Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Telematyka niejedno ma imię

Trudno wyobrazić sobie codzienną pracę każdego przewoźnika bez narzędzi telematycznych.

Badania Webfleet przeprowadzone swego czasu wśród przedstawicieli branży transportowej pokazują, że ok. 80 proc. przewoźników korzysta z telematyki i są oni świadomi korzyści wynikających z zastosowania tego typu rozwiązań.Telematyka potrafi gromadzić i przetwarzać ogromną ilość danych o pojazdach, kierujących i zrealizowanych przejazdach. Narzędzia pozwalają w czasie rzeczywistym na wymianę informacji o trasach, na komunikację z dyspozytorem, przesyłanie meldunków statusowych, skanów dokumentów, zdjęć, list kontrolnych itd. W istocie wspomagają zatem zarządzanie i podejmowanie decyzji biznesowych. Najważniejszymi funkcjonalnościami systemów telematycznych, według badań ankietowych są: monitoring i lokalizacja pojazdów, a także raportowanie (o zużyciu paliwa, czasie pracy itp.), a następnie bezpieczeństwo, optymalizacja tras i zamówień oraz obsługa danych z tachografów. Dane i funkcje oferowane przez telematykę, które pozwalają optymalizować procesy transportowe to przede wszystkim: bieżąca lokalizacja floty, możliwość planowania tras z uwzględnieniem bieżącej sytuacji drogowej (specjalne mapy dla pojazdów ciężarowych), monitorowanie czasu pracy, stałe połączenie kierowców z biurem i wymiana informacji o bieżącym statusie zlecenia. Aktualna lokalizacja pojazdu i informacja o bieżącym natężeniu ruchu pozwala z kolei szacować czasy przybycia (ETA). W dobie bezprzewodowej łączności stały dostęp do danych i informacji z użytkowanych pojazdów jest koniecznością.

 

Dla IVECO Daily i S-Way

IVECO ON to zespół zintegrowanych usług i rozwiązań transportowych online. Elastyczną ofertę można dostosować do indywidualnych wymagań biznesowych i realizowanych zadań transportowych: od usług łączności zwiększających potencjał pojazdu po kompletny zestaw skrojonych na miarę rozwiązań posprzedażowych, dostępnych na każdym etapie podróży. Użytkownik telematyki IVECO otrzymuje informacje na temat floty, oceny stylu jazdy, czy emisji dwutlenku węgla. Jednym z kluczowych elementów jest zestaw rozwiązań w obszarze Fleet, umożliwiające zarządzanie flotą poprzez monitorowanie zużycia paliwa oraz pracy kierowców, a także planowanie zadań transportowych, optymalizację tras i rozdzielanie zleceń. Z kolei zestaw Uptime ułatwia utrzymanie pojazdu w ciągłej sprawności oraz przewidywanie i unikanie awarii (optymalizację czasu pracy pojazdu, bez przestojów, zdalną diagnostykę RAS oraz zdalne aktualizacje oprogramowania over-the-air). Zaprojektowano zestaw stale dostępnych usług na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. CARE to natomiast nic innego jak funkcje wspomagające dbanie o kierowcę, monitorowanie i raportowanie bezpieczeństwa i stylu jazdy oraz usługa premium TOP CARE, która oprócz opieki nad kierowcą, powoduje nadanie najwyższego priorytetu w usuwaniu usterki danego pojazdu (plus priorytetowa dostawa części i dostęp do ekspertów diagnostycznych).

 

Optifleet czyli optymalne zarządzanietelematyka3

Optymalizacja kosztów firmowych w wyniku monitorowania czasu pracy, wydajności i bezpieczeństwa to zadania telematyki Renault Trucks Optifleet. Dostawca zwraca uwagę na liczbę monitorowanych wskaźników. Moduł Optifleet Check to ponad 200 parametrów pobieranych z pojazdu dotyczących zużycia paliwa, prędkości, odległości, pracy silnika, topografii, sposobu korzystania z tempomatu, zwalniacza itp. Raporty uwzględniają dane sortowane wg pojazdów lub kierowców. Dostępne są również dane dotyczące oddziaływania na środowisko pod kątem emisji (CO2, NOx itd.). Moduł Optifleet Map korzysta ze szczegółowych danych kartograficznych. Dyspozytor otrzymuje również informacje na temat prędkości i kierunku jazdy. Ważna jest możliwość wygenerowania położeń historycznych pojazdu oraz dodania stref geofence. Jeśli ten zasób funkcjonalności nie wystarcza, nakładka Map+ pozwala monitorować dane położenia jeszcze dokładniej (co 60 sekund). Wirtualne geostrefy nakładane po obrysach granic państw umożliwiają łatwe raportowanie rozliczeń, a korytarze wzdłuż dróg gwarantują śledzenie tras przejazdów. Moduł EcoScore pozwala tworzyć rankingi wydajności floty oraz monitorować tendencje zmian. Moduł Optifleet Drive ułatwia pobieranie danych z tachografu i karty kierowcy. Proces odbywa się bezprzewodowo, co zwalnia z konieczności bezpośredniego kontaktu z pojazdem celem skopiowania danych do pamięci masowej. Moduł Health zapewnia natomiast menedżerowi floty dostęp do lampek ostrzegawczych w Optifleet, gdy tylko się pojawią w zestawie pojazdu. Pokazuje dokładnie kiedy i gdzie wystąpił problem i zawiera czas wystąpienia, pozycję, czas trwania, licznik kilometrów i godziny pracy silnika. Powiadomienia przekazywane są w czasie rzeczywistym, w portalu lub za pośrednictwem alertów e-mail. Moduł Optifleet Safety rejestruje zdarzenia związane z bezpieczeństwem tj. zachowanie kierowcy: gwałtowne hamowanie, gwałtowne przyspieszanie, aktywowanie funkcji bezpieczeństwa, aktywacja systemów bezpieczeństwa: AEBS, ESC, LDWS, DAS…

telematyka2

 

MAN, czyli cyfrowe usługi od 3,5 t DMC

Warunkiem technicznym jest wyposażenie pojazdu w odpowiedni moduł. W przypadku ciężarówek i autobusów jest to moduł RIOBox (TBM3) i tzw. OCU3 w przypadku TGE. Moduły telematyczne w pojazdach MAN stanowią interfejs techniczny między pojazdami a usługami cyfrowymi. Platforma RIO działa w chmurze, dzięki czemu klienci mają do niej dostęp za pośrednictwem przeglądarki internetowej – niezależnie od swojej lokalizacji i używanych urządzeń. Platforma RIO jest samoobsługowa, klient samodzielnie aktywuje usługi cyfrowe, zarządza flotą (np. dodaje pojazdy, grupuje je wg swoich potrzeb) zarządza użytkownikami w ramach własnej firmy, nadając im odpowiednie uprawnienia ograniczając je np. do samego podglądu lub nadaje role administrowania flotą.

Portfolio dostępnych usług MAN obejmuje zarządzanie tachografem i czasem (usługa Compliant i Timed), śledzenie pojazdów (GEO) i wsparcie kierowcy (aplikacja MAN DriverApp), zarządzanie ładowaniem w autobusie elektrycznym (eManager S i eManager M), status komponentów podlegających konserwacji i proaktywne zarządzanie konserwacją i naprawami (MAN ServiceCare S) poziomy płynów (AdBlue, olej, paliwo) oraz dodatkowo zużycie okładzin hamulcowych, ciśnienie w oponach jeśli pojazd wyposażony jest w TPM (usługa MAN ServiceCare M). Analiza spalania, wykorzystania pojazdu i programów jazdy, wraz z oceną stylu jazdy kierowcy, możliwa jest natomiast w usłudze o nazwie Perform. Największym powodzeniem cieszą się usługi GEO (GPS), Compliant (zdany odczyt tachografu i karty kierowcy), Perform (analiza spalania) oraz szczegóły konserwacji wraz z możliwością dodania własnych spersonalizowanych elementów (np. konserwacja klimatyzacji, windy itp.)

