Cicha Rewolucja
Elektromobilność na rynku samochodów ciężarowych to temat, który dopiero rodzi się na polskich i europejskich drogach.
Elektryczne modele Volvo FL i FE, już dziś poruszają się po aglomeracjach miejskich. To kolejny etap Cichej Rewolucji, o której wciąż jest głośno, również za sprawą projektu badawczego EKOLOG, którego wyniki właśnie poznaliśmy.
Cicha Rewolucja to zwiastun zmian w branży transportowej, które z powodzeniem wdraża Volvo Trucks, dążąc do bardziej zrównoważonych rozwiązań. Dostarczone w tym roku elektryczne ciężarówki Volvo FE oraz FL można spotkać na miejskich drogach. W przyszłym roku dołączą do nich elektryczne modele gamy FH, FM oraz FMX, które już cieszą się zainteresowaniem Klientów.
W maju rozpoczął się projekt badawczo-edukacyjny EKOLOG Ekologiczna Logistyka, którego inicjatorem było Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Pojazd Volvo FE Electric, w ramach badania, został sprawdzony przez Partnerów projektu - firmę H&M, dostarczając produkty do sklepów oraz IKEA, dostarczając produkty zarówno do sklepów, jak i klientów. Za zarządzanie pojazdem i realizację całego procesu operacyjnego, odpowiedzialny był logistyczny Partner projektu – firma No Limit. Patronat nad badaniem objęła Ambasada Szwecji.
Pierwszy test komercyjnego wykorzystania seryjnie produkowanej ciężarówki elektrycznej w polskich warunkach pozwolił wysnuć interesujące wnioski. Najważniejszym z nich jest fakt, że elektryczna ciężarówka może w 100% zastąpić spalinowe odpowiedniki przy realizacji zadań logistyki miejskiej, jednocześnie nie powodując żadnych problemów z brakiem zasięgu.
Przez 9 tygodni testów, Volvo FE Electric przejechało łącznie 5056 km. Pracując przez 595,5 godzin, przewiozło ładunki o łącznej masie 285 ton, zużywając 7056 kWh. Dzięki projektowi EKOLOG udało się zebrać ponad 150 000 danych, w tym informacji na temat oceny środowiskowej, społecznej, użytkowej, wydajności czy też kosztów eksploatacji.
Zgodnie z oczekiwaniami badanie wykazało, że pojazd elektryczny emituje mniej hałasu niż tradycyjny ciężarowy pojazd spalinowy, jednak nie przypuszczano, że różnica może wynieść nawet do 20 dB. Jeśli chodzi o emisję CO2, testy wykazały 395 g/CO2 mniej na każdy kilometr, co jest świetnym wynikiem. Jest on oczywiście zależny od źródła pochodzenia energii - im bardziej mix energetyczny będzie stawał się zielony, tym wartość ta będzie zmierzała do 0. W przypadku kosztów eksploatacyjnych, elektryczna ciężarówka może generować oszczędności paliwowe rzędu 52% (dla średniej wartości ceny paliwa w okresie sierpień 2020-2021) w skali roku.
Wszyscy kierowcy, którzy testowali ciężarówkę elektryczną Volvo FE Electric, zgodnie stwierdzili, że charakteryzuje się ona lepszym przyspieszeniem i odczuwalną mocą. 100% kierowców oceniło także produktywność i niezawodność pojazdu na równym poziomie z tradycyjnym pojazdem ciężarowym. Natomiast 67% kierowców zauważyło lepszy komfort pracy, związany z poziomem redukcji odczuwalnych wibracji i hałasu podczas pracy.
W przypadku logistyki miejskiej, pojazd osiągał 140-180 km realnego zasięgu w zadaniach komercyjnego wykorzystania oraz 200 km realnego maksymalnego zasięgu w logistyce międzymiastowej. Obliczono także, że każda tona ładunku wpływa na zwiększenie zużycia energii o zaledwie 7,85%.
Nowe rozwiązania wdrażane przez Volvo Trucks w ramach strategii Inspirują Nas Twoje Potrzeby, zostały docenione a firma zyskała miano Firmy Przyjaznej Elektromobilności. Strategia ta to także troska o środowisko, dbałość o ludzi i zaangażowanie w działania społeczne, takie jak np. akcja Profesjonalni Kierowcy.
Z potrzeb Klientów Volvo Trucks narodził się także najnowszy projekt - Centrum Napraw Powypadkowych. To usługa serwisów autoryzowanych Volvo Trucks na terenie całego kraju, która usprawnia proces likwidacji szkody – od momentu jej powstania, poprzez skuteczną naprawę i wypłatę należnego odszkodowania.
T&M nr 9/2021
Add comment