Na rocznicę wojny
We wrześniu przyszłego roku, w podkrakowskich Niepołomicach powinna ruszyć rozbudowana fabryka MAN-a.
Będzie to największy zakład produkujący ciężarówki tej marki. Spotkanie związane z inwestycją w Niepołomicach zostało zorganizowane 10 czerwca, w Krakowie, w siedzibie Krakowskiego Parku Technologicznego (KPT), który koordynował i pilotował cały projekt. Dokładna data 1 września 2022 pojawiła się na slajdzie, także podczas jednego z wystąpień Jarosława Gowina, wicepremiera oraz ministra rozwoju, pracy i technologii. Jeżeli uda się dotrzymać termin, wypadnie to w 83. rocznicę wybuchu II wojny światowej. Na razie głównym, oficjalnym punktem 10 czerwca było uroczyste przekazanie decyzji o wsparciu inwestycji.
150 milionów złotych
95 mln euro wynosi szacowana wartość inwestycji, realizowanej w ramach strategii New MAN. Niemiecka firma otrzyma od Polski pomoc w postaci ulgi w podatku dochodowym w maksymalnej wysokości dozwolonej przez Unię Europejską w Małopolsce dla dużych firm, czyli 35 proc. Jak łatwo obliczyć, 33,25 mln euro, a więc w granicach 150 mln zł przy wysokim obecnie kursie eurowaluty. Narzędzie finansowe, w postaci ulgi podatkowej, mające przyciągnąć inwestorów nosi nazwę „Polska Strefa Inwestycji”.
Jak zaznaczył Wojciech Przybylski, prezes KPT, Niepołomice zostały wybrane przez MAN-a w drodze wewnętrznego konkursu, co stanowi normalną procedurę w takich dużych koncernach. Rywalem była lokalizacja spoza Europy. I co ważne, z państwami pozaunijnymi konkurencja finansowa bywa trudna, one zawsze mogą zaoferować więcej. Nie są przecież związane żadnymi, europejskimi regulacjami. Liczyły się jednak również inne kryteria, takie jak jakość kapitału ludzkiego czy dobra współpraca z lokalnymi władzami.
MAN miał okazję przekonać się o tym przez ostatnie 14 lat, od kiedy otworzył fabrykę w Niepołomicach, którą teraz czeka prawdziwa transformacja. Polskich pracowników, wykształconych, znających języki obce, starających się osiągnąć sukces chwalił Michael Kobriger, członek zarządu ds. produkcji i logistyki MAN Truck & Bus SE. Chwalił w języku polskim, co warto podkreślić, ponad 12 lat przebywa w naszym kraju, o czym sam wspomniał.
2.500 ludzi
Zmieni się przede wszystkim profil produkcji. Obecnie MAN Trucks w Niepołomicach wytwarza pojazdy ciężkie, do końca ub.r. zrobił ich już ponad 171 tysięcy. Po rozbudowie przedsiębiorstwa gama zostanie powiększona o ciężarówki średnie i lekkie. Szacowana wielkość dziennej produkcji to 300 pojazdów oraz 200 kabin. Powstaną np.: hala montażu kabin, hala do modyfikacji pojazdów na specjalne życzenia klientów, dodatkowe linie do testowania pojazdów, magazyn, nowe biuro, dodatkowe parkingi. Docelowo w MAN Trucks ma pracować 2.500 ludzi, prawie trzy razy więcej niż w roku 2020. Na produkcji znajdzie się 2.150 osób, w administracji 350. Szansa otwiera się również przed kooperantami, MAN jest otwarty na współpracę z nowymi poddostawcami.
Niemieckie firmy przywiązują dużą wagę do zrównoważonego rozwoju, przeto nic dziwnego że na rok 2025 zapowiadana jest neutralność MAN Trucks, pod względem emisji dwutlenku węgla. Mówiła o tym m.in. Anna Bentkowska, project manager MAN Trucks.
0 kierowców
Spokojnie, jeszcze nie teraz, lecz… Michael Kobriger powiedział w Krakowie, że autonomiczne samochody ciężarowe pojawią się na drogach Europy wcześniej, niż się spodziewamy. Wizja przyszłości, zapewne nie takiej odległej – ciężarówki na życzenie, bez kierowców, z napędem o zerowej emisji dwutlenku węgla, zdigitalizowane i rzecz jasna połączone z internetową siecią. Jazda autonomiczna będzie oznaczała, że ciężarówki staną się systemami samojezdnymi. Decydującym czynnikiem konkurencyjności będą usługi cyfrowe. Oczywiście żadne konkrety nie mogły jeszcze zostać podane, ale któż wie, jakie auta wyjadą z niepołomickiego zakładu za 10 czy kilkanaście lat?
Wiadomo natomiast, że MAN musi wrzucić wyższy bieg. Michael Kobriger zaznaczył, iż w centrum uwagi pozostaną: klienci, pracownicy, środowisko naturalne. MAN będzie firmą stabilną i odporną, stawiająca na inteligentne innowacje (nie chodzi o pierwszą lokatę na każdym polu działania), a zespół będzie wspólnie kształtował nowego MAN-a.
T&M nr 6/2021
Tekst: Leon Bilski
Add comment