Na wznoszącej fali
Kässbohrer zwiększy produkcję naczep w swojej fabryce w Adapazari w Turcji do 20.000 sztuk rocznie.
Zatrudniający 2.200 pracowników zakład Adapazari Mega Plant, w którym w ubiegłym roku powstało 14.000 naczep ma jeszcze wolne moce produkcyjne, a europejscy klienci firmy złożyli w ostatnim czasie rekordową liczbę zamówień na pojazdy.
Fabryka Kässbohrer zlokalizowana jest w Adapazari, 150 km od Stambułu. To popularna okolica wśród inwestorów motoryzacyjnych, 5 km od zakładów Kässbohrer działa turecka fabryka Toyoty. Kompleks Kässbohrera nazywany jest przez pracowników kampusem, ponieważ na jednej działce o powierzchni 35 hektarów zbudowano centrum badawczo-rozwojowe oraz kilka zakładów produkcyjnych. Każdy z nich specjalizuje się w produkcji naczep innego typu; najpopularniejszych naczep firanowych, cystern, silosów i naczep niskopodwoziowych. Do wymienionych, dołączyła ostatnio nowa hala w której powstają specjalistyczne naczepy dwupokładowe oraz naczepy przeznaczone do transportu ładunków typu Air Cargo. Większość, bo aż 75 proc., pojazdów powstających jest w Adapazari.
Europa numerem jeden
Naczepy Kässbohrer eksportowane są do 55 krajów świata.
– Największym powodzeniem nasze naczepy cieszą się w Niemczech, Polsce i krajach Beneluksu – mówi Ahmet Yilmaz, zastępca dyrektora generalnego ds. sprzedaży i marketingu oraz członek zarządu Kässbohrer. – Coraz więcej pojazdów sprzedajemy też we Francji, we Włoszech, Skandynawii i Wielkiej Brytanii – dodaje.
W Polsce Kässbohrer w ostatnich latach osiągnął znakomite wyniki i zagarnął dużą część rynkowego tortu. Obecnie jest numerem jeden w segmencie naczep niskopodwoziowych i numerem dwa w segmencie cystern i silosów. To efekt udanego połączenia wysokiej jakości naczep z elastycznością w zakresie potrzebnego klientowi wyposażenia oraz bardzo rozsądnie skalkulowanymi cenami.
Sukces na jakościowych fundamentach
Fundamentem sukcesu Kässbohrera jest jakość produkowanych naczep. Fabryka w Adapazari, w którą na przestrzeni ostatnich 10 lat właściciele zainwestowali 54,5 mln Euro, nie musi mieć kompleksów wobec zakładów innych liderów europejskiego rynku. Fabryka jest w znacznym stopniu zautomatyzowana, dysponuje linią malowania kataforetycznego (KTL), linią metalizacji i jest w znacznym stopniu samowystarczalna. Naczepy powstają praktycznie w całości na miejscu. Nawet osie BPW, na których obecnie z fabryki wyjeżdża 99 proc. pojazdów, są montowane na miejscu z elementów dostarczanych przez ich producenta.
Przedstawiciele Kässbohrera są szczególnie dumni z wieloetapowej kontroli jakości jakim poddawane są pojazdy w Adapazari. Podczas naszej wizyty w fabryce proces kontroli jakości prezentowano na przykładzie zakładu produkcji cystern i silosów. Jakość spawów inspektorzy sprawdzają przy użyciu promieni rentgena, mierzą ich grubość, a dopiero kolejnym etapem są próby ciśnieniowe i szczelnościowe. Zdjęcia rentgenowskie każdego pojazdu pozostają w firmowym archiwum, w razie potrzeby można do nich sięgnąć. Następnie cysterny trafiają do dalszej obróbki. Ciekawostką jest też szkolenie jakiemu przed rozpoczęciem pracy podlegają spawacze. Są oni szkoleni na stanowiskach spawalniczych VR (wirtualnej rzeczywistości). Jakość wykonywanych pod nadzorem szkoleniowców spawów jest na bieżąco analizowana przez komputer i to on decyduje o momencie w którym szkolenie może zostać zakończone, a szkolony pracownik przeniesiony na stanowisko pracy z prawdziwymi spawarkami. Wymagania co do jakości pracy spawaczy są przy tym tak wysokie, że osiągnięcie poziomu kwalifikującego do rozpoczęcia pracy czasami pochłania kilkaset godzin szkolenia. Dodatkowym plusem nauki realizowanej w ten sposób jest oszczędność drogocennego materiału.
Spore wrażenie robi też hala obróbki blach wyposażona w nowoczesny park maszynowy. Dzięki niemu na miejscu powstają wszystkie profile potrzebne do produkcji naczep. Przygotowanie, cięcie, walcowane i gięcie blach jest niemal w pełni zautomatyzowane. Poprawia to precyzje wykonywania elementów i redukuje do minimum ilość odpadów. Do produkcji naczep wykorzystywana jest szwedzka stal.
Ciągłe innowacje
Obok wysokiej jakości produktów, Kässbohrer jest firmą, która chce kojarzyć się z innowacjami. Tylko na przestrzeni ostatnich trzech lat przedsiębiorstwo opracowało 117 nowych produktów i patentów, zdobywając 7 nagród Trailer Innovation 2021. Stale opracowywane są też nowe produkty poszerzające ofertę. Na przykład w segmencie naczep niskopodwoziowych, po osiągnięciu mocnej pozycji w klasie trzyosiowych pojazdów tele-mega, cztero-, pięcio-, sześcio-, siedmio- i ośmiosiowych pojazdów semi oraz dwu- i trzyosiowych lowbed (tiefbett) Kässbohrer nie spoczął na laurach tylko opracowuje kolejne modele. W latach 2023 i 2024 na rynku pojawią się teleskopowane naczepy lowbed (od dwóch do sześciu osi) wyposażone w niezależne zawieszenie typu pendel. Osie zostały opracowane samodzielnie przez konstruktorów Kässbohrera, obecnie są w fazie testów. Podczas naszej wizyty w Adapazari mogliśmy zaobserwować próby osi pendel pod pełnym obciążeniem na tzw. shocktesterze imitującym najtrudniejsze warunki drogowe. – Dotychczasowy cykl testowy odpowiada 1 mln kilometrów pokonanych po bardzo słabych drogach. Efekty testów są obiecujące – mówi Ahmet Yilmaz z zarządu Kässbohrer.
Niektóre ze swoich najnowszych produktów firma zaprezentuje na zbliżających się targach techniki transportowej IAA Comercial Vehicles w Hanowerze, w dniach 20-25 września br. Będzie tam można zobaczyć m.in. zmodernizowane pojazdy najlżejszej gamy silosów kiprowanych i niekiprowanych o pojemności 30-90 m sześc. Naczepy te, w dotychczasowych wersjach, były wielokrotnie nagradzane jako najbezpieczniejsze naczepy ADR i certyfikowane przez ATP-IN.
Kässbohrer
Firma Kässbohrer powstała w 1893 roku w Niemczech. Obecnie dysponuje trzema fabrykami, najstarszą w niemieckim Ulm, gdzie zaczęła się historia marki, dwukrotnie większym zakładem w niemieckim Goch oraz największą z fabryk w tureckim Adapazari. Współczesna, największa w Europie, oferta środków transportu Kässbohrer to ponad 1.000 produktów w 17 różnych klasach.
Są wśród nich m.in. naczepy firanowe (Standard, Coil, Light, Mega, Paper, Air Cargo), naczepy niskopodwoziowe, naczepy podkontenerowe, naczepy wywrotki, naczepy silosy, naczepy cysterny, naczepy typu box oraz nadwozia wymienne.
T&M nr 7/8-2022
Tekst: Dominik Woch
Add comment