Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Asset Tracking też dla przyczep i naczep

raportu kwartalnego PZPM i KPMG pt. „Branża motoryzacyjna Automotive Industry” wynika, że w pierwszym kwartale 2023 r. na polskim rynku motoryzacyjnym odnotowano niemal 7 tys. nowych rejestracji przyczep i naczep.

Naczepa jako jednostka ładunkowa stała się najlepszym zasobem do raportowania i przesyłania informacji dotyczących ładunku i transportu. Coraz częściej mamy do czynienia z kompleksowymi rozwiązaniami i to właśnie one mają największą przyszłość.

Współczesne naczepy zaopatrywane są coraz częściej w pakiet telematyczny: monitorowanie ciśnienia w ogumieniu, wspomaganie podjazdu do rampy oraz rozbudowany system zabezpieczeń nadwozia chłodni (monitorowanie położenia geograficznego, drzwi, temperatury chłodzenia, „kondycja” agregatu chłodniczego i stan sprzęgu). Telematyka dla naczep podąża też za trendem obserwowanym w innych dziedzinach, zaczynają dominować rozwiązania na urządzenia mobilne.

Wyposażenie naczep i przyczep w osobne systemy telematyczne Webfleet Asset Tracking pozwala na bardziej elastyczne zarządzanie transportem odpowiadając na potrzeby zleceniodawców. Dzięki Webfleet Asset Tracking można monitorować pozycję naczep, a dzięki funkcji łączenia z ciągnikami (z ang. coupling) mieć całkowitą pewność, że właściwe naczepy zostały przypisane do odpowiednich pojazdów, znajdują się na właściwych trasach i realizują odpowiednie zamówienia. Zarządzający flotą może podejrzeć widok trasy i dostarczyć dokładne dane klientom, a dzięki natychmiastowym powiadomieniom o wykryciu ruchu czy przekroczeniu granic wyznaczonego obszaru może zwiększyć bezpieczeństwo usługi. Poza wyświetlaniem bieżącej pozycji naczepy na mapie, telematyka dla naczep daje także możliwość nadzorowania poszczególnych parametrów technicznych pojazdu. Zarządzający flotą ma wgląd w dane dotyczące wydajności ich wykorzystania i może łatwo planować prace serwisowe, tak by unikać niepotrzebnych przestojów i utrzymać wysoką wartość parku flotowego. Zadania konserwacyjne mogą być organizowane w oparciu o drogomierz, czas pracy lub datę ostatniego przeglądu. Telematyka naczep jest też „strażnikiem”, ponieważ zapobiega ingerencjom ze strony nieuprawnionych osób. Coraz bardziej liczą się odpowiednie certyfikaty świadczące o tym, że dana naczepa spełnia tego rodzaju wymagania (np. TAPA-TSR; Transported Asset Protection Association – Truck Security Requirements).

Z jeszcze większymi wymaganiami spotkają się firmy oferujące transport przy pomocy naczep do przewozu towarów w temperaturze kontrolowanej, takich jak żywność, kwiaty, farmaceutyki, chemikalia. Już od czerwca dostępna jest usługa Webfleet Cold Chain. Zlecający i odbiorcy takich towarów oczekują pełnego monitoringu od producenta do konsumenta po to, by mieć pewność, że produkty nie straciły cech organoleptycznych bądź własności fizykochemicznych. Rozwiązania dla chłodni bazują na zestawie certyfikowanych czujników temperatury rozmieszczonych równomiernie w przestrzeni ładunkowej naczepy. Przesyłają informacje o temperaturze w komorach naczepy bezpośrednio do systemu centralnego. Przebieg temperatur jest udokumentowany, stanowiąc jednocześnie potwierdzenie przewozu towaru w optymalnej temperaturze dla odbiorcy końcowego.

Telematykę dla naczep można zakupić osobno lub w przypadku planowania rozbudowy floty, zdecydować się na naczepy z już wbudowanymi systemami. Niektórzy producenci oferują swoje, autorskie rozwiązania, a część korzysta z systemów oferowanych przez dostawców telematycznych. Segment usług telematycznych dla przyczep i naczep będzie się dalej dynamicznie rozwijał. Klienci firm transportowych oczekują bieżącego dostępu do informacji dotyczących ładunku bez względu na to czy przewożoną jednostką ładunkową jest naczepa czy kontener. Stabilizują się także koszty implementacji i korzystania z telematyki dla naczep, więc firmy coraz częściej sięgają po korzyści, jakie niesie ze sobą stosowanie tych innowacyjnych technologii.

 

 

T&M nr 5/2023

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE