Dla budownictwa

Ford Trucks produkuje nie tylko ciągniki siodłowe na autostrady i drogi regionalne. Coraz ważniejszą częścią jego oferty stają się pojazdy budowlane.

Dobrym przykładem propozycji dla segmentu budowlanego jest czteroosiowa wywrotka Ford Cargo 4142D DC z napędem 8x4 i 420-konnym silnikiem o pojemności 12,7 l (zaokrąglanej niekiedy do 13 l). Pojazd charakteryzuje się ładownością 30 t przy masie własnej 11,9 t. Bardzo solidna rama, ze wzmocnieniami, ma grubość 10 mm. W układzie przeniesienia napędu pracuje jednotarczowe sprzęgło i 16-biegowa, ręczna skrzynia ZF 16S 2230. Na standardowe wyposażenie składa się m.in.: klimatyzacja, wentylacja dachowa, radio z bluetooth, czteropunktowe niezależne zawieszenie dziennej kabiny, tempomat, hamulec silnikowy, elektrycznie sterowane okna i boczne lusterka (podgrzewane), podgrzewany fotel kierowcy z pneumatycznym zawieszeniem, ABS, blokada obu mostów i blokada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, przednie haki holownicze, przełączana sprężarka powietrza dla lepszej oszczędności paliwa, WOM z przekładnią bezpośrednią z kołnierzem (zawiera jednostkę sterującą przystawki odbioru mocy), ochrona zbiorników paliwa, opony 315/80 R 22.5.

 

Nie tylko wywrotki

         Wywrotki to oczywiście tylko jeden z rodzajów pojazdów budowlanych Forda. Poza nimi firma proponuje betonomieszarki, pompy do betonu, podwozia do zabudowy z napędzaną jedną osią albo dwoma 6x4, 8x4, 4x2, 6x2, 8x2. Turbodiesle Ecotorq mogą być dwa, albo 9-litrowy 330 KM, albo 12,7-litrowy 420 KM. Dodajmy, że w ciągnikach siodłowych występują trzy warianty mocy większej jednostki, mianowicie 420, 480 i 500 koni.

         Przy okazji warto wyjaśnić fordowskie oznaczenia składające się z czterech cyfr i litery. Pierwsze dwie cyfry sygnalizują maksymalną masę pojazdu w tonach, dwie następne moc silnika podzieloną przez 10. Litera wskazuje na rodzaj samochodu. F to pojazd przystosowany do przyczep, T ciągnik siodłowy, D wywrotka, M betonomieszarka, P pompa do betonu. Tak więc 4142D jest wywrotką o DMC 41 t (technicznie dopuszczalna wynosi 41,9 t), z 420-konnym silnikiem. Rozszyfrowanie 3533M wygląda następująco: betonomieszarka o masie 35 t i 330 koniach.

 

Extra Heavy Duty

         Budowlane XHD, od Extra Heavy Duty zajmują miejsce na szczycie dzięki jeszcze lepszemu przystosowaniu do pracy w ekstremalnych warunkach. Przygotowanie do największych wyzwań na placach budów polega na zastosowaniu wzmocnionych pięciopiórowych parabolicznych resorów z tyłu, wzmocnionych resorów przednich, dwutarczowego sprzęgła w egzemplarzach z manualną skrzynią biegów, opon 13 R 22.5, osłony baku, opcjonalnej osłony miski olejowej.

 

Już prawie wiek

         Dostawcze i osobowe Fordy są doskonale znane Czytelnikom, ciężarówki tej marki dopiero zdobywają popularność. Ciężarówki są wytwarzane w Turcji, w Inonu, przez firmę Ford Otosan. Równe udziały w tej spółce, po 41 proc. ma Ford Motor Corporation i turecka Grupa Koc. Reszta, 18 proc. należy do drobnych akcjonariuszy giełdy w Stambule. Roczna produkcja ciężarówek wynosi 15 tys. rocznie, natomiast innych, dostawczych modeli 400 tys. Ford Otosan zatrudnia ponad 10 tys. ludzi, z czego prawie 1.400 inżynierów.

Tradycje turecka Grupa Koc ma bogate, datują się od roku 1928, kiedy Vehbi Koc, wówczas zaledwie 27-letni przedsiębiorca został dealerem Forda w Ankarze. Montaż ciężarówek we współpracy z Fordem rozpoczął pod koniec lat 50, w następnej dekadzie przeszedł do produkcji.  

  

Rzut oka na F-Max

         Nadal główną pozycją w ofercie Ford Trucks jest ciągnik siodłowy F-Max. Na zewnątrz warto podkreślić takie elementy jak lusterka z szerokim polem widzenia, ergonomiczne stopnie kabiny, funkcjonalne schowki, czy dynamiczne wzornictwo przedniej atrapy. Wewnątrz kierowca na pewno spakuje tyle rzeczy, ile potrzebuje, np. górne schowki mają pojemność 225 l. Dolna leżanka ma schowek, jest składana jak leżak. Z kolei górna leżanka jest w pełni składana. Wszystkie informacje z systemu multimedialnego są prezentowane na jednym, centralnym ekranie.

         Tryb Eco Mode pozwala ograniczyć spalanie o 1-5 proc. dzięki powściągnięciu dynamiki pojazdu. Moc jest wówczas zmniejszana z 500 KM do 450 KM, moment obrotowy z 2.500 Nm do ok. 2.100 Nm, ogranicznik prędkości zostaje ustawiony na 85 km/h, a tempomat Max Cruise na poziom 3. Do tego dochodzi dezaktywacja kickdownu, czyli redukcji biegów po wciśnięciu pedału gazu w podłogę, funkcja Eco Roll (swobodne tocznie się) i wyłączanie silnika na postoju. Wyliczmy jeszcze pojemności, jakże istotne w długich trasach – AdBlue 78 l, główny zbiornik paliwa 600 l (w wersji Long 750 l), opcjonalny dodatkowy zbiornik 450 l (600 l w wersji Long).

 

T&M nr 10/2021

Tekst: Leon Bilski

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE