Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Ciekawy początek

Od stycznia do marca rynek w najcięższej kategorii ponad 16 ton dopuszczalnej masy całkowitej wzrósł o 16 proc. i doszło do zmiany lidera, czy chwilowej przekonamy się w następnych miesiącach.

Łączne wyniki kwartału, 7.744 rejestracje, przyniosły taką oto kolejność ósemki: Mercedes-Benz, Volvo, DAF, Scania, MAN, Renault, Iveco, Ford. Szczegóły, jak zawsze, prezentujemy w tabelach. Mercedes prowadzi również w ciągnikach, tym razem wyprzedzając DAF-a i Volvo. Rynek używanych, w przeciwieństwie do nowych, spadł, konkretnie o 3,2 proc. W liczbach bezwzględnych również jest mniejszy, 5.735 rejestracji (nowych 7.744). Czołowa trójka w „używkach” to Scania, MAN, Mercedes.

 

Lider ma głos

Od Mercedesa, konkretnie z Daimler Truck Polska, otrzymaliśmy odpowiedź sygnowaną przez Piotra Serokę, zajmującego się PR i marketingiem. Przytaczamy ją w całości. „Jest to efekt połączonych działań po stronie sprzedaży i serwisu, a także skutecznego wsparcia marketingowego. Tak postrzegamy nasz biznes – jako połączenie tych wszystkich elementów na najwyższym, profesjonalnym poziomie. Uważamy też, że na ten wynik składa się długofalowa praca, wymagająca czasu i nakładów, na przykład przekonywanie kierowców do produktu za pomocą długoterminowych testów. W przypadku niektórych rozwiązań, tak jak kiedyś Mercedes PowerShift, a dziś MirrorCam, kierowcy potrzebują czasu na zapoznanie się z nimi. Ostatecznie jednak rezultatem jest nie tylko wysoka sprzedaż, ale także obecność na naszych drogach bezpieczniejszych, bardzo nowoczesnych i dobrze wyposażonych pojazdów.

Wiadomo, że mierzymy wysoko i celem zawsze jest zostanie numerem 1 na rynku. Niemniej my po prostu skupiamy się na naszej strategii dążącej do coraz większej profesjonalizacji w obsłudze klienta użytkującego pojazdy ciężarowe. Składa się na nią nie tylko jakość samego produktu, ale także kompleksowe, nowoczesne usługi finansowe, serwisowe i telematyczne, obejmujące cały cykl życia samochodu ciężarowego.”

 

Z trzeciej lokaty

– Wierzymy, że jest to chwilowy spadek formy, chociaż nie ma co ukrywać, że z rynku napływa sporo pesymistycznych informacji – przyznaje Artur Sosnowski, dyrektor sprzedaży DAF Trucks Polska. – Wysoka inflacja, wzrost kosztów utrzymania firmy i przede wszystkim znaczący spadek stawek we frachtach jest dla nas niepokojący. Bacznie obserwujemy zarówno rynek sprzedaży pojazdów ciężarowych jak i napływające zamówienia. Sporo klientów musiało zrewidować swoje plany i po raz kolejny sytuacja rynkowa okazała się być nieprzewidywalna. Istnieją także czynniki zewnętrzne, na które nie mamy wpływu, takie jak chociażby napływ flot spoza polskiego rynku. Z drugiej jednak strony widzimy, że rynek jest bardzo mocny i po pierwszym kwartale urósł o 16 procent w segmencie ciężkim w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Zadaliśmy też pytanie, czy DAF zamierza odzyskać prowadzenie? I co może się do tego przyczynić? Jak przekazał Artur Sosnowski, DAF przede wszystkim dokładnie analizuje sytuację rynkową i pracuje nad tym, aby być przygotowanym na różne scenariusze. Kilka miesięcy temu nowa generacja DAF-ów została poszerzona o kolejne modele, dla segmentu dystrybucyjnego, komunalnego, czy budowlanego. Działania sprzedażowe będą koncentrowały się na wielu polach, w różnych segmentach, nie tylko długodystansowym.

– Przygotowaliśmy i wdrażamy akcje wspierające promowanie oraz sprzedaż pojazdów DAF XDC czy XFC, przed nami wyjazd do Holandii dla klientów z segmentu budowlanego na Ride & Drive – wylicza dyrektor Sosnowski. – Nasi dealerzy bardzo aktywnie prowadzą cykl dni otwartych, podczas których prezentowane są różnego rodzaju rozwiązania dostępne dla modelu Truck of the Year 2023, czyli XD. Oczywiście, równolegle nie zapominamy o sprzedaży w transporcie międzynarodowym, oferując nową gamę, ale także model roku 2017. Czy nasze działania pozwolą nam odzyskać i utrzymać pozycję lidera rynku na koniec roku? Na to pytanie dziś nie znamy odpowiedzi. Mamy świadomość, że bycie na pierwszym miejscu nie jest nam dane na zawsze i niejednokrotnie o tym mówiliśmy. Na pewno, patrząc na ilość zamówionych już pojazdów oraz jakie mamy dostępne terminy produkcyjne, mogę stwierdzić, że przy ustabilizowanej sytuacji rynkowej, jesteśmy na to przygotowani.