Dla nowej generacji pojazdów MAN DigitalServices oferuje zdalne doposażenie pojazdów w dodatkowe funkcje (MAN Now) bezprzewodowo przez mobilny internet, od najprostszych, jak aktualizacja mapy czy wgranie dodatkowego języka do systemu Infotainment po programy jazdy (np. MAN EfficientRoll), oprogramowania skrzyni TipMatic (MAN TipMatic Efficiency, MAN TipMatic Performance, MAN TipMatic Offroad itp.), czy wyłączenie pojazdu na biegu jałowym po 4 minutach (MAN IdleShutdown).

Walorem platformy telematycznej RIO jest również to, że w jej ramach klient może łatwo i samodzielnie, w zasadzie jednym kliknięciem, udostępnić dane partnerom łańcucha logistycznego pogrupowanym tematycznie np. śledzenie pojazdów – można utworzyć połączenie do partnerskiego systemu np. Sixfold, project44, Schmitz Cargobull Connect i innych, planowanie tras i zleceń np. CarLo Connect; zarządzanie danymi z tachografów – DAKO TachoWeb Connect.

telematyka4

 

Schmitz ze wspomaganiem

Schmitz Cargobull ma już 20-letnie doświadczenie w rozwoju i sprzedaży własnego systemu telematycznego TrailerConnect. Oprócz rozwoju własnego sprzętu i oprogramowania, spółka zależna – Cargobull Telematics – oferuje usługi związane z telematyką naczep. Obejmują doradztwo związane z interfejsami danych oraz procesami zarządzania transportem i flotą. Portal TrailerConnect daje sporo korzyści, m.in. stały podgląd stanu naczepy i ładunku, jak również przejrzyście ułożoną historię zdarzeń, temperatury i lokalizacji. Czujniki rejestrują dane naczep i przesyłają je do telematycznego centrum komputerowego. Dostawca zwraca uwagę na prosty eksport danych oraz dokumentowanie zdarzeń technicznych oraz informacje o sposobie rozwiązania problemu. Dzięki aplikacji Be-Up-To-Date użytkownik ma podgląd swojej floty. Może wyświetlać położenie, stan i dane dotyczące ciśnienia w oponach, zużycia i obciążenia dla każdego pojazdu indywidualnie lub można uzyskać przegląd stanu całej floty. Elementami są: rejestrator temperatury (jednostka sterująca i do sześciu czujników w przestrzeni ładunkowej), bateria telematyczna (akumulator telematyki, który można nagrzewać do ładowania, zapewnia czas czuwania w stanie odłączonym); dane operacyjne agregatu chłodniczego, a także dane operacyjne EBS (podłączony układ hamulcowy przesyła stan, informacje operacyjne i dane diagnostyczne). Jest czujnik ruchu oraz moduł Wi-Fi (zintegrowany z jednostką sterującą umożliwia aplikacji beSmart wyświetlanie informacji i obsługę klimatyzatora)

W Schmitz Cargobull podkreślają, że korzystając z nowego centrum zarządzania danymi TrailerConnect, spedytorzy mogą w kontrolowany i bezpieczny sposób dostarczać swoim klientom dane dotyczące zleceń. Aby umożliwić spedytorom jeszcze efektywniejsze wykorzystanie istniejących danych w czasie rzeczywistym, Schmitz Cargobull nawiązał partnerstwo m.in. z liderami technologii rozwiązań w zakresie widoczności w czasie rzeczywistym (RTV), w tym Transporeon. Dzięki TrailerConnect Data Management Center, spedytorzy korzystający z Transporeon Visibility Hub mają teraz możliwość przesyłania wybranych danych telematycznych i transportowych własnej floty oraz floty swoich partnerów do platform widoczności w czasie rzeczywistym za pomocą jednego kliknięcia. Ci sami spedytorzy zachowują pełną kontrolę nad swoimi danymi i mogą w czasie rzeczywistym wybierać, które dane udostępniać stronom trzecim. Istotna jest pełna kontrola nad danymi dotyczącymi zamówienia.

