Lekka obniżka
Pierwszy kwartał zapisał się niewielkim, niespełna 4-procentowym spadkiem na polskim rynku najcięższych samochodów ponad 16 ton DMC, w porównaniu z analogicznym okresem 2021.
Jak nie zaraza biologiczna, to inna, jeszcze gorsza zaraza – polityczna, Rosja, która 24 lutego rozpoczęła regularną wojnę z Ukrainą. Wciąż nie możemy żyć w spokojnych czasach, transport drogowy i jego otoczenie musi funkcjonować pod presją pandemii i zbrodniczego, największego państwa na świecie. Liczba pierwszych rejestracji w najcięższej kategorii obniżyła się z 6.930 do 6.679, dokładnie o 3,6 proc. Zdecydowanie większy spadek zanotowano wśród używanych, z 7.641 do 5.922, czyli 22,5 proc.
W nowych zwraca uwagę niezachwiania pozycja DAF-a, lidera zeszłorocznego, pierwszego kwartału i całego 2021 r., w ciągnikach i w całym rynku. Porównując pierwsze kwartały ogółem widzimy, że z Scania spadła z drugiego miejsca na piąte, z kolei Mercedes awansował z czwartego na drugie. W grupie ośmiu głównych producentów tylko połowa odnotowała wzrost rejestracji (Mercedes, MAN, Renault, Ford). Zespół Renault Trucks zakończył kwartał z 303 rejestracjami, uzyskując udziału rynkowy 4,5 proc. To dziewięcioprocentowy wzrost rejestracji względem stycznia, lutego i marca 2021.
Terminy odjeżdżają
– Duży wpływ na branżę automotive miała pandemia, która doprowadziła do przerwania łańcuchów dostaw, co istotnie wpłynęło na możliwości produkcyjne – komentuje Tomasz Wykrota, product & marketing director Renault Trucks Polska. – Od wybuchu wojny w Ukrainie na już trudną sytuację nałożyły się dodatkowe czynniki związane z sankcjami nałożonymi na Federację Rosyjską, zatrzymaniem produkcji u dostawców na terenie Ukrainy oraz powrotem kierowców na Ukrainę w związku z mobilizacją. Czynniki te będą miały istotny wpływ na poziom produkcji branży w najbliższych miesiącach i będą wpływać na możliwości operacyjne firm transportowych. Terminy dostawy zależą od typu pojazdu oraz tego, czy mówimy o pojazdach gotowych czy wymagających mniej lub bardziej specjalistycznej zabudowy. Ograniczona dostępności materiałów dotyka również polskich zabudowców. Dla wybranych typów pojazdów możemy mówić o dostawach nadal w 2022 roku.
Constans w używanych
W odróżnieniu od lat 2020-21 liczba pierwszych rejestracji używanych okazała się mniejsza niż nowych. Czy to trwała tendencji, za wcześnie wyrokować, poczekajmy na rezultaty kolejnych kwartałów, a najlepiej całego roku. W 2021 nowe wszak „wygrały”, zarejestrowaliśmy ich więcej, tak samo jak w latach 2017-19. MAN nadal prowadzi w używanych. DAF znajduje się dopiero na piątej pozycji, ale to nic dziwnego, bo kolejność w siódemce nie zmieniła się w okresie 2020-22. Można stwierdzić, że preferencje w imporcie aut z drugiej ręki mamy ugruntowane i stałe.
Szczegółowe dane, jak zawsze, zestawiliśmy w tabelach. Tym razem korzystamy z informacji Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), opracowanych na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). PZPM dzieli pojazdy na ciągniki samochodowe, samochody ciężarowe i samochody specjalne – stąd obecność w tabelach takich marek jak Liebherr i Albach.
Pierwsze rejestracje nowych samochodów o DMC ponad 16 t, pierwsze kwartały 2022-20 |
|||
Marka |
2022 |
2021 |
2020 |
1. DAF |
1.536 |
1.796 |
1.040 |
2. Mercedes-Benz |
1.291 |
946 |
537 |
3. Volvo |
1.281 |
1.318 |
852 |
4. MAN |
1.125 |
917 |
691 |
5. Scania |
855 |
1.366 |
768 |
6. Renault |
303 |
278 |
220 |
7. Iveco |
154 |
247 |
118 |
8. Ford |
127 |
59 |
14 |
8. Pozostałe |
7 |
3 |
18 |
Rynek ogółem |
6.679 |
6.930 |
4.258 |
Źródło: PZPM na podstawie CEP, kolejność wg 2022 r.
Pierwsze rejestracje używanych samochodów o DMC ponad 16 t, pierwsze kwartały 2022-20 |
|||
Marka |
2022 |
2021 |
2020 |
1. MAN |
1.345 |
1.802 |
1.252 |
2. Scania |
1.142 |
1.565 |
1.197 |
3. Mercedes-Benz |
1.046 |
1.400 |
864 |
4. Volvo |
939 |
1.069 |
703 |
5. DAF |
694 |
975 |
567 |
6. Renault |
451 |
546 |
409 |
7. Iveco |
225 |
189 |
118 |
8. Liebherr |
19 |
30 |
24 |
8. Pozostałe |
61 |
65 |
58 |
Rynek ogółem |
5.922 |
7.641 |
5.192 |
Źródło: PZPM na podstawie CEP, kolejność wg 2022 r.
Pierwsze rejestracje nowych samochodów o DMC ponad 16 t, pierwsze kwartały 2022-20, z podziałem na kategorie |
|||
Ciągniki samochodowe |
2022 |
2021 |
2020 |
1.DAF |
1.347 |
1.596 |
917 |
2. Volvo |
1.081 |
1.122 |
733 |
3. Mercedes-Benz |
1.077 |
731 |
381 |
4. MAN |
830 |
712 |
517 |
5. Scania |
657 |
1.116 |
610 |
6. Renault |
206 |
202 |
178 |
7. Iveco |
133 |
220 |
103 |
8. Ford |
126 |
59 |
14 |
Pozostałe |
0 |
0 |
5 |
Suma |
5.457 |
5.758 |
3.458 |
Samochody ciężarowe |
2022 |
2021 |
2020 |
1.MAN |
251 |
180 |
155 |
2. Volvo |
198 |
192 |
117 |
3. Mercedes-Benz |
194 |
195 |
146 |
4.Scania |
184 |
244 |
150 |
4. DAF |
181 |
200 |
118 |
5. Renault |
92 |
73 |
41 |
6. Iveco |
17 |
27 |
13 |
7. Pozostałe |
2 |
3 |
10 |
Suma |
1.119 |
1.114 |
750 |
Samochody specjalne |
2022 |
2021 |
2020 |
1.MAN |
44 |
25 |
19 |
2. Mercedes-Benz |
20 |
20 |
10 |
3. Scania |
14 |
6 |
8 |
4. DAF |
8 |
0 |
5 |
5. Renault |
5 |
3 |
1 |
6. Iveco |
4 |
0 |
2 |
7. Albach |
3 |
0 |
0 |
Pozostałe |
5 |
4 |
5 |
Rynek ogółem |
103 |
58 |
50 |
Suma |
6.679 |
6.930 |
4.258 |
Źródło: PZPM na podstawie CEP, kolejność wg 2022 r.
Pierwsze rejestracje używanych samochodów o DMC ponad 16 t, pierwsze kwartały 2022-20, z podziałem na kategorie |
|||
Ciągniki samochodowe |
2022 |
2021 |
2020 |
1. MAN |
790 |
1.033 |
623 |
2. Scania |
760 |
1.111 |
824 |
3. Volvo |
622 |
721 |
456 |
4. Mercerdes-Benz |
578 |
756 |
265 |
5. DAF |
549 |
775 |
449 |
6. Renault |
297 |
372 |
53 |
7. Iveco |
144 |
112 |
103 |
8. Ford |
11 |
0 |
0 |
Pozostałe |
2 |
1 |
0 |
Suma |
3.753 |
4.881 |
2.939 |
Samochody ciężarowe |
2022 |
2021 |
2020 |
1.MAN |
482 |
661 |
529 |
2. Mercedes-Benz |
405 |
572 |
527 |
3. Scania |
324 |
389 |
323 |
4. Volvo |
285 |
304 |
229 |
5. DAF |
136 |
179 |
105 |
6. Renault |
136 |
146 |
118 |
7. Iveco |
67 |
65 |
55 |
Pozostałe |
20 |
23 |
19 |
Suma |
1.855 |
2.339 |
1.905 |
Samochody specjalne |
2022 |
2021 |
2020 |
1.MAN |
73 |
108 |
100 |
2. Mercedes-Benz |
63 |
72 |
72 |
3. Scania |
58 |
65 |
50 |
4. Volvo |
32 |
44 |
18 |
5. Liebherr |
19 |
30 |
24 |
6. Renault |
18 |
28 |
22 |
7. Iveco |
14 |
12 |
10 |
Pozostałe |
37 |
62 |
52 |
Rynek ogółem |
314 |
421 |
348 |
Suma |
5.922 |
7.641 |
5.192 |
Źródło: PZPM na podstawie CEP, kolejność wg 2022 r.
T&M nr 4/2022
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment