Prąd i ciśnienie
Do rozwiązań polepszających bezpieczeństwo i ekonomikę eksploatacji należą osie elektryczne SAF-Holland oraz inteligentny system kontroli ciśnienia w ogumieniu BPW.
Cztery lata temu SAF pokazał na targach IAA w Hanowerze, w Niemczech elektryczne osie TRAKr i TRAKe, od tego czasu przeszły one wiele dalszych etapów rozwoju. TRAKr i TRAKe wykorzystują hamowanie odzyskowe w celu obniżenia emisji i zużycia paliwa przez cały pojazd. Ponadto TRAKe używa zmagazynowaną energię do wspomagania głównego napędu ciągnika siodłowego, na przykład na wzniesieniach lub w trudnych warunkach drogowych. Naczepa zyskuje lepszą trakcję i stabilność.
TRAKr korzysta z modułu generatora wysokiego napięcia do elektrycznego hamowania rekuperacyjnego (odzyskowego), o maksymalnej mocy 26 kW, czyli 35 KM. Model TRAKe, jako bardziej zaawansowany technicznie, zapewnia jeszcze dodatkowy napęd elektryczny, o maksymalnej mocy 120 kW (163 KM).
Modułowa konstrukcja
Obie osie przystosowano do obciążeń 9-10 ton. Są dostępne również z różnymi hamulcami tarczowymi do opon 19.5 cala i 22.5 cala oraz z różnymi zawieszeniami pneumatycznymi, takimi jak SAF Intra lub SAF Modul. E-osie opierają się na modułowej konstrukcji. Wiele komponentów jest już na stałe zintegrowanych z tymi osiami. Dzięki temu producenci naczep mogą łatwo montować osie do naczep i korzystać ze standardowych interfejsów. Konserwacja jest również prosta i ekonomiczna. W celu zdjęcia piast i kół nie trzeba demontować elektrycznej jednostki napędowej. Zużywające się elementy, takie jak klocki lub tarcze hamulcowe są identyczne z częściami osi nienapędzanych SAF-Holland. Zapewnia to i upraszcza zaopatrzenie w części zamienne.
Dużo testów
Obie osie zostały poddane rygorystycznym testom w warunkach rzeczywistych, TRAKr na drogach w Niemczech i Francji, TRAKe we Francji, a także w Szwajcarii i na innych kontynentach, w RPA i USA.
– Pierwsze opinie od kierowców i menedżerów flot są bardzo pozytywne i zauważyliśmy wzrost zapotrzebowania na wyposażenie większej liczby pojazdów testowych w osie elektryczne – podsumowuje Olaf Drewes, dyrektor ds. innowacji grupy EMEA w SAF-Holland. – Szczególną popularnością cieszy się TRAKr z hamowaniem odzyskowym. Kierowcy podkreślają, o ile bardziej komfortowa jest jazda z agregatem chłodniczym zasilanym wyłącznie energią elektryczną. Wyniki testów dostarczają nam ważnych informacji na temat profilu użytkowania i zastosowania SAF TRAKe i SAF TRAKr. Zarejestrowane dane są na bieżąco porównywane z kryteriami projektowymi dla poszczególnych komponentów i wykorzystywane w dalszych pracach rozwojowych.
Preferowane zastosowania osi elektrycznej to pojazdy chłodnicze, w których agregaty mogą tymczasowo pracować w pełni na napędzie elektrycznym. Wydłuża to żywotność poszczególnych elementów. Ponadto praca na prądzie pozwala uniknąć lub ograniczyć hałas i emisję spalin. Można bez problemu wykonywać nocne przewozy chłodnicze do centrów miast. Osie TRAKr już niebawem będą wprowadzone do użytku komercyjnego.
Ciśnienie pod nadzorem
Zasada działania BPW AirSave jest prosta. System wykorzystuje istniejącą instalację pneumatyczną naczepy. Ustalone ciśnienie w ogumieniu zapewnia jednostka sterująca z automatyczną pompą. Powietrze z pompy jest prowadzone przewodami przez korpus osi, następnie otworami przez czopy osi, stamtąd do zaworu opony. System jest bardzo czuły, uruchamia się przy spadku ciśnienia o 0,2 bara. Opinie kierowców, mechaników oraz dyspozytorów w firmach użytkujących naczepy z systemem AirSave są bardzo pozytywne. Nie trzeba martwić się o opony, jazda i planowanie transportu są po prostu łatwiejsze.
Bardzo ważnym jest, że z AirSave zmniejsza się ryzyko wystrzału opony, którego skutkiem są nieplanowane przestoje, a niekiedy poważniejsze wypadki. Według ekspertów najczęstszym powodem wystrzału jest zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu. Jeśli ciśnienie w oponie gwałtownie spada z powodu uszkodzenia, AirSave automatycznie uzupełnia powietrze, jednocześnie ostrzegając kierowcę migającą kontrolką. Dzięki temu prowadzący od razu wie o nieprawidłowości i ma możliwość odpowiednio wcześnie zareagować.
AirSave jest układem niezależnym, jednak przygotowanym do współpracy z systemem telematycznym. BPW przygotowało usługę telematyczną, która przekazuje w czasie rzeczywistym informacje o ciśnieniu w oponach do aplikacji DriverApp na telefon. Menedżerowie floty natomiast mogą być automatycznie informowani o wystąpieniu usterki za pośrednictwem systemu telematycznego.
Będą oszczędności
Jak podają managerowie BPW, AirSave zapewnia korzyści w wysokości do 700 euro rocznie wyłącznie z tytułu oszczędności paliwa (ok. 250 l) i dłuższej żywotności opon. Rachunki te dotyczą trzyosiowej naczepy pokonującej 120.000 km rocznie ze średnim odchyleniem ciśnienia o 10 proc. od nominalnego. Przy większych przebiegach oszczędności rosną nawet do 1.000 euro w roku. Warto zauważyć, szacunki nie uwzględniają korzyści wynikających z zaoszczędzonego czasu i większego bezpieczeństwa jazdy. Znacząco poprawia się także komfort pracy kierowcy, który nie musi już stale sprawdzać i uzupełniać ciśnienia w oponach naczepy.
W najnowszych osiach
Układ AirSave może być zastosowany również w najnowszych osiach BPW z zawieszeniem ECO Air. To konstrukcja modułowa z ograniczoną liczbą części składowych. Przy użyciu mniejszej liczby części stworzono zawieszenia bardziej niezawodnymi i lżejszymi. Po raz pierwszy firma BPW zastosowała modułowe zawieszenie z korpusem osi o przekroju okrągłym. Opatentowana obróbka laserowa powierzchni łączonych komponentów umożliwiła ich połączenie bez dodatkowych elementów kształtowych. Zawieszenia ECO Air są bardzo uniwersalne, znajdują zastosowanie również w branży budowlanej i w wywrotkach.
Solidność układu jezdnego w każdych warunkach pracy BPW podkreśla udzielając gwarancji ECO Plus na pięć lat bez limitu przebiegu. Ochrona gwarancyjna obejmuje poza korpusem osi, piastami i zawieszeniem również mechanizmy wewnętrzne zacisków hamulcowych ECO Disc TS2. Na wybrane elementy układu jezdnego możliwe jest bezpłatne przedłużenie gwarancji o kolejne trzy lata, co daje łącznie osiem lat.
T&M nr 5/2022
Tekst: Leon Bilski
Add comment