 

Krone – kontrola ładowni i nie tylko

Usługa do prostego i przejrzystego zarządzania danymi – Krone Telematics Portal – to nowość. Na zakończonych niedawno targach Transport Logistic 2023 w Monachium na stoisku Krone przedstawiono sposób na dostętelematyka1p do danych telematycznych z dowolnego miejsca. W tym celu wykorzystuje się otwarty interfejs push dla wszystkich partnerów. Obecnie istnieje ponad 250 interfejsów wychodzących, obsługujących żądania klientów. Krone Telematics rozszerzyła zakres swoich usług i oferuje teraz również „Samoobsługę”. Umożliwia prostą i przejrzystą transmisję danych do wszystkich podłączonych systemów. Dzięki temu wymiana danych między użytkownikami Krone Telematics, dostawcami zewnętrznymi lub ofertami dostosowanymi do potrzeb klientów jest łatwiejsza i wydajniejsza. Wygodny wybór i odznaczenie pojazdów oraz różne pakiety danych, takie jak GPS, EBS czy dane dotyczące temperatury, ułatwiają utrzymanie wszystkiego pod kontrolą. Aby zapewnić bezpieczeństwo danych, Krone automatycznie generuje raport przejrzystości zapobiegając przypadkowym wyciekom danych lub niewłaściwemu wykorzystaniu danych telematycznych.

Nowum stanowi też inteligentny system rozpoznawania przestrzeni ładunkowej Smart Capacity Management. Wykorzystuje technologię Smart Capacity View do monitorowania przestrzeni ładunkowej w naczepie za pomocą kamery i przesyła obrazy do portalu telematycznego Krone za pośrednictwem jednostki telematycznej Krone Smart Collect (KSC). Tutaj dyspozytor może śledzić naczepę w czasie rzeczywistym i przeglądać obszar załadunku. Wszystkie procesy załadunku i rozładunku są dokumentowane za pomocą znaczników miejsca i czasu. Obrazy o wysokiej rozdzielczości umożliwiają dyspozytorowi natychmiastowe rozpoznanie uszkodzeń towaru i pojazdu (nawet w ciemności i przy zamkniętej naczepie). W razie potrzeby można również uruchomić nowe nagranie. Oprogramowanie wykrywa ewentualne uszkodzenia, niewłaściwe zabezpieczenie ładunku i osoby oraz określa dostępną powierzchnię ładunkową w metrach. System samodzielnie określa zapotrzebowanie przestrzenne partii ładunkowych i przekazuje te informacje w czasie rzeczywistym do dyspozytora oraz do systemu zarządzania transportem (TMS). Wolne miejsca paletowe są wykrywane automatycznie i mogą być również przekazywane do giełd transportowych za pośrednictwem TMS wraz z aktualną lokalizacją. Dodatkowo sugerowane są ewentualne zlecenia transportowe. W dalszym etapie rozbudowy Smart Capacity AI to sztuczna inteligencja przejmuje ocenę obrazów.

 

Webfleet do zadań różnych

Webfleet Video to wielokrotnie nagradzane rozwiązanie telematyczne, które łączy nagrania zdarzeń drogowych z kamery samochodowej z danymi pojazdu. Sztuczna inteligencja AI wykorzystywana przez kamerę CAM 50, automatycznie identyfikuje ryzykowne zachowania kierowcy i pozwala poprawić bezpieczeństwo, pomagając przewoźnikom i kierowcom unikać niebezpiecznych oraz kosztownych incydentów na drogach. Z kolei dzięki Webfleet OptiDrive można monitorować kluczowe dane mające wpływ na ekonomiczną i bezpieczną jazdę, takie jak: ostre kierowanie i hamowanie, prędkość, zużycie paliwa czy praca na biegu jałowym. Dla flot pojazdów ciężarowych dostępne są również dane dotyczące wykorzystania tempomatu, które pomagają operatorom określić, gdzie tempomat może być lepiej wykorzystany, wspierając kierowców w jeszcze bardziej wydajnej jeździe i oszczędzaniu paliwa.

telematyka5PRO M to Terminal Kierowcy Webfleet. Pomaga zawodowym kierowcom zarówno w pojazdach, jak i na zewnątrz. Podobnie jak komputer przenośny, jest zaprojektowany tak, aby wspierać kierowców w każdym zadaniu i podobnie jak smartfon, jest zbudowany z myślą o łatwości i dostępności użytkowania.

Webfleet Work App to aplikacja, która umożliwia kierowcom wykonywanie pracy przy użyciu jedynie urządzenia mobilnego z systemem Android, a więc bez konieczności ponoszenia kosztów związanych z zakupem dodatkowych urządzeń. Aplikacja udostępnia kierowcom takie funkcje jak: lokalizowanie pojazdów, rejestrowanie czasu pracy, rejestrowanie kierowców, ustawianie trybów podróży, zarządzanie zleceniami i harmonogramami oraz stały kontakt między kierowcą a biurem za pomocą dwukierunkowej komunikacji. Właściciele flot mogą zautomatyzować procesy operacyjne, takie jak raportowanie podróży i zachowanie zgodności z przepisami. Webfleet Work App ułatwia planowanie zleceń, umożliwiając wysyłanie instrukcji bezpo­średnio do kierowców w ramach funkcji optymalizacji zamówień.

Webfleet Vehicle Check z kolei digitalizuje codzienne inspekcje pojazdu wykonywane przez kierowcę. Aplikacja mobilna pozwala wykonywać inspekcje pojazdów i przesyłać cyfrowe listy kontrolne pojazdów z urządzeń mobilnych. Istnieje możliwość wykorzystania wstępnie zdefiniowanej listy kontrolnej lub stworzenia własnej (funkcja natychmiastowych powiadomień). Jest też Webfleet TPMS, kontrolujący ciśnienie i temperaturę w oponach w czasie rzeczywistym. Dzięki predykcyjnemu zarządzaniu oponami, problemy są wykrywane zanim doprowadzą do kosztownych napraw i przestojów.

Wkrótce (premierę zaplanowano na czerwiec br.) pojawi się natomiast Webfleet Cold Chain – dedykowane rozwiązanie do monitorowania krytycznych zdarzeń i parametrów temperaturowych, które będzie wspierać przewoźników w ochronie produktów wrażliwych. Dane dotyczące temperatury są wyświetlane w dedykowanym module, aby ułatwić zarządzanie łańcuchem chłodniczym.

 

DBK Fleet Management od Grupy DBK

DBK Fleet Management to autorski system telematyczny, który w ofercie posiada Grupa DBK. Dedykowany jest do wszystkich marek oraz typów pojazdów, w tym ciężarowych, dostawczych, naczep oraz cystern czy autobusów. System umożliwia wgląd do danych zawartych w komputerze pojazdu oraz tachografu, co wywiera wpływ na lepsze skoordynowanie serwisu, zdalne usuwanie błędów, a także planowanie czasu pracy kierowców. Wpływa także na zwiększenie bezpieczeństwa, poprzez sprawdzanie lokalizacji pojazdu. Możliwość kontrolowania stylu jazdy przekłada się na redukcję kosztów paliwa i eksploatacji pojazdu. – Obserwując rynek transportowy od pewnego czasu wśród producentów pojazdów jak i systemów telematycznych najważniejszym hasłem jest optymalizacja. Termin ten dotyka wszystkich obszarów w firmie transportowej, poczynając od wyboru najbardziej ekonomicznych pojazdów po szkolenia kierowców jak i maksymalnego wsparcia od strony systemu zarządzania flotą. Tutaj na szczególną uwagę zasługuje ciągłe udoskonalanie systemu planowania tras, kontroli parametrów ecodrive, jak i kontroli stanu technicznego pojazdu, która może uchronić przedsiębiorcę przed nieplanowanymi przestojami i wykluczyć nieprzewidziane koszty – mówi Paweł Panfil, dyrektor działu telematyki w Grupie DBK.

Udogodnieniem jest wdrożenie aplikacji mobilnej ułatwiającej komunikację między kierowcą a zespołem zarządzającym. Możliwość obserwacji trasy w czasie rzeczywistym jest funkcją, która w znacznym stopniu podwyższa bezpieczeństwo kursu. Zalogowanie z innego urządzenia umożliwia szybkie przeniesienie potrzebnych danych na inne urządzenie mobilne. W funkcjonalnościach aplikacji znajdują się informacje o alertach, możliwość podglądu wszystkich pojazdów oraz mapa. Prosty, intuicyjny interfejs sprawia, że informacje o najważniejszych alertach i zagrożeniach panujących na drodze są wyświetlane, tak by nie zabierały uwagi kierowcy. Taka funkcja jest przydatna zwłaszcza w kursach zagranicznych – na nieznanych dla kierowców trasach oraz takich, na których zmieniają się przepisy ruchu drogowego na lokalne.

 

Drabpol kompleksowo

W kompleksowej obsłudze firm z obszaru transportu lądowego specjalizuje się Drabpol. W ofercie ma zarówno rozwiązania systemu zarządzania flotą, jak i same urządzenia telematyczne dla pojazdów praktycznie każdego segmentu. MiX 4000 to produkt zawierający rozwiązania zgodne z aktualnymi trendami na rynku. Na płycie głównej urządzenia umieszczono zarówno modem GSM, odbiornik GPS, akcelerometr (czujniki przyspieszeń), Bluetooth niskiego poziomu energii, I/O, 2 wejścia CAN, 2 porty RS232, 4 wyjścia sterujące oraz 434/915 MHZ nadajnik-odbiornik (transceiver) krótkiego zasięgu. Integracja połączenia RF krótkiego zasięgu razem z transmisją GSM pozwala na komunikację na dwóch alternatywnych kanałach (przy różnych częstotliwościach). Oprogramowanie urządzenia może być zmieniane zdalnie za pomocą sieci GSM. W przypadku utraty połączenia GSM (brak zasięgu, awaria sieci itp.) MiX 4000 może przechować do 20 tys. wiadomości. Odbiornik GPS jest odbiornikiem wysokiej czułości, a urządzenie ma wbudowaną antenę GPS. W szczególnych przypadkach istnieje możliwość wykorzystania zewnętrznych anten. System umożliwia rejestrację do 43 parametrów z szyny CAN. Podstawowe funkcje MiX 4000 to: rejestracja przebytych tras z zapisem danych dotyczących np. przebytego dystansu, prędkości pojazdu, obrotów silnika; błędów jazdy (np. przekroczenia prędkości, przekroczenia obrotów, gwałtowne hamowania); identyfikacji kierowcy; kontroli dostępu. Funkcjonalność obejmuje też spersonalizowane zdarzenia (np. rejestracja otwartych drzwi, wjazd w zakazaną strefę geolokalizacyjną); dane tachograficzne (sekunda po sekundzie); serwisowanie i przeglądy rejestracyjne; zapis danych GPS; aktywne i pasywne śledzenie; zarządzanie lokalizacjami (raporty z informacjami nt. wszystkich zdarzeń, dodatkowo możliwe jest ustawienie powiadomień SMS o wjeździe do strefy zakazanej czy też opuszczenie wyznaczonego obszaru); aktywne zdarzenia.

Dodatkowo firma Drabpol wprowadza również rozwiązania ADAS (Advanced Driver Asistant Systems), w skład których wchodzą obecnie dostępne w ofercie rozwiązania monitoringu wizyjnego wokół pojazdu, takie jak MiX Vision AI, ProVIU 360 II generacji jak i system AAS 4.0 – asystent skrętu. MiX Vision AI to zestaw kamer rejestrujących ryzykowne jak i niebezpieczne zachowania na drodze wykorzystując do tego technologię AI. Kamera drogowa skierowana w stronę drogi wykrywa ryzykowne zachowanie podczas jazdy, skupiając się na drodze, aby ostrzec o kolizji, niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu i odległości. System ProViu 360 II gen. dostarcza obraz w ciągu 1,9 sek. Po pierwszym włączeniu system przełącza się na kamerę cofania w formacie HD. Po dodatkowych trzech sekundach system kończy sekwencję startową i dostarcza 360-stopniowy podgląd wokół pojazdu.

 

Trimble Transportation, optymalizacja pracy firm transportowych

Systemy telematyczne są w chwili obecnej niezbędnym narzędziem pomagającym firmom transportowym wykorzystywać efektywnie flotę pojazdów oraz kierowców. Trimble Transportation jako wiodący dostawca telematyki oferuje wiele rozwiązań w tym zakresie: łatwy w konfiguracji system, dopasowany do potrzeb kierowcy Trimble App Manager (TAM) to innowacyjne rozwiązanie oparte na technologii EMM (Enterprise Mobility Management) dla komercyjnych urządzeń mobilnych pracujących w środowisku Android. System TAM umożliwia zarządzanie oraz pełną kontrolę urządzenia i aplikacji, które są na nim zainstalowane. TAM zarządza wszystkimi funkcjami urządzenia mobilnego oraz aplikacjami na nim zainstalowanymi. Daje zdalny dostęp do rozwiązań telematycznych Trimble, a także umożliwia instalację wybranych aplikacji ze sklepu Google Play, jak i aplikacji własnych.

Aplikacja FleetXPS zintegrowana z TAM zarządza zleceniami wspierając kierowcę w ich realizacji. Udostępnia takie funkcje jak: lokalizacja pojazdu, rejestracja czasu pracy, dwukierunkowa komunikacja pomiędzy kierowcą i biurem poprzez wiadomości tekstowe i strukturalne. Dodatkowo rozszerza przebieg zlecenia o statusy i raporty. Pozwala otrzymywać i skanować dokumenty, a także wykonywać zdjęcia (np. uszkodzonych towarów) oraz składać podpisy na potwierdzeniach dostawy.

Usługa TruETA jest wspomagana przez algorytmy sztucznej inteligencji wyliczające w czasie rzeczywistym przejazdy między poszczególnymi punktami z uwzględnieniem historycznych danych o trasie oraz postojach, co pozwala w sposób jeszcze bardziej precyzyjny określać dokładne czasy ETA.

Kolejnym przykładem wsparcia telematyki w transporcie jest eco-driving. Narzędzie Performance Portal oferowane przez Trimble Transportation monitoruje styl jazdy kierowców m.in. sposób przyspieszania i hamowania, praca na biegu jałowym, korzystanie z tempomatu, przekroczenia ograniczeń prędkości. Analiza i ocena parametrów daje możliwość poprawy tych słabszych, a docelowo wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa oraz na koszty utrzymania i serwisowania.

Trimble Transportation oferuje jeszcze szereg innych produktów wspomaganych danymi telematycznymi, m.in. Trimble Video Intelligence (inteligentna wideorejestracja), Trailer4U (zarządzanie naczepami). Wszystkie narzędzia pozwalają optymalizować proces transportu.

 

T&M nr 5/2023

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE