Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Środki smarowe przyjazne środowisku

Rosnące na całym świecie wymagania w zakresie ochrony środowiska stanowią wyzwanie dla producentów silników samochodowych i maszyn przemysłowych.

Dlatego w procesie projektowania nowej gamy jednostek napędowych każdy liczący się producent zwraca uwagę na kwestie środowiskowe związane z eliminowaniem szkodliwych emisji do atmosfery czy recykling. Coraz więcej powstaje silników oraz maszyn, które  uwzględniają energooszczędną pracę urządzeń i podzespołów (tzw. fuel economy) przy zastosowaniu paliw i olejów smarowych o coraz lepszych parametrach jakościowych. W wielu obszarach przemysłu zwraca się coraz większą uwagę na zerową emisję  dwutlenku węgla (CO2), która jest postrzegana jako kluczowy krok w walce z globalnym ociepleniem. Szacuje się, że transport drogowy odpowiada za 21% całkowitej emisji CO2 w Europie.

Producenci silników i pojazdów tzw. OEM (Original Equipment Manufacturer), aby poprawić wydajność energetyczną swoich pojazdów, wprowadzają zmiany konstrukcyjne, zwracając szczególną uwagę na olej silnikowy jako miernik poprawy oszczędności paliwa. Dostępne oleje silnikowe muszą efektywnie pracować przez znacznie dłuższy okres i w bardziej wymagających warunkach zapewniając maksymalną ochronę jednostki napędowej. Działania producentów oryginalnego wyposażenia (OEM) skupiają się nie tylko na elektryfikacji samochodów osobowych, ale także na wdrażaniu pewnych rozwiązań w segmencie Heavy Duty (samochody ciężarowe).  Według statystyk  w Europie około 77% towarów jest przewożone drogą lodową. Dlatego pierwszym, bardzo dużym zwrotem w kierunku ekologii i ochrony środowiska było wprowadzenie na początku lat 90-tych ubiegłego wieku, norm emisji spalin Euro. Aktualnie
na Starym Kontynencie obowiązuje norma Euro VI. Podobne normy zostały przyjęte także w Chinach, Indiach oraz USA. Aktualizacja normy Euro VI (etap E) wejdzie w życie już we wrześniu 2021.

Środki smarowe odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu skutecznego smarowania i ochrony silnika w coraz bardziej wymagających warunkach pracy.  Podczas każdej ewolucji prawodawstwa europejskiego rozwój technologii olejów silnikowych, pozwolił na szerokie zastosowanie urządzeń obróbki spalin takich jak DPF, SCR, EGR. Było to możliwe dzięki wprowadzeniu technologii olejów typu low oraz mid SAPS o obniżonej zawartości fosforu, siarki, redukcji popiołu siarczanowego i wydłużeniu okresów między wymianami poprzez zwiększenie odporności oleju przed utlenianiem i niską odparowalnością. Efektywność paliwowa (fuel economy) pojazdu w postaci emisji CO2, nie była uwzględniana w pierwszych normach Euro, została wprowadzona dopiero kilka lat temu. Na przestrzeni lat producenci OEM zwiększyli efektywność paliwową swoich pojazdów, niestety badania wykazały, że zużycie energii w segmencie Heavy Duty i emisje dwutlenku węgla corocznie wzrastały o ponad 2,5%. Powodem była stale rosnąca liczba pojazdów na drogach, które były w stanie przejechać coraz więcej kilometrów. Badania przeprowadzone przez instytuty zajmujące się zagadnieniami klimatycznymi w tym także ACEA wykazały, że aby realnie osiągnąć cel zerowej emisji dwutlenku węgla, za ok. 30 lat wszystkie nowe ciężarówki musiałyby być wolne od paliw kopalnych. Ważnym aspektem w tej kwestii jest ciągła praca OEM nad nowymi technologiami układów napędowych.  Jednym z takich pomysłów jest akumulator elektryczny i wodorowe ogniwa paliwowe oraz wodorowe silniki spalinowe, które w przyszłości mogą stać się coraz bardziej popularne na rynku. Mimo to silniki wysokoprężne nadal będą odgrywać kluczową rolę w najbliższych latach. W segmencie Heavy Duty klasa lepkości SAE 15W-40 była przez wiele lat klasą przewodnią, z największym udziałem w rynku. Stopniowo producenci OEM wdrażali oszczędne silniki z zastosowaniem olejów 10W-30, 10W-40 low oraz mid - SAPS z ACEA E6, czy E9 oraz API: CJ-4. Do 2030 r. produkty olejowe typu SAE 10W-30 mogą stanowić aż 40% rynku, a niskolepkie oleje SAE 5W-XX, około 10%.

ORLEN OIL na bieżąco śledzi trendy mające wpływ na rozwój i produkcję środków smarowych, zwłaszcza w segmencie Heavy Duty. Oferta spółki należącej do Grupy Kapitałowej ORLEN obejmuje szeroką gamę wysokojakościowych olejów marki PLATINUM ULTOR. W portfolio firmy znajdziemy oleje o zróżnicowanym poziomie jakości, począwszy od produktów mineralnych API: CG-4/CF-4 przeznaczonych do starszych typów silników, poprzez klasy API: CI-4, ACEA E7 - PLATINUM ULTOR Plus 15W-40, API: CJ-4, ACEA E9 - PLATINUM ULTOR Futuro 15W-40, aż po oleje półsyntetyczne i syntetyczne spełniające najwyższą klasę API CK-4 – PLATINUM ULTOR Complete 10W-40, PLATINUM ULTOR Optimo 10W-30, w tym także nisko-lepkie oleje syntetyczne, takie jak PLATINUM ULTOR Perfect 5W-30. ORLEN OIL wprowadza do swojej oferty kolejny wysokojakościowy, syntetyczny olej silnikowy PLATINUM ULTOR FUEL ECONOMY 5W-30,  spełniający m.in. najnowszą specyfikację jakościową API:FA-4.

 

T&M nr 9/2021

Autor: Katarzyna Starzec

Kierownik produktu w Dziale Badań i Rozwoju ORLEN OIL

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE