Pomagają przewoźnikom
Telematyka w nowych samochodach ciężarowych jest już traktowana jako oczywistość.
W ostatnim czasie coraz częściej pojawia się również w naczepach, czego najlepszym przykładem Schmitz Cargobull. Telematyka do naczep Schmitza została opcjonalnie wprowadzona w 2015 r. W zeszłym roku, na targach w Hanowerze zaprezentowano nową odsłonę systemu pod nazwą „Smart Trailer”. Jest ona na standardowym wyposażeniu wszystkich naczep chłodniczych Schmitza na polskim rynku od czerwca br. W cenie naczepy są ujęte także koszty obsługi systemu przez 24 miesiące. Obecnie nie można już zamówić naczepy chłodniczej Schmitz Cargobull bez telematyki. Plany zakładają systematyczne wprowadzanie Smart Trailera do innych produktów jako standardu.
Obsługa dwukierunkowa
– Obecnie Smart Trailer jest najbardziej popularny w naczepach wraz z agregatem chłodniczym Schmitz S.CU – informuje Dominik Makowski, kierownik ds. sprzedaży agregatów chłodniczych w firmie EWT Truck & Trailer, znanego dealera Schmitza. – Taka specyfikacja przekazuje klientom informacje o działaniu niemal każdego podzespołu w naczepie oraz w agregacie. Klienci powoli mogą rezygnować z problematycznych drukarek służących do wydruków temperatur, a skupić się na wykorzystaniu możliwości, które daje również w tym zakresie telematyka. Bardzo ważną funkcją w tym zaawansowanym systemie jest obsługa dwukierunkowa, która umożliwia wysyłanie poleceń on-line do agregatu chłodniczego Schmitz w zakresie ustawiania temperatury oraz cykli pracy urządzenia chłodniczego.
Przewoźnik dzięki telematyce zyskuje kompletną wiedzę o warunkach pracy naczepy oraz agregatu. Wiedza ta zawiera pozycjonowanie, obecną sytuację drogową, kondycję wielu podzespołów monitorowanych bez przerwy i w czasie rzeczywistym. Smart Trailer pomaga w pracy przewoźników sam informując osoby decyzyjne w formie alertów o nietypowych parametrach. Przewoźnik korzysta z szybkiego obiegu informacji, z możliwości panowania nad pewnymi warunkami (np. temperaturowymi) oraz z planowania bez konieczności zjeżdżania zestawu na bazę.
Na urządzenia mobilne
Warto dodać, że platforma telematyczna Trailer Connect wykorzystuje także możliwość łączenia się za pośrednictwem aplikacji z urządzeniami mobilnym, zarówno tymi z Androidem jak i z systemem operacyjnym IOS. To bardzo wygodna forma komunikacji dla kierowców, którzy nie posiadają i nawet nie potrzebują mieć dostępu do internetu. Wystarczy skonfigurowanie telefonu (z aplikacją) za pomocą bluetootha z systemem Smart Trailer znajdującym się w danej naczepie.
– Trailer Connect umożliwia współpracę z agregatami naczepowymi Carrier i Thermo King oraz monitorowanie działania podzespołów w tych urządzeniach – dodaje Dominik Makowski z EWT Truck & Trailer. – Smart Trailer umożliwia przyjmowanie i konwersję danych z innych systemów telematycznych oraz wysyłanie informacji do zewnętrznych operatorów telematycznych za pośrednictwem funkcji Push API. System oferuje rozbudowane możliwości obsługi naczep w oparciu o Geofence wraz z ustaleniem pewnych działań zależnych, przykładowo automatycznego odryglowania drzwi po wjechaniu w określoną strefę.
Inni również
Telematykę stosują także inni, uznani producenci naczep. Przykładowo, w Krone jest dostępna do każdej naczepy, wszystko zależy od klienta, czy zdecyduje się na taką opcję. Korzyści wydają się oczywiste. Zmniejszenie kosztów własnych, przejrzystość oraz optymalizacja istniejących procesów – wylicza Marta Zwolińska-Nieć z Pozkrone, generalnego dystrybutora pojazdów Krone. Funkcje telematyczne zapewniają ciągły i wygodny dostęp przez internet do danych dotyczących pozycji, stanu czy temperatury przewożonego ładunku.
T&M nr 12/2019
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment