Liczą się dwie marki
Polski rynek naczep chłodni i izotermicznych jest opanowany przez Schmitza i Krone. I tak dzieje się od lat, zarówno wśród produktów nowych, jak i używanych.
Dominacja Schmitza i Krone bierze się z zaufania klientów do sprawdzonych konstrukcji tych dwóch marek wyróżniających się jakością i korzystnymi, całkowitymi kosztami użytkowania. Wpływ na takie rezultaty ma również stabilność i dobra ergonomia naczep, oraz dostępność serwisów i części zamiennych. Poza dwójką liderów liczące się marki to Chereau, Lamberet, Kogel. Niestety, polscy producenci silni w innych rodzajach naczep, w tej „zimnej” kategorii nie liczą się, w statystykach odnotowywany jest Wielton.
Szczegółowe dane pokazujemy w tabelach. Tradycyjnie ich źródło to Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wykorzystujący dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Samar nie ponosi odpowiedzialności za dokładność liczb z CEPiK-u.
Przez pierwsze pięć miesięcy br. zanotowano mniej pierwszych rejestracji nowych i używanych chłodni i izoterm niż w takim samym okresie 2014. W przypadku nowych spadek wynosi niespełna 14 proc, w używanych bardzo podobnie. Czy mamy do czynienia z trwałą tendencja, pokażą następne miesiące. Z kolei cały nasz rynek naczep utrzymał się praktycznie na takim samym poziomie. Na minimalny spadek ok. 0,5 proc. wpłynął gorszy o 3 proc. wynik używanych, bo fabrycznie nowe produkty wykazały wzrost. Tak więc pozostałe rodzaje naczep, rozpatrywane łącznie, cieszyły się statystycznie większym popytem niż chłodnie i izotermy.
(Tabela 1)
Najpopularniejsze nowe naczepy chłodnie i izotermy w 2014 r. |
|
Marka |
Liczba |
1. Schmitz |
1.241 |
2. Krone |
457 |
3. Kogel |
44 |
4. Chereau |
43 |
5. Lamberet |
18 |
6. Wielton |
13 |
Pozostałe |
16 |
Rynek ogółem |
1.832 |
Źródło: Samar, wg pierwszych rejestracji, bez rejestracji czasowych
(Tabela 2)
Najpopularniejsze nowe naczepy chłodnie i izotermy w 2015 r. (styczeń – maj) |
|
Marka |
Liczba |
1. Schmitz |
453 |
2. Krone |
202 |
3. Chereau |
17 |
4. Lamberet |
14 |
5. Kogel |
13 |
6. Wielton |
4 |
Pozostałe |
3 |
Rynek ogółem |
706 |
Źródło: Samar, wg pierwszych rejestracji, bez rejestracji czasowych
(Tabela 3)
Najpopularniejsze używane naczepy chłodnie i izotermy w 2014 r. |
|
Marka |
Liczba |
1.Schmitz |
586 |
2. Krone |
247 |
3. Lamberet |
137 |
4. Chereau |
56 |
5. Kogel |
50 |
6. Samro |
30 |
Pozostałe |
122 |
Rynek ogółem |
1.228 |
Źródło: Samar, wg pierwszych rejestracji, bez rejestracji czasowych
(Tabela 4)
Najpopularniejsze używane naczepy chłodnie i izotermy w 2015 r. (styczeń – maj) |
|
Marka |
Liczba |
1.Schmitz |
325 |
2. Krone |
60 |
3. Lamberet |
48 |
4. Chereau |
18 |
5. Kogel |
18 |
6. Samro |
9 |
Pozostałe |
48 |
Rynek ogółem |
526 |
Źródło: Samar, wg pierwszych rejestracji, bez rejestracji czasowych
(Tabela 5)
Pierwsze rejestracje naczep chłodni i izotermicznych |
|||
Okres |
Nowe |
Używane |
Suma |
2012 |
1.970 |
1.102 |
3.072 |
2013 |
2.089 |
1.350 |
3.439 |
2014 |
1.832 |
1.228 |
3.060 |
I-V 2013 |
758 |
522 |
1.280 |
I-V 2014 |
819 |
609 |
1.428 |
I-V 2015 |
706 |
526 |
1.232 |
Źródło: Samar, wg pierwszych rejestracji, bez rejestracji czasowych
(Tabela 6)
Pierwsze rejestracje naczep w ogóle |
|||
Okres |
Nowe |
Używane |
Suma |
2012 |
11.550 |
6.239 |
17.789 |
2013 |
13.403 |
7.005 |
20.408 |
2014 |
14.910 |
7.518 |
22.428 |
I-V 2013 |
4.913 |
2.798 |
7.711 |
I-V 2014 |
6.772 |
3.502 |
10.274 |
I-V 2015 |
6.836 |
3.392 |
10.227 |
Źródło: Samar, wg pierwszych rejestracji, bez rejestracji czasowych
Jacek Dobkowski
T&M 6/2015
Add comment