Cement, pasza, cukier i nie tylko

Między innymi na: rodzaj materiału z jakiego zostały wykonane (odpowiednia wytrzymałość, odporność na naprężenie, szczelność), jak również na wyposażenie w mechanizmy usprawniające za- i wyładunek.

Zlecenia na transport artykułów sypkich pochodzą zarówno z sektora budowlanego (m.in. cement, wapno, popioły, kruszywa do nawierzchni, wypełniacze), jak i rolniczego (pasze, trociny, nawozy sztuczne, otręby oraz zboża).  Bardzo istotne stają się przewozy tego typu dla branży spożywczej (cukier, mąka, ryż). Wśród pojazdów służących do tego celu są: leżące oraz podnoszone naczepy silosowe, kontenery (podwozia przechylne), zabudowy. Niegdyś podstawowym materiałem służącym do budowy silosów była uszlachetniona blacha stalowa (walcowana na ciepło), teraz najpopularniejsza jest się blacha aluminiowa. Podstawowym walorem aluminiowej konstrukcji jest niższa od stalowej waga całych naczep, a tym samym (przy niezmienionej dopuszczalnej masie całkowitej) zwiększenie ich maksymalnej ładowności (nawet o 5-7 proc.).

 

Feldbinder ma się czym pochwalić    

         Feldbinder od lat należy do liderów rynku pojazdów silosowych. Wśród naczep ciągnikowych z silosem jest EUT 31.3-2/1 (zbiornik jednokomorowy, samonośny, ciśnieniowy z aluminium, poj. ok. 35 m.sześc.). Pojazd ma 8,2 m długości i 3,85 m wysokości. Do zbiornika prowadzą dwa włazy umieszczone na górze. Ciśnienie eksploatacji to 2 bary, a temperatura od -40 st.C do 80 st. C.  Opróżnianie zbiornika jest pneumatyczne (z niecką wylewową FFB). Platformę do przemieszczania stanowi aluminiowy ruszt zabezpieczający o 400-milimetrowej (poręcze i drabiny przeciwpoślizgowe z elektrycznie polerowanej stali szlachetnej). Układ jezdny bazuje na 3 x 9 tonowym agregacie osiowym z hamulcem tarczowym, (montaż na zawieszeniu z aluminium FFB), z amortyzacją pneumatyczną. Obudowy na wąż i narzędzia wykonano z tworzywa sztucznego. Waga łączna to 34 t, waga bez wypełnienia ok. 4,1 kg. Obciążenie użytkowe przekracza 29 t.

         Alternatywę stanowi naczepa z silosem uchylnym, np. w wersji KIP 38.3. Ma 8,76 m długości, 3,99 m wysokości, a zbiornik mierzy 6,8 m (poj. ok. 38 m.sześc.). Napełnianie umożliwiają cztery włazy (DN 450). Opróżnianie jest pneumatyczne.  I w tym przypadku bazę stanowi układ jezdny z amortyzacją pneumatyczną. Waga łączna: 34 t, waga bez wypełnienia: ok. 5,2 t. Obciążenie użytkowe to niemal 29 t.

         Wśród nadbudów jest AUF 22-3/3 o poj. 22 m sześc. Przeznaczono ją do trzyosiowych podwozi. Długość pojemnika to 6,15 m. W tym przypadku są trzy komory o poj. 7,5 / 7 / 7,5 m.sześc. i trzy włazy (DN 450). Opróżnianie następuje  pneumatycznie (specjalna wylewka z FFB z pokrywami zaślepiającymi, przewód materiału DN 80 ze specjalnej stali z kulowym układem odcinającym, dysza pierścieniowa i złącze TW z osłoną zaślepiającą). Nadbudowa waży ok. 1,8 t.

 

Kässbohrer w ofensywie

Do wiodących producentów naczep silosów i silosów samowyładowczych należy też Kässbohrer. Pierwszą naczepę silosową samowyładowczą tej marki opracowano już niemal 70 lat temu. Naczepy typu silos dostępne są w przedziale od 31do 40 m.sześc. a silosy samowyładowcze dostępne są w poj. od 40 do 90 m.sześc. Opcjonalny cyfrowy system kontroli naczepy (DTC) zwiększa bezpieczeństwo podczas rozładunku oraz zwiększa wydajność. 

Wśród naczep kiprujących są silosy K.SSK, budowane jako całość z jednolitym aluminiowym podwoziem. Jednoczęściowe i bezszwowe podwozie cechuje duża trwałość. Zastosowano specjalny i przyjazny dla użytkownika system wyładowczy. Naczepy są wyposażane w pompę elektryczną o mocy 4kW do wyładunku bez ciągnika. System przechylania posiada pięciostopniowy układ hydrauliczny. Przykładem jest K.SSK 60 / 5 - 10 / 24. Podwozie bazuje na dwóch wytłaczanych profilach typu I (typu podwójnego T) ze specjalnego stopu aluminium (podwozie łączone krzyżowo). W układzie hamulcowym zastosowano dwuobwodową elektro-pneumatykę z systemem antyblokującym EBS 2S/2M oraz zintegrowanym elektronicznym systemem kontroli stabilności RSS. Zawieszenie pneumatyczne pochodzi od BPW. Pojazd wyposażono w podnoszony, aluminiowy, cylindryczny zbiornik, pełnowymiarowe profile wzmacniające po prawej i lewej stronie zbiornika oraz stożek wyładowczy DN700 z tyłu. Na górze znajduje się pięć włazów (kopuły DN450). Wysokość siodła to 1,22 m. Zbiornik ma średnicę 2,53 m i poj. 60 m.sześc. Długość zewnętrzna naczepy to 12,87 m.

Wśród niekiprowanych jest naczepa typu silos z serii K.SSL o poj. 31, 35, 38 i 40 m.sześc. (w zależności od gęstości transportowanego materiału). Aby uzyskać mniejszą wagę, K.SSL jest umieszczany na wytłaczanym półpodwoziu.  K.SSL oferuje elastyczne możliwości rozładunku w różnych warunkach drogowych i roboczych, np. przewody hydrauliczne umieszczone pod podwoziem lub wewnątrz podwozia (w celu rozładunku z tyłu). Dodatkowo, możliwe jest boczne rozładowanie z leja po lewej lub prawej stronie. Dostępna jest szeroka gama opcji, np. dodatkowe komory czy złącza wypełniające. Przykładem jest K.SSL 32/2-10/24 EU o poj. 31 m.sześc. Wysokość siodła wynosi  1,22 m, rozstaw osi to niecałe 6,5 m. Długość zewnętrzna 9,31 m. Całość bazuje na ramie z profilu aluminiowego tłoczonego, spawanej wewnątrz konsoli wsporczej. Zastosowano dwuobwodowy elektro-pneumatyczny układ hamulcowy z systemem antyblokującym EBS 2S/2M oraz zintegrowany elektroniczny system kontroli stabilności. Zbiornik jest jednokomorowy (dwa włazy), waga całkowita 39 t, a łączne obciążenie osi 27 t.  

Konstruktorzy Kässbohrera rekomendują też walory cyfrowej jednostki sterującej „Digital Trailer Control” (DTC), maksymalizującą bezpieczeństwo dla kierowców i operatorów. Jednostka sterująca jednocześnie umożliwia kierowcy monitorowanie rozkładu obciążenia. Interfejs DTC (posiada alternatywne interfejsy użytkownika) przyspiesza tok pracy, a ekran dotykowy można dostosować do indywidualnych wymagań floty. Oprócz funkcji sterowania systemem, podobny do aplikacji inteligentnego klucza w branży motoryzacyjnej, bezprzewodowy inteligentny klucz, służy jako immobilizer. DTC jest dostępny dla platform iOS i Android i może być podłączony do Bluetooth.  

Spitzer Silo to firma o historii sięgającej XIX stulecia (powstała w 1872 r. i wytwarzała sprzęt rolniczy), pojazdy silosowe zaczęła produkować  w połowie ubiegłego wieku (pierwszy silos był właśnie dziełem konstruktorów Spitzera). Spitzer Silo Fahrzeugwerke GmbH jest ściśle wyspecjalizowanym producentem, wytwarza wyłącznie pojazdy silosowe, nieustannie doskonaląc ich konstrukcję. Wiele z wprowadzonych zmian jest rezultatem stałego przepływu informacji pomiędzy producentem pojazdów, a ich dotychczasowymi użytkownikami. Klienci naczep Spitzer Silo doceniają zwłaszcza relatywnie niską wagę naczep. Wynika z zastosowania aluminium nie tylko do budowy zbiornika, ale też poszczególnych komponentów składających się na końcowy produkt. Gama obejmuje kilkadziesiąt modeli, zarówno leżących (SF), jak i podnoszonych (SK).

Seria SF to pojazdy od ok. 23 do ok. 63 m.sześc. pojemności ładunkowej, z kolei SK od ok. 38 do 89 m.sześc. Dostępne są również nadbudowy silosów (seria A, AK, API) o poj. ładunkowej od ok. 18 do ok. 35 m.sześc. Wśród najpopularniejszych jest mierząca nieco ponad 11 m (średnica zbiornika wynosi 2,55 m) naczepa, w której zbiorniku zastosowano cztery otwory wsypowe z pokrywami zamykanymi śrubami dociskowymi. Obsługę ułatwia drabina oraz pomost ze składaną barierką ochronną (po lewej stronie). Z aluminium anodowanego wykonano lej spustowy (otwierany, podnoszony), z matą spulchniającą. Na system dystrybucji powietrza składają się m.in. przewód rozdziału powietrza, kolektor przygotowany do wkładu filtra i drugiego zaworu bezpieczeństwa, wąż przyłączeniowy kompresora. Regulacja powietrza górnego, pomocniczego i spulchniającego następuje przy pomocy zaworów klapowych wykonanych ze stali nierdzewnej, a uszczelnionych silikonem. Zbiornik ma poj. ok. 53 m sześc. a „obsługuje” go hydrauliczny podnośnik (kąt wzniosu ok. 45 st.). Nabywcy zamawiają często zbiornik z wykończeniem do granulatów chemicznych, czy elektrohydrauliczny zestaw podnośnikowy składający się z pompy, zbiornika oleju (180 l) i silnika (3 kW) zamontowany na naczepie (zasilanie z ciągnika prądem 24 V).      

 

T&M nr 5/2021

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE