plus, MAN M 3275-1, MB 228.3, 228.1, MTU 2, Renault RLD-2, Scania LDF, Volvo VDS-3.

Diesel Truck New Formula 15W-40. Wielosezonowy olej wytwarzany z najwyższej jakości hydrorafinowanych olejów mineralnych i dodatków uszlachetniających. Przeznaczony do smarowania wolnossących i doładowanych czterosuwowych silników wysokoprężnych pracujących w każdych warunkach. Nadaje się do stosowania we wszystkich typach pojazdów wyposażonych w te silniki, ale szczególnie jest polecany do silników samochodów ciężarowych, autobusów w ruchu miejskim i międzymiastowym, maszyn budowlanych i rolniczych. ACEA E2, API CF-4, Allison C-4, Mack EO-M Plus, MAN 271, MB 228.1, MTU 1, Volvo VDS.

 

Texaco

Delo 400 SLK SAE 15W-40 jest sprawdzonym olejem do mocno obciążonych silników w pojazdach drogowych i pozadrogowych, wymagających środka smarnego klasy API CK-4 oraz ACEA E9. Nadaje się także do pojazdów Euro I do Euro VI. Może być stosowany w pojazdach typu stop-and-go narażonych na tworzenie się osadów z sadzy, takich jak autobusy i śmieciarki. Jest kompatybilny ze starszymi modelami silników oraz starszymi klasami jakości API. Zgodności i zatwierdzenia: ACEA E9, API CK-4, CJ-4, Cat ECF-3, Cummins CES 20086, Detroit Diesel DFS 93K222, Deutz DQC III-18 LA, MB 228.31, Renault RLD-3, Volvo VDS-4.5.

Delo Gold Ultra E SAE 15W-40 to sprawdzonej jakości olej do wysoko obciążonych silników, zapewnia stabilną wydajność przez całą eksploatację. Zalecany do jednostek Euro I, II, III, IV oraz V. Zalecany do ciężarówek, autobusów, lekkich pojazdów komercyjnych, pojazdów terenowych, sprzętu budowlanego, pojazdów rolniczych. Zapewnia bardzo dobrą pracę podczas eksploatacji w większości silników z recyrkulacją spalin (EGR), z selektywną redukcją katalityczną (SCR) oraz silników bez filtra cząstek stałych (DPF). ACEA E7, API CI-4, Cummins CES 20078, Detroit Diesel DDC 93K215, Deutz DQC III-10, MAN M 3275-1, MB 228.3, MTU 2, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.

 

TotalEnergies

Rubia TIR 7400 15W-40. Olej, wykonany w technologii Pro-Efficient, zalecany do silników Euro 3 i wcześniejszych większości producentów europejskich i amerykańskich. Jest również dostosowany do jednostek Euro 5 i wcześniejszych niektórych producentów przy zachowaniu odpowiednich okresów między jego wymianami. Charakteryzuje się bardzo dobrą stabilnością lepkościową podczas eksploatacji, gwarantując skuteczne smarowanie w trudnych warunkach. ACEA E7, API CI-4, Cummins CES 20078, Mack EO-N, MB 228.3, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.

Rubia Works 1000 15W-40 – olej dla maszyn budowlanych i sprzętu ciężkiego. Ma bardzo dobre właściwości przeciwzużyciowe i myjące. Dzięki specjalnym dodatkom dyspergującym wykazuje wyjątkową odporność na żelowanie oleju, w wyniku przedostawania się sadzy. Zużycie oleju jest obniżone ze względu na jego niską lotność. Specyfikacje i homologacje: ACEA E7, API CI-4, Global DHD-1, Cummins CES 20078, Deutz DQC III-05, MAN M 3275-1, MB 228.3, MTU 2, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.

 

Valvoline

All-Fleet Superior LE 15W-40 to mineralny olej, przygotowany do pracy w silnikach wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPF), układy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) i układy EGR. Specjalnie opracowany pod kątem najwyższej ochrony przed zjawiskiem utleniania i zagwarantowania odporności na ścinanie w silnikach ciężarówek, maszyn budowlanych i autobusów. Stanowi idealne połączenie najwyższej jakości olejów bazowych i specjalnie dobranych dodatków uszlachetniających, dzięki którym cechuje się znakomitą ochroną komponentów silnika w warunkach wysokiej temperatury (bardzo dobra ochrona przed tworzeniem się osadów na tłokach). Zachowuje stabilną lepkość przez całą eksploatację, zabezpiecza przed korozją, odznacza się płynnością w niskich, zimowych temperaturach. Może być stosowany w silnikach Euro VI lub Tier 4 wymagających olejów ACEA E9 i API CK-4. Aprobaty OEM: MB 228.31, MTU 2,1, Renault RLD-4, Volvo VDS-4.5.

All-Fleet Extra 15W-40. Wysokiej jakości, konwencjonalny olej, zawierający dodatki uszlachetniające i bazy najwyższej jakości. Odpowiedni do wysokoprężnych silników pracujących pod dużym obciążeniem w samochodach ciężarowych i autobusach. Bardzo dobrze nadaje się do stosowania w konstrukcjach z SCR i EGR. Zaawansowane, mineralne bazy olejowe gwarantują szybkie smarowanie silnika podczas jego rozruchu w zimowych temperaturach, a wyselekcjonowany pakiet dodatków uszlachetniających pozwala zminimalizować osady i zachować idealną czystość jednostki napędowej. ACEA E7, API CI-4, CH-4, aprobaty: Cummins CES 20078, Deutz DQC III-18, Mack EO-N, EO-M Plus, MB 228.3, MTU 2, Renault RLD-2, RLD, Volvo VDS-3.

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE