loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Pomagają oszczędzać

Ceny paliw stały się nieprzewidywalne, a na horyzoncie nie widać poważnego trendu spadkowego.

W oszczędzaniu mogą pomóc oleje silnikowe wysokiej jakości. Mobil przeprowadził testy u jednego z dużych, niemieckich przewoźników, dysponującego flotą 210 pojazdów ciężarowych. Firma od dłuższego czasu koncentrowała się na poszukiwaniach możliwości dalszego ograniczania kosztów paliwa, co za tym idzie emisji dwutlenku węgla. W ramach współpracy z Exxon Mobil przewoźnik zdecydował się na analizę porównawczą pomiędzy dotychczasowym, wysokiej jakości syntetycznym olejem 5W-30 oraz olejem Mobil Delvac 1 LE 5W-30, w ośmiu pojazdach ciężarowych.

– Wybór do testów oleju o wyższej jakości i lepkości 5W-30 wynikał z jego formulacji, umożliwiającej ograniczenie tarcia w silniku, co przynosi oszczędność paliwa, ale również obniża temperaturę oleju, czyli sprzyja wydłużeniu żywotności środka smarnego – tłumaczyJerzy Domaszczyński z Exxon Mobil. – Nie bez znaczenia jest też bardzo wysoki wskaźnik lepkości, co generuje korzyści podczas zimnego rozruchu i zmniejsza zużycie w wysokich temperaturach pracy.

 

Ponad 2 procent

Dane z pomiaru przebiegu i spalania paliwa w ciągu miesiąca wykazały średnie oszczędności na poziomie 2,1 proc. w porównaniu do zużycia w tym samym okresie poprzedniego roku. Warunki eksploatacyjne i pogodowe były porównywalne w obu okresach. Poza poprawą osiągów i wydłużeniem żywotności silnika dzięki redukcji tarcia, roczne koszty paliwa na każdy pojazd zmniejszyłyby się o ponad 1.250 euro, a emisja CO2 o około 3 tony. Zatem gdyby zmiany objęły flotę 210 ciężarówek MAN, Mercedes-Benz i Iveco tego przewoźnika, wartość potencjalnych korzyści przekroczyłaby 260 tys. euro rocznie.

Oszczędność paliwa obliczono przy założeniu dużego, całkowitego, rocznego przebiegu 200 tys. km, średniego dotychczasowego zużycia 28 l/100 km oraz ceny „napędu” obowiązującej w momencie zbierania danych. Redukcja emisji CO2 została wyliczona na podstawie współczynnika 2,65 kg/l (źródło: Dekra). Rzeczywista poprawa oszczędności paliwa może różnić się w zależności od typu pojazdu, stylu jazdy, warunków eksploatacji i płynów eksploatacyjnych. W kalkulacji uwzględniono już dodatkowy koszt oleju Mobil Delvac 1 LE 5W-30.

 

„Cichy bohater”

– Biorąc pod uwagę wyniki wszystkich, naszych testów przeprowadzonych wspólnie z przewoźnikami i ośrodkami badawczymi, bezsprzecznie można określić wysokiej jakości olej syntetyczny o niskiej lepkości mianem „cichego bohatera”, który pomaga oszczędzać paliwo – podkreśla Jerzy Domaszczyński. – Trudno o lepsze rozwiązania w czasach, gdy cena litra oleju napędowego utrzymuje się na rekordowo wysokim poziomie.

 

T&M nr 6/2022

Tekst: Leon Bilski

Add comment

Security code Refresh