Ekologia dla miast
Pojazdy użytkowe dla miast, śmieciarki, wozy asenizacyjne, maszyny pomocne przy utrzymaniu zieleni zdominowały tegoroczną edycję targów Pol-Eco System w Poznaniu.
To impreza, która łączy w sobie, organizowane przez wiele lat odrębnie, wystawy Poleko oraz Komtechnika. Zaprezentowano innowacyjne rozwiązania i technologie wspierające ochronę środowiska i branżę komunalną. Wśród aut elektrycznych nowość stanowił, obecny na stoisku Integra samochód marki Alke. To rodzina wielu wersji modelu ATX o dopuszczalnej masie całkowitej sięgającej 4 t i ładowności do 2 t. Podobne gabarytowo auta trafić mają też w przyszłym roku do oferty firmy Melex (obecnie trzy wersje kilkutonowych „elektryków”, przechodzą testy w Szwecji). Na targach Melex pokazał na razie mniejsze pojazdy elektryczne, choć po zewnętrznym liftingu. Maszyny są też dostępne z bateriami litowo-jonowymi.
Wśród zdecydowanie większych pojazdów komunalnych największą prezentacje przygotował Ekocel. Nowość na rynku śmieciarek stanowi Medium X4, z wrzutnikiem Delta 301. W stosunku do poprzednika wanna załadowcza jest większa o 180 l, a poj. skrzyni o 2 m sześc. Ścianą wypychającą steruje czujnik laserowy. Na stoisku firmy Dobrowolski przedstawiono m.in. posypywarko-solarkę Orion. Wyposażona jest w sito z prętów stalowych i ruchomy odciążnik środków sypkich. Opcjonalnie może posiadać wodoodporną plandekę oraz wałki rozbrylające. Sterowanie pospywarką odbywa się z kabiny kierowcy, maszyna może pracować w systemie standardowym (dozowanie materiałów sypkich i solanki jest ustawiane przez kierowcę), bądź komfortowym (po wyborze stanu nawierzchni posypywarka sama dobiera ilość wysypywanego materiału na podstawie temperatury nawierzchni mierzonej przez czujnik).
Karcher to jeden ze złotych medalistów Międzynarodowych Targów Poznańskich. - Nowa zamiatarka uliczna MC 250 łączy kompaktowe wymiary z przyjaznym dla środowiska napędem. Ta 3,8-tonowa maszyna (dmc 6 t) napędzana jest 102-konnym dieslem (euro5)- podkreśla Michał Kopecki (Karcher). Dostawca zwraca uwagę na dużą prędkość jazdy, hydropneumatyczne zawieszenie i szybki dostęp do elementów serwisowych.
Zupełnie innego rodzaju pojazdy i maszyny komunalne znalazły się na stoisku EWPA. Bison 280 to kompaktowa, mobilna maszyna wyposażona w sprawdzoną kruszarkę szczękową Terex. Wystawca zwracał uwagę na relatywnie niewielkie rozmiary, a także szybkie czasy konfiguracji sprawiające, że Bison 280 jest rozwiązaniem dla małych i średnich odbiorców. Wydajność sięga do