 

Pierwsze rejestracje nowych samochodów o DMC ponad 16 t, pierwsze kwartały 2023-20

Marka

2023

2022

2021

2020

1. Mercedes-Benz

1.704

1.289

946

537

2. Volvo

1.629

1.281

1.318

852

3. DAF

1.498

1.536

1.796

1.040

4. Scania

1.310

855

1.366

768

5. MAN

655

1.124

917

691

6. Renault

538

303

278

220

7. Iveco

260

157

247

118

8. Ford

147

127

59

14

8. Pozostałe

3

6

3

18

Rynek ogółem

7.744

6.678

6.930

4.258

Źródło: PZPM na podstawie CEP, kolejność wg 2023 r.

 

 

Pierwsze rejestracje używanych samochodów o DMC ponad 16 t, pierwsze kwartały 2023-20

Marka

2023

2022

2021

2020

1.Scania

1.433

1.142

1.565

1.197

2. MAN

998

1.345

1.802

1.252

3. Mercedes-Benz

967

1.053

1.400

864

4. Volvo

960

940

1.069

703

5. DAF

726

694

975

567

6. Renault

431

451

546

409

7. Iveco

154

227

189

118

8. Liebherr

16

20

30

24

9. Pozostałe

50

52

65

58

Rynek ogółem

5.735

5.924

7.641

5.192

Źródło: PZPM na podstawie CEP, kolejność wg 2023 r.

 

 

Pierwsze rejestracje nowych samochodów o DMC ponad 16 t, pierwsze kwartały 2022-20, z podziałem na kategorie

Ciągniki samochodowe

2023

2022

2021

2020

1.Mercedes-Benz

1.428

1.077

731

381

2. DAF

1.375

1.347

1.596

917

3. Volvo

1.323

1.081

1.122

733

4. Scania

1.088

657

1.116

610

5. MAN

450

829

712

517

6. Renault

405

206

202

178

7. Iveco

195

133

220

103

8. Ford

144

126

59

14

9. Pozostałe

0

0

0

5

Suma

6.408

5.456

5.758

3.458

Samochody ciężarowe

2023

2022

2021

2020

1 Volvo

295

198

192

117

2. Mercedes-Benz

247

194

195

146

3. Scania

200

184

244

150

4. MAN

193

251

180

155

4. DAF

120

181

200

118

5. Renault

116

92

73

41

6. Iveco

59

17

27

13

7. Pozostałe

2

2

3

10

Suma

1.232

1.119

1.114

750

Samochody specjalne

2023

2022

2021

2020

1. Mercedes-Benz

29

20

20

10

2. Scania

22

14

6

8

3. Renault

17

5

3

1

4. MAN

12

44

25

19

5. Iveco

6

4

0

2

6. DAF

3

8

0

5

7. Albach

2

3

0

0

8. Pozostałe

13

5

4

5

Rynek ogółem

104

103

58

50

Suma

7.744

6.678

6.930

4.258

Źródło: PZPM na podstawie CEP, kolejność wg 2023 r.

 

 

Pierwsze rejestracje używanych samochodów o DMC ponad 16 t, pierwsze kwartały 2023-20, z podziałem na kategorie

Ciągniki samochodowe

2023

2022

2021

2020

1. Scania

1.062

760

1.111

824

2. Volvo

690

622

721

456

3. DAF

608

549

775

449

4. MAN

520

790

1.033

623

5. Mercedes-Benz

516

578

756

265

6. Renault

320

297

372

269

7. Iveco

74

144

112

53

8. Ford

3

11

0

0

9. Pozostałe

6

2

1

0

Suma

3.799

3.753

4.881

2.939

Samochody ciężarowe

2023

2022

2021

2020

1.Mercedes-Benz

380

405

572

527

2. MAN

377

482

661

529

3. Scania

298

324

389

323

4. Volvo

228

286

304

229

5. DAF

102

136

179

105

6. Renault

95

136

146

118

7. Iveco

60

68

65

55

8. Pozostałe

13

20

23

19

Suma

1.553

1.857

2.339

1.905

Samochody specjalne

2023

2022

2021

2020

1.MAN

101

73

108

100

2. Scania

73

58

65

50

3. Mercedes-Benz

71

63

72

72

4. Volvo

42

32

44

18

5. Iveco

20

14

12

10

6. Liebherr

16

19

30

24

7. Renault

16

18

28

22

8. Pozostałe

44

37

62

52

Rynek ogółem

383

314

421

348

Suma

5.735

5.922

7.641

5.192

Źródło: PZPM na podstawie CEP, kolejność wg 2023 r.

 

T&M nr 4/2023

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE