Ciekawy początek
Od stycznia do marca rynek w najcięższej kategorii ponad 16 ton dopuszczalnej masy całkowitej wzrósł o 16 proc. i doszło do zmiany lidera, czy chwilowej przekonamy się w następnych miesiącach.
Łączne wyniki kwartału, 7.744 rejestracje, przyniosły taką oto kolejność ósemki: Mercedes-Benz, Volvo, DAF, Scania, MAN, Renault, Iveco, Ford. Szczegóły, jak zawsze, prezentujemy w tabelach. Mercedes prowadzi również w ciągnikach, tym razem wyprzedzając DAF-a i Volvo. Rynek używanych, w przeciwieństwie do nowych, spadł, konkretnie o 3,2 proc. W liczbach bezwzględnych również jest mniejszy, 5.735 rejestracji (nowych 7.744). Czołowa trójka w „używkach” to Scania, MAN, Mercedes.
Lider ma głos
Od Mercedesa, konkretnie z Daimler Truck Polska, otrzymaliśmy odpowiedź sygnowaną przez Piotra Serokę, zajmującego się PR i marketingiem. Przytaczamy ją w całości. „Jest to efekt połączonych działań po stronie sprzedaży i serwisu, a także skutecznego wsparcia marketingowego. Tak postrzegamy nasz biznes – jako połączenie tych wszystkich elementów na najwyższym, profesjonalnym poziomie. Uważamy też, że na ten wynik składa się długofalowa praca, wymagająca czasu i nakładów, na przykład przekonywanie kierowców do produktu za pomocą długoterminowych testów. W przypadku niektórych rozwiązań, tak jak kiedyś Mercedes PowerShift, a dziś MirrorCam, kierowcy potrzebują czasu na zapoznanie się z nimi. Ostatecznie jednak rezultatem jest nie tylko wysoka sprzedaż, ale także obecność na naszych drogach bezpieczniejszych, bardzo nowoczesnych i dobrze wyposażonych pojazdów.
Wiadomo, że mierzymy wysoko i celem zawsze jest zostanie numerem 1 na rynku. Niemniej my po prostu skupiamy się na naszej strategii dążącej do coraz większej profesjonalizacji w obsłudze klienta użytkującego pojazdy ciężarowe. Składa się na nią nie tylko jakość samego produktu, ale także kompleksowe, nowoczesne usługi finansowe, serwisowe i telematyczne, obejmujące cały cykl życia samochodu ciężarowego.”
Z trzeciej lokaty
– Wierzymy, że jest to chwilowy spadek formy, chociaż nie ma co ukrywać, że z rynku napływa sporo pesymistycznych informacji – przyznaje Artur Sosnowski, dyrektor sprzedaży DAF Trucks Polska. – Wysoka inflacja, wzrost kosztów utrzymania firmy i przede wszystkim znaczący spadek stawek we frachtach jest dla nas niepokojący. Bacznie obserwujemy zarówno rynek sprzedaży pojazdów ciężarowych jak i napływające zamówienia. Sporo klientów musiało zrewidować swoje plany i po raz kolejny sytuacja rynkowa okazała się być nieprzewidywalna. Istnieją także czynniki zewnętrzne, na które nie mamy wpływu, takie jak chociażby napływ flot spoza polskiego rynku. Z drugiej jednak strony widzimy, że rynek jest bardzo mocny i po pierwszym kwartale urósł o 16 procent w segmencie ciężkim w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Zadaliśmy też pytanie, czy DAF zamierza odzyskać prowadzenie? I co może się do tego przyczynić? Jak przekazał Artur Sosnowski, DAF przede wszystkim dokładnie analizuje sytuację rynkową i pracuje nad tym, aby być przygotowanym na różne scenariusze. Kilka miesięcy temu nowa generacja DAF-ów została poszerzona o kolejne modele, dla segmentu dystrybucyjnego, komunalnego, czy budowlanego. Działania sprzedażowe będą koncentrowały się na wielu polach, w różnych segmentach, nie tylko długodystansowym.
– Przygotowaliśmy i wdrażamy akcje wspierające promowanie oraz sprzedaż pojazdów DAF XDC czy XFC, przed nami wyjazd do Holandii dla klientów z segmentu budowlanego na Ride & Drive – wylicza dyrektor Sosnowski. – Nasi dealerzy bardzo aktywnie prowadzą cykl dni otwartych, podczas których prezentowane są różnego rodzaju rozwiązania dostępne dla modelu Truck of the Year 2023, czyli XD. Oczywiście, równolegle nie zapominamy o sprzedaży w transporcie międzynarodowym, oferując nową gamę, ale także model roku 2017. Czy nasze działania pozwolą nam odzyskać i utrzymać pozycję lidera rynku na koniec roku? Na to pytanie dziś nie znamy odpowiedzi. Mamy świadomość, że bycie na pierwszym miejscu nie jest nam dane na zawsze i niejednokrotnie o tym mówiliśmy. Na pewno, patrząc na ilość zamówionych już pojazdów oraz jakie mamy dostępne terminy produkcyjne, mogę stwierdzić, że przy ustabilizowanej sytuacji rynkowej, jesteśmy na to przygotowani.
Pierwsze rejestracje nowych samochodów o DMC ponad 16 t, pierwsze kwartały 2023-20 |
||||
Marka |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
1. Mercedes-Benz |
1.704 |
1.289 |
946 |
537 |
2. Volvo |
1.629 |
1.281 |
1.318 |
852 |
3. DAF |
1.498 |
1.536 |
1.796 |
1.040 |
4. Scania |
1.310 |
855 |
1.366 |
768 |
5. MAN |
655 |
1.124 |
917 |
691 |
6. Renault |
538 |
303 |
278 |
220 |
7. Iveco |
260 |
157 |
247 |
118 |
8. Ford |
147 |
127 |
59 |
14 |
8. Pozostałe |
3 |
6 |
3 |
18 |
Rynek ogółem |
7.744 |
6.678 |
6.930 |
4.258 |
Źródło: PZPM na podstawie CEP, kolejność wg 2023 r.
Pierwsze rejestracje używanych samochodów o DMC ponad 16 t, pierwsze kwartały 2023-20 |
||||
Marka |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
1.Scania |
1.433 |
1.142 |
1.565 |
1.197 |
2. MAN |
998 |
1.345 |
1.802 |
1.252 |
3. Mercedes-Benz |
967 |
1.053 |
1.400 |
864 |
4. Volvo |
960 |
940 |
1.069 |
703 |
5. DAF |
726 |
694 |
975 |
567 |
6. Renault |
431 |
451 |
546 |
409 |
7. Iveco |
154 |
227 |
189 |
118 |
8. Liebherr |
16 |
20 |
30 |
24 |
9. Pozostałe |
50 |
52 |
65 |
58 |
Rynek ogółem |
5.735 |
5.924 |
7.641 |
5.192 |
Źródło: PZPM na podstawie CEP, kolejność wg 2023 r.
Pierwsze rejestracje nowych samochodów o DMC ponad 16 t, pierwsze kwartały 2022-20, z podziałem na kategorie |
||||
Ciągniki samochodowe |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
1.Mercedes-Benz |
1.428 |
1.077 |
731 |
381 |
2. DAF |
1.375 |
1.347 |
1.596 |
917 |
3. Volvo |
1.323 |
1.081 |
1.122 |
733 |
4. Scania |
1.088 |
657 |
1.116 |
610 |
5. MAN |
450 |
829 |
712 |
517 |
6. Renault |
405 |
206 |
202 |
178 |
7. Iveco |
195 |
133 |
220 |
103 |
8. Ford |
144 |
126 |
59 |
14 |
9. Pozostałe |
0 |
0 |
0 |
5 |
Suma |
6.408 |
5.456 |
5.758 |
3.458 |
Samochody ciężarowe |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
1 Volvo |
295 |
198 |
192 |
117 |
2. Mercedes-Benz |
247 |
194 |
195 |
146 |
3. Scania |
200 |
184 |
244 |
150 |
4. MAN |
193 |
251 |
180 |
155 |
4. DAF |
120 |
181 |
200 |
118 |
5. Renault |
116 |
92 |
73 |
41 |
6. Iveco |
59 |
17 |
27 |
13 |
7. Pozostałe |
2 |
2 |
3 |
10 |
Suma |
1.232 |
1.119 |
1.114 |
750 |
Samochody specjalne |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
1. Mercedes-Benz |
29 |
20 |
20 |
10 |
2. Scania |
22 |
14 |
6 |
8 |
3. Renault |
17 |
5 |
3 |
1 |
4. MAN |
12 |
44 |
25 |
19 |
5. Iveco |
6 |
4 |
0 |
2 |
6. DAF |
3 |
8 |
0 |
5 |
7. Albach |
2 |
3 |
0 |
0 |
8. Pozostałe |
13 |
5 |
4 |
5 |
Rynek ogółem |
104 |
103 |
58 |
50 |
Suma |
7.744 |
6.678 |
6.930 |
4.258 |
Źródło: PZPM na podstawie CEP, kolejność wg 2023 r.
Pierwsze rejestracje używanych samochodów o DMC ponad 16 t, pierwsze kwartały 2023-20, z podziałem na kategorie |
||||
Ciągniki samochodowe |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
1. Scania |
1.062 |
760 |
1.111 |
824 |
2. Volvo |
690 |
622 |
721 |
456 |
3. DAF |
608 |
549 |
775 |
449 |
4. MAN |
520 |
790 |
1.033 |
623 |
5. Mercedes-Benz |
516 |
578 |
756 |
265 |
6. Renault |
320 |
297 |
372 |
269 |
7. Iveco |
74 |
144 |
112 |
53 |
8. Ford |
3 |
11 |
0 |
0 |
9. Pozostałe |
6 |
2 |
1 |
0 |
Suma |
3.799 |
3.753 |
4.881 |
2.939 |
Samochody ciężarowe |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
1.Mercedes-Benz |
380 |
405 |
572 |
527 |
2. MAN |
377 |
482 |
661 |
529 |
3. Scania |
298 |
324 |
389 |
323 |
4. Volvo |
228 |
286 |
304 |
229 |
5. DAF |
102 |
136 |
179 |
105 |
6. Renault |
95 |
136 |
146 |
118 |
7. Iveco |
60 |
68 |
65 |
55 |
8. Pozostałe |
13 |
20 |
23 |
19 |
Suma |
1.553 |
1.857 |
2.339 |
1.905 |
Samochody specjalne |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
1.MAN |
101 |
73 |
108 |
100 |
2. Scania |
73 |
58 |
65 |
50 |
3. Mercedes-Benz |
71 |
63 |
72 |
72 |
4. Volvo |
42 |
32 |
44 |
18 |
5. Iveco |
20 |
14 |
12 |
10 |
6. Liebherr |
16 |
19 |
30 |
24 |
7. Renault |
16 |
18 |
28 |
22 |
8. Pozostałe |
44 |
37 |
62 |
52 |
Rynek ogółem |
383 |
314 |
421 |
348 |
Suma |
5.735 |
5.922 |
7.641 |
5.192 |
Źródło: PZPM na podstawie CEP, kolejność wg 2023 r.
T&M nr 4/2023
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment