Rodzina w komplecie
IVECO gruntownie odświeżyło w tym roku swą gamę modelową ciężkich ciężarówek. „Rodzinę” zaprezentowano niedawno w podpoznańskiej Opalenicy.
Jak podkreśla podobnie jak inni producenci aut użytkowych notuje w tym roku kilkudziesięcioprocentowe wzrosty sprzedaży samochodów. Nowe modele mają pozycję IVECO na rynku jeszcze wzmocnić.
Na zamówione, duże ciężarówki trzeba czekać znacznie dłużej, niż jeszcze kilkanaście miesięcy temu. Tak wygląda obecna sytuacja rynkowa. IVECO WAY to trzy główne modele: S‑WAY, szosowy samochód ciężarowy (dostępny również w wersji Natural Power, a zatem na gaz ziemny); X‑WAY, łączący walory aut do transportu długodystansowego z terenową solidnością, a także T‑WAY, pojazd do wyjątkowo trudnych zadań, o ekstremalnych parametrach pod względem osiągów, niezawodności i wszechstronności.
S-WAY na szosę
S-WAY to „inteligentny” samochód ciężarowy. Do interakcji kierowcy z pojazdem zastosowano cyfrowego asystenta IVECO Driver Pal – Alexa firmy Amazon. Umożliwia kierowcy interakcję z systemami sterowania autem, IVECO Control Room oraz funkcjami zarządzania flotą poprzez polecenia głosowe. Dzięki specjalnej aplikacji MYIVECO można w ten sposób nie tylko obsługiwać poszczególne funkcje w kabinie i system multimedialny, ale także programować trasę w nawigacji oraz sprawdzać informacje o stanie technicznym pojazdu i wyniki oceny stylu jazdy kierowcy. IVECO Driver Pal umożliwia także kontakt z innymi kierowcami na trasie lub w okolicy celu podróży poprzez aplikację MYCOMMUNITY. Za jej pośrednictwem kierowcy mogą wymieniać wiadomości, wspierając się nawzajem i przekazując przydatne informacje. Poprzez Driver Pal kierowca może aktywować IVECO Top Care. Powiadomiony zostanie wówczas najbliższy warsztat, który postara się jak najszybciej znaleźć rozwiązanie ewentualnego problemu.
Ryszard Mrozek, product manager, IVECO Poland podkreśla, że S-WAY dzięki nowej gamie silników oraz zaawansowanym funkcjom zużywa do 3 proc. mniej paliwa niż poprzednik, co przyczynia się do obniżenia całkowitego kosztu posiadania. Serię silników Cursor 13 uzupełniono o dwa warianty o mocy 490 i 530 KM. Sprawność silników Cursor 11 i Cursor 13 podniesiono dzięki zwiększeniu stopnia sprężania i nowej strategii zarządzania procesem spalania. 13‑litrowe silniki połączono z nowymi tylnymi osiami jednostopniowymi o zmniejszonych oporach wewnętrznych. Przełożenia tylnej osi w pojazdach z oponami o standardowym profilu mogą być wydłużone do 2,31:1, co umożliwia obniżenie prędkości obrotowej, a tym samym poprawę wydajności na długich trasach. Do poprawy efektywności S-WAY mierzonej zużyciem paliwa przyczyniają się m.in: automatyczna klimatyzacja z trybem Eco, który eliminuje zbędne zużycie energii, a także aerodynamiczne osłony słupka A, nadające kabinie bardziej opływowy kształt.
Gazowa wersja S-WAY to europejski lider w grupie aut z tego rodzaju napędem. Obecnie przypada na nie ponad jedna czwarta sprzedaży. Auto sprawdza się na długich trasach. Silniki z nowej gamy spełniają normy emisji Euro VI/E i są homologowane do zasilania w 100 proc. biopaliwem drugiej generacji, takim jak uwodorniony olej rośliny (HVO). Wersje S-WAY przystosowane do zasilania sprężonym gazem ziemnym (CNG) i skroplonym gazem ziemnym (LNG) posiadają inteligentny osprzęt: sprężarkę ze sprzęgłem i pompę wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku.
X-WAY, ciężarowy crossover
IVECO X‑WAY nazywany jest crossoverem wśród samochodów ciężarowych dużej ładowności. To następca niedawno wprowadzonej gamy Stralis X-WAY. Sprawdza się w zastosowaniach, w których ciężarówka 90 proc. czasu spędza na asfalcie, ale na ostatnim odcinku musi poradzić sobie na bezdrożach. Samochód ma pracować w branży budowlanej lub komunalnej, lecz nie jest autem typowo terenowym. To raczej pojazd do użytku mieszanego, łączący typowo szosowe wyposażenie oraz część elementów znanych wcześniej z terenowego Trakkera (obecnie T-WAY). Dla przykładu, do wyboru są trzy rodzaje wysokości podwozia, a do tego dochodzą grubsze ramy oraz kilka form zabezpieczenia nadwozia. - Zaprojektowano go do eksploatacji na drogach i w łatwych warunkach terenowych charakteryzuje się tymi samymi osiągami i komfortem, co nasze najbardziej zaawansowane długodystansowe ciężarówki, takie jak ostatni XP, w połączeniu z solidnością najbardziej wytrzymałych pojazdów terenowych. Dzięki X-WAY klienci zrealizują każdą dostawę, nawet na nierównym i trudnym terenie placu budowy – tłumaczono podczas prezentacji w Opalenicy.
W wersji Super Loader (SL) z napędem 8×4 osiągnięto masę własną wynoszącą 9 t (relatywnie duża ładowność). Silniki dostępne są w trzech wersjach: 9, 11 i 13 l. Technologia oczyszczania spalin Hi-SCR, bez układu EGR i bez konieczności regeneracji filtra cząstek stałych podczas postoju. Redukuje emisję zanieczyszczeń i zwiększa efektywność. Wśród technologii obniżających zużycie paliwa znajdują się też: HI-Cruise czy inteligentny osprzęt silnika Smart. Dzięki nim udało się zredukować zużycie paliwa o ponad jedna dziesiątą (dane potwierdzone w wersji XP przez TÜV SÜD). Wśród zalet X-WAY wymieniano także długie okresy między przeglądami oraz wytrzymałość podzespołów, takich jak układ hamulcowy, w którym zostały zastosowane tarcze o podwyższonej trwałości. Pojazd ma konstrukcję modułową. Występuje jako podwozie oraz ciągnik siodłowy z różnymi rozstawami osi i wysokościami zawieszenia. Może być wyposażony w różne wersje skrzyń biegów czy napęd hydrostatyczny Hi-Traction. W ofercie jest również duży wybór kabin: krótka kabina AD (Active Day) z niskim dachem, kabina sypialna AT (Active Time) z niskim lub średnim dachem, a także komfortowa kabina sypialna AS (Active Space).
T-WAY do ekstremalnych misji
Najtwardszym z pojazdów, zaprojektowanym do najbardziej ekstremalnych misji w terenie jest T‑WAY, następca legendarnego modelu Trakker. Wprowadzono w nim nową, zautomatyzowaną skrzynię biegów HI‑Tronix z funkcjami opracowanymi specjalnie z myślą o mobilności w terenie. Tylne hamulce tarczowe, wytrzymałe tylne zawieszenie podwójnych osi, niższa masa własna i szereg funkcji, takich jak system Hi‑Traction, wraz z zaawansowanymi opcjami łączności, usługami cyfrowymi i komfortową kabiną mają decydować o wydajności i rentowności. T‑WAY odziedziczył po poprzedniku solidność wynikającą z zastosowania wzmocnionego stalowego podwozia składającego się z ramy o grubości profili 10 mm, wytrzymującej moment zginający 177 kNm. Przednia oś ma nośność do 9 t, a w celu maksymalizacji siły i osiągów w tylnej osi standardowo zastosowano zwolnice w piastach kół.
Wzmocniony układ tylnego zawieszenia z podwójnymi osiami optymalizuje masę pojazdu i poprawia predyspozycje do jazdy w terenie, dzięki większemu prześwitowi poprzecznemu i kątowi zejścia. Za odpowiednią moc do napędu pojazdu oraz przystawki odbioru mocy (PTO) odpowiada fabryczny silnik Cursor 13 (poj. 13 l), rozwijający do 510 KM (o 10 KM więcej w porównaniu z Trakkerem). W lżejszych konfiguracjach zastosować można też jednostkę Cursor 9. Silniki współpracują z 12- lub 16‑biegowymi zautomatyzowanymi przekładniami Hi‑Tronix, które teraz oferują także funkcje opracowane specjalnie z myślą o mobilności w terenie. Hill Holder pomaga w utrzymaniu pojazdu na wzniesieniu, tryb wykołysania ułatwia odzyskanie przyczepności na śliskiej nawierzchni, a tryb pełzania umożliwia poruszanie się z minimalną prędkością na biegu jałowym. Na odcinkach szosowych system Hi‑Cruise dodatkowo podnosi wydajność. W jego skład wchodzi przewidujący tempomat, który steruje zmianą biegów oraz funkcja eco‑roll pozwalająca wykorzystać bezwładność pojazdu przy zjeździe ze wzniesienia. T‑WAY oferuje rozwiązanie oszczędzające paliwo w trakcie wykonywania zadań transportowych wymagających okazjonalnego załączania napędu na wszystkie koła (AWD), napęd hydrostatyczny HiI‑Traction w ciężarówkach i ciągnikach z napędem w układzie 6x4. System ten działa do prędkości 25 km/h i jest aktywowany automatycznie (dodatkowy hydrauliczny napęd przednich kół w razie potrzeby).
W porównaniu z Trakkerem zwiększono ładowność, dzięki obniżeniu masy własnej o 325 kg poprzez zastosowanie nowej konstrukcji zawieszenia tylnych osi. Zalety tych rozwiązań ujawniają się szczególnie w trakcie zadań transportowych realizowanych częściowo po drogach utwardzonych, np. przy przewozie materiałów budowlanych. T-WAY, podobnie jak cała gama WAY standardowo posiada moduł komunikacyjny Connectivity Box. System łączności umożliwia telediagnostykę i konserwację predykcyjną, a także zdalne monitorowanie parametrów każdego pojazdu w dowolnym czasie przez menedżera floty.
Oferta konfiguracji obejmuje: napęd częściowy 6x4 w podwoziach i ciągnikach oraz 8x4 w podwoziach, a także napęd na wszystkie koła 4x4 lub 6x6 w podwoziach i ciągnikach oraz 8x8 w podwoziach. W stosunku do modelu Trakker rozszerzono ofertę rozstawów osi (łatwiejsza zabudowa bez ingerencji w podwozie). W ofercie przystawek odbioru mocy znajduje się przystawka wysokiej wydajności Sandwich PTO, umieszczona pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Może przekazać na urządzenia zabudowy do 2300 Nm momentu obrotowego.
Kabina jest dostępna w wersjach: krótkiej AD i długiej AT z dachem standardowym lub podwyższonym. Z uwagi na zazwyczaj trudne warunki eksploatacji IVECO T‑WAY szczególnie zadbano o bezpieczeństwo kierowcy. Nowy układ hamulcowy z przednimi hamulcami tarczowymi w wersjach z napędem częściowym (PWD), tylnymi hamulcami tarczowymi oraz sterowaniem elektronicznym (EBS) znacznie poprawia bezpieczeństwo kierowcy. Ponadto wszystkie modele są wyposażone w nowe zaawansowane systemy wspomagania jazdy (ADAS), obejmujące elektroniczną kontrolę stabilności i ostrzeganie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu.
T&M nr 9/2021
Tekst: Michał Jurczak
Add comment