Wrocław zaprasza
Ostatni, letni czwartek, 16 września, był dniem otwartym wrocławskiego oddziału EWT Truck & Trailer Polska.
Naszą uwagę zwróciły: naczepa Schmitz EcoFlex, naczepa do cementu marki GRW oraz telematyka TrailerConnect.
EcoFlex z serii EcoGeneration to jeden z przykładów zaangażowania Schmitza w ochronę środowiska. Naczepa z dachem obniżanym do tyłu o 50 cm umożliwia redukcję zużycia oleju napędowego przez ciągnik aż o 5 proc., co można przeliczyć na około 1,5 l/100 km. Z tylnymi drzwiami współpracuje panel umożliwiający ich zmykanie przy obu pozycjach dachu, normalnej (wysokość wnętrza 2.700 mm) i obniżonej eko (2.200 mm z tyłu), podobnie jak w megach. Cena jest wyższa od standardowej naczepy o 2.500 euro netto. W Nowej Wsi Wrocławskiej, bo tam mieści się oddział EWT, był prezentowany egzemplarz demonstracyjny.
– Naczepa nie wymaga żadnych, dodatkowych elementów – podkreśla Tomasz Walter, product manager. – Cały ten koncept został zrobiony na elementach, które już istniały, trochę tylko zmodyfikowanych.
Przybysz z południowej Afryki
Marka GRW pochodzi z Republiki Południowej Afryki, Schmitz Cargobull jest jej współwłaścicielem. Posiada spore doświadczenie w produkcji naczep do przewozu cementu i taki właśnie pojazd, o pojemności 35 m sześc., można było obejrzeć we wrocławskiej placówce EWT. Niedługo ten testowy egzemplarz powinien trafić na testy do użytkowników, to najlepszy sposób na poznanie nowego produktu na polskim rynku. Masa własna w prezentowanej konfiguracji wynosi 4.550 kg. Osie SAF z tarczowymi hamulcami Intradisc, podpory BPW, alufelgi Alcoa Dura-Bright (obniżają masę o ok. 120 kg).
– Naczepa została wykonana pod europejskiego klienta – zapewnia Karol Budnik, specjalista ds. handlowych. – Generalnie armaturę i osprzęt dostosowano do rynku europejskiego, są to produkty doskonale znane, chodzi również o dostępność części. W Afryce naczepy są inaczej konfigurowane, z innymi rozstawami osi i większymi pojemnościami.
Przykładem przystosowania do naszych realiów są tarcze hamulcowe o średnicy 430 mm. Owszem, tarcze 370 mm są lżejsze, komplet o ponad 70 kg, aczkolwiek klocki (i tarcze) zużywają się szybciej, co przekłada się na wyższe koszty eksploatacji. Dlatego klienci wybierają raczej „430”, jako kompromis między masą naczepy a kosztami jej użytkowania.
Warto podkreślić pokrycie całej górnej powierzchni naczepy substancją antypoślizgową, nie są to więc tylko pasy w miejscach gdzie najczęściej się chodzi. O cenach naczep trudno jeszcze szczegółowo mówić, z pewnością nie będzie to produkt najtańszy, bo na to nie zasługuje. Raczej należy spodziewać się kwot w połowie „stawki”.
– Chcemy być konkurencyjni terminem dostawy – mówi Karol Budnik. – GRW planuje mieć naczepy gotowe, stokowe, w typowych konfiguracjach, z szybszym terminem dostawy.
Connect dla chłodni i kurtyn
TrailerConnect, tak nazywa się telematyka Schmitza, seryjna w naczepach chłodniczych, obecnie także w kurtynowych. W chłodniach telematyka kontroluje przede wszystkim temperaturę. Eliminuje drukowanie raportów temperaturowych, pozawala na wygenerowanie pliku pdf z tymi informacjami. Dane są przechowywane z ostatnich 12 miesięcy.
– Jeżeli chłodnia jest wyposażona w agregat Schmitza, mamy komunikację dwudrożną – dodaje Tomasz Walter. – Możemy zdalnie przestawić typ pracy agregatu i set point, czyli dokonać zmiany pożądanej temperatury. Jeżeli naczepa została przygotowana pod agregat innej marki, można go połączyć z naszą telematyką. Musimy wiedzieć, jaki to będzie model, żeby przygotować odpowiednie złącze. Jednak w tym przypadku nie możemy zdalnie sterować agregatem.
W kurtynowych telematyka zapewnia lokalizację naczepy, czyli monitorowanie towaru, który jest w tym wszystkim najważniejszy. Interesujące opcje to czujnik zużycia okładzin hamulcowych oraz kontrola ciśnienia i temperatury w ogumieniu. Użytkownik jest w czasie rzeczywistym powiadamiany smsem bądź mailem o spadku ciśnienia lub wzroście temperatury w ogumieniu, o przekroczeniu wartości granicznych..TrailerConnect można spiąć z telematyką ciągników siodłowych. Są programy integrujące, które zbierają dane z różnych systemów telematycznych, którymi dysponuje przewoźnik.
T&M nr 9/2021
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment