Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Różne zabudowy

Byliśmy pod koniec maja na jednym ze spotkań z cyklu dni otwartych Grupy DBK, przy ul. Lubowidzkiej 33 w Gdańsku.

Można tam było poznać różne zabudowy na podwoziach XD. Muszę na wstępie pochwalić ludzi z DBK oraz z innych, współpracujących firm. Rzadko zdarza się tak przychylne nastawienie do dziennikarzy, nie było żadnych problemów z uzyskaniem informacji. Naśladownictwo wskazane, podczas wszelkich eventów i wystaw. Nie żebym jakoś narzekał na inne marki czy przedsiębiorstwa, ale w tym przypadku współpracę oceniam jako wzorową. Tomasz Feliga, koordynator sprzedaży, Maciej Narkowicz, przedstawiciel handlowy, Paweł Panfil, dyrektor sprzedaży, pion telematyka, Tomasz Ostrowski, Ecoterm, Daniel Jarus, zastępca dyrektora ds. handlowych obszar północno-wschodni Ekocel, Sławomir Kurzętkowski, szef regionu Hewea, Sławomir Olijarczyk, Maciej Budzyński, Portugalczyk Luis Azevedo, wszyscy sales & business development Poland Addvolt – panowie, tak trzymać!

śmieciara 4

Śmieciarka

340 FAN ze śmieciarką Ekocel wyróżniał się brakiem lusterek i żarówek, których miejsce zastąpiły diody. Zamiast lusterek są kamery, corner view z prawej strony zastępuje dwa lusterka, krawężnikowe i przednie rampowe. Widoczność polepsza też większe przeszklenie kabiny modelu XD. Poza tym w prawych drzwiach było opcjonalne okno krawężnikowe. Trzyosiowe podwozie z ostatnią osią skrętną gwarantuje znakomitą zwrotność, nie trzeba nikogo przekonywać jak ważna to cecha przy zbieraniu odpadów. Kabina trzymiejscowa, na trzecim, składanym fotelu jest bardzo dużo miejsca na nogi. Ekocel Medium X4, dzięki nowym ramom, przedniej i tylnej, oferuje objętość większą o ponad 2 m sześc. Taka śmieciarka jest więc zwinna i pojemna. Egzemplarz prezentowany w Gdańsku miał niski wrzutnik belkowy, dzięki czemu można łatwo umieszczać worki ze śmieciami, po otwarciu burty i obniżeniu progu załadunku.

 

Chłodnia

450 FAN, z zabudową Igloocar i agregatem Carrier to skrótowy opis chłodni na XD. Trzy osie, ostatnia skrętna, dzięki czemu DAF ma najmniejszy promień skrętu w tej kategorii. Kabina sypialna podwyższona pasuje wysokością do zabudowy. Tylko dwa stopnie wejściowe z pewnością doceni każdy kierowca, który ileś razy dziennie wsiada i wysiada. Zabudowa Igloocar jest wzmocniona, odporna na zarysowania.

Agregat Supra HE8 na olej napędowy, nowej generacji dostarczanej do klientów w Europie od roku, o poprawionej wydajności. W ogóle przez ostatnie dwa-trzy lata Carrier przeprowadził wymianę technologii we wszystkich gamach.

żuraw 3

Żuraw na skrzyni

 

450 FAR żuraw-skrzynia korzysta z trzyosiowego podwozia, ze stałymi osiami z tyłu. Kabina sypialna, niska nie przeszkadza w pracy żurawiem, okno krawężnikowe w prawych drzwiach przyda się każdego dnia. Przednia oś 9-tonowa dociąża przód przy manewrach. Aluminiowa skrzynia Acord z dwóch sekcji, posiada demontowalne słupki, można dzięki temu uzyskać płaską powierzchnię. Na tylnym zwisie zamontowano HDS Fassi F185A.1.23 (wyłącznym dystrybutorem tej marki jest Hewea), model średniej gamy, po zmianach sprzed dwóch lat. Żuraw został bardziej dopracowany, odchudzony o 200 kg, zarazem mocniejszy. Wysięg wynosi 10,25 m, wówczas ładunek na końcu to 1.600 kg. Po dołożeniu dwóch ramion, ręcznie wysuwanych, N i P, mamy 14,7 m i 1.000 kg na końcu. Ręczne ramiona zadają egzamin np. w branży energetycznej.

 

Powerpack

Elektryfikacja ciężkiego transportu to nie tylko zastępowanie tradycyjnych silników tymi na prąd. Portugalska firma Addvolt proponuje powerpack, pierwszy na świecie elektryczny system plug-in. Powerpack ma postać kompaktowej skrzynki, z baterią i zaawansowanym układem sterowania. Dostarcza prąd do urządzeń elektrycznych, np. do agregatów chłodniczych, trwają prace m.in. nad zasilaniem śmieciarek czy innych pojazdów komunalnych. Dzięki generatorowi kinetycznemu powerpack jest doładowywany również w czasie jazdy. Najmniejszy wariant S, dla dostawczaków, ma pojemność do 7 kWh, wariant M od 7 do 19 kWh i największy L 19-35 kWh. Towarzyszy temu wszystkiemu własna telematyka, z której dane można importować do innych tego rodzaju systemów.

Poza trzema opisanymi na placu stały jeszcze cztery inne DAF-y XD: 450 FAN hakowiec z urządzeniem Meiller RS21, 450 FAN cysterna, 450 FT naczepa-cysterna, 410 FA LD zestaw przestrzenny, zabudowa kurtynowa plus przyczepa. Kończąc trzeba wspomnieć o DBK Fleet Management. Grupa DBK opracowała i rozwinęła własny system telematyczny, obecnie przystosowany do każdego rodzaju pojazdu – ciężarowy, dostawczy, bus, osobowy oraz do różnych branż.

 

T&M nr 6/2023

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE