Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Czy jesteś gotowy?

Najnowszy raport Polskiego Instytutu Transportu Drogowego (PITD) nosi tytuł „Mobility 2032. Czy jesteś gotowy?”.

Przed branżą transportową stoi wiele technologicznych wyzwań. Premiera raportu odbyła się w internecie. Dr inż. Justyna Świeboda, prezes PITD, zwróciła na wstępie uwagę, że najbardziej istotne trendy to ekologia i cyfryzacja. Bieżącym, najważniejszym problemem jest brak kierowców, spotęgowany wojną na Ukrainie. Firmy podchodzą do tego w ten sposób, że inwestują w nową flotę, potrzebującą mniej oleju napędowego, dającą kierowcom większe bezpieczeństwo. Przyznają różne benefity, organizują szkolenia, starają się o pracowników z nowych rynków.  

 

Odpal i jedź

         Kwestię szkoleń podnosił m.in. Łukasz Serafin z Omegi Pilzno, pełnomocnik zarządu ds. jakości i ekologii. Ecodriving naprawdę „działa”, o czym można było przekonać się podczas niedawnego szkolenia z udziałem Volvo. Bardzo ważne jest wykorzystanie potencjału obecnie posiadanych, nowoczesnych pojazdów, wyposażonych w układy i systemy ułatwiające ekonomiczną i sprawną jazdę. Jednym z efektów jest przecież redukcja emisji dwutlenku węgla. W Omedze dobre efekty przyniosło ograniczenie maksymalnej prędkości do 85 km/h oraz taktyka „odpal i jedź”. Współczesne ciężarówki nie potrzebują długiego nagrzewania przed startem, również zimową porą. Wszystko to obniża koszty eksploatacji, bez kupowania nowych samochodów (co Omega i tak regularnie czyni). Jak powiedziała Justyna Świeboda, duże firmy wymieniają flotę np. co trzy lata. Kierowcy pracują w bezpieczniejszych warunkach, co jest obecnie bardzo istotne.

          Sebastian Anioł, wiceprezes Inpostu, reprezentował znaną firmę kurierską. Jeśli chodzi o emisję CO2, ściśle związaną ze spalaniem, wspomniał o algorytmach poprawiających trasy kierowców. Wymaga to jednak zmiany mentalności niektórych prowadzących. Ekologiczne są też same paczkomaty, ograniczają poruszanie się samochodów z przesyłkami.

         W optymalizacji tras, wykorzystania floty, likwidacji pustych przebiegów pomaga telematyka. Coraz szerzej wykorzystywana, ale jest duże pole do popisu, przykładowo telematyka wideo, o czym wspomniała Agnieszka Szwaj, marketing manager Poland & EE Webfleet Solutions (firma, partner raportu).     

 

Duże inwestycje

         Inpost elektryfikuje już teraz swoją flotę, służącą na krótszych dystansach. Wiceprezes Sebastian Anioł stwierdził, że zeroemisyjność jest ogromnym wyzwaniem, jest nieunikniona i będzie wiązała się z dużą skalą inwestycji. Obecnie zainteresowanie napędami alternatywnymi wydaje się ograniczone. Z kolei Łukasz Serafin z Omegi Pilzno wyraził zdziwienie z powodu małego zainteresowania takimi rozwiązaniami jak bio LNG. Przecież cześć przewoźników już dysponuje pojazdami napędzanymi LNG.

Agnieszka Szwaj (Webfleet Solutions) podkreślała jednak, iż jest świadomość, że o napędach alternatywnych trzeba myśleć już teraz. W segmencie dostawczym elektryfikacja powinna nastąpić szybciej, dotyczy to zwłaszcza pojazdów eksploatowanych w ruchu miejskim.

         W cyfrową stronę

         Poza dekarbonizacją jako kolejną, ważną tendencję należy wskazać digitalizację. Nieszczęście w postaci pandemii przyśpieszyło przejście na cyfrowy obieg dokumentów, przynajmniej niektórych. Jako pewien przykład Łukasz Serafin (Omega Pilzno) podał elektroniczne wykresy temperatur w naczepach chłodniczych. Nie zużywa się papieru, a spedytor na bieżąco widzi warunki panujące w chłodni.

         Z przejściem na cyfrową stronę wiąże się też automatyzacja procesów i integracja z giełdami transportowymi, co prowadzi do wzrostu efektywności przedsiębiorstwa. Agnieszka Szwaj podsumowała, że mobilność przyszłości będzie CASE, od angielskiego skrótu. Samochody mają być połączone ze światem, autonomiczne, elastycznie współdzielone z innymi użytkownikami i elektryczne.

 

 

Rzut oka na raport

          W badaniu ankietowym uczestniczyli przedstawiciele 110 firm. 52,8 proc. reprezentowało branżę ściśle transportową, u 82 proc. dominowała flota ponad 3,5 tony DMC, 37,1 proc. zatrudniało do 10 pracowników – potwierdza to rozdrobnienie sektora transportowego. Kolejny dowód stanowi wielkość floty: po 33,7 proc. ma od 1 do 5 oraz od 6 do 50 pojazdów. Aż 6 na 10 respondentów rozumie, że nadchodzi koniec ery silników spalinowych. Zdają sobie sprawę, że zakaz sprzedaży takich samochodów zostanie wprowadzony w życie. Jednakże tylko 1 na 10 planuje zelektryfikować flotę, wliczając w to „trakcję wodorową”.

 

T&M nr 7/8-2022

Tekst: Leon Bilski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE