Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Telematyka pomoże

Kolejny webinar firmy Webfleet, we wtorkowe przedpołudnie, 21 marca, był poświęcony zmianom wywołanym Pakietem Mobilności, kontrolom Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) oraz telematyce.

Adrian Stasiak, konsultant i właściciel firmy Trans Support Doradztwo Transportowe i Artur Brzeziński, customer care trainer z Webfleetu mówili o zmianach związanych z Pakietem Mobilności, m.in. o wynagrodzeniach sektorowych. Gwoli przypomnienia – kierowcy muszą dostawać wynagrodzenie za pracę w danym kraju Unii Europejskiej w takiej wysokości, w jakiej otrzymują je pracownicy zatrudnieni na stanowisku kierowcy w tym państwie. Innymi słowy, Polak za kółkiem nie powinien zarabiać mniej od Niemca, Francuza, Włocha itd. Przepisy te dotyczą kabotażu i przewozów cross trade, czyli z jednego kraju unijnego do drugiego, gdy oba nie są siedzibą firmy przewozowej. Nie obejmują, na szczęście, transportów tranzytowych i bilateralnych.

Wiąże się z tymi wynagrodzeniami konieczność wpisów w tachografie. Kierowca przekraczający granicę państw, na najbliższym, możliwym postoju musi się zatrzymać, aby dokonać wpisu w urządzeniu z symbolem kraju, do którego wjechał. Dodajmy, że kontrole ITD w siedzibach przedsiębiorcy mogą skończyć się wieloma, dotkliwymi karami. Przykładowo, naruszenie obowiązku terminowego pobierania danych tachografu – 500 zł za każdy pojazd. Tyle samo, za każdego kierowcę, płaci się w razie stwierdzenia naruszenia obowiązku terminowego pobierania danych z karty kierowcy.

 

Elektronika do roboty!

Radą na tego rodzaju problemy, również na precyzyjne obliczanie czasu pracy kierowcy jest montaż telematyki. Bardzo przydatne w codziennej, przewozowej działalności są informacje o liczbie godzin, jakie pozostały kierowcy do końca każdego dnia. Umożliwiają one dyspozytorom czy managerom skuteczniejsze i wydajniejsze planowanie.

Rzecz jasna, skoro było to internetowe spotkanie przeprowadzone przez Webfleet, zachwalana była telematyka tejże marki. Generalnie rzecz biorąc, telematyka stanowi cenne źródło danych umożliwiających analizy związane z Pakietem Mobilności: czas pracy i odpoczynku, przekraczanie poszczególnych granic, lokalizacja załadunków i rozładunków. Usługa Tachoshare umożliwia pobieranie danych z tachografu. Natomiast usługa Tachomanager to również wszechstronna analiza danych i przechowywanie ich przez 2 lata (w przypadku Szwajcarii 3 lata, dla Francji 5 lat).

 

W razie nieszczęścia

Oprócz tego telematyka jest narzędziem usprawniającym ewentualne postępowania odszkodowawcze (TPMS, Cold Chain, analiza prędkości, Webfleet Video). TPMS to oczywiście znany od dawna system monitorujący ciśnienie i nierzadko także temperaturę wewnątrz ogumienia, w każdym kole osobno. Cold Chain, projekt mocno rozwijany przez Webfleet, polega na monitorowaniu temperatury w naczepie, z wykorzystaniem do sześciu czujników. Ocena stylu jazdy, Optidrive, obejmuje nie tylko prędkość, również gwałtowne manewry. Jeszcze bardziej w tejże analizie może pomóc Webfleet Video, a więc wideorejestrator złożony z dwóch kamer. Jedna kamera rejestruje obraz przed pojazdem, druga to, co robi prowadzący. Cóż, kamera skierowana na kierowcę niewątpliwie pomaga mu skupić się na drodze.

 

Co rok coś nowego

Przypominającą informacją podaną podczas webinaru były terminy wymiany tachografów. I tak już za kilka miesięcy, od 21 sierpnia br. wszystkie nowo rejestrowane pojazdy muszą mieć inteligentny tachograf 2. generacji. Dodajmy, że takie tachografy automatycznie odnotowują wjazd do kolejnego państwa, o ile mają jego symbol. Przez cały, przyszły rok, do 31 grudnia trzeba zmienić urządzenia we wszystkich pojazdach w ruchu międzynarodowym, które były wyposażone w tachografy sprzed czerwca 2019 r., czyli analogowe i cyfrowe nie inteligentne.

Kolejna data to 21 sierpnia 2025. Do tego dnia należy wymienić inteligentne tacho 1. generacji we wszystkich pojazdach w ruchu międzynarodowym. Standardem stanie się więc inteligentna 2. generacja. Ba, od czerwca 2026 również pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 t w transporcie międzynarodowym będą musiały mieć inteligentne tachografy 2. generacji.

 

T&M nr 3/2023

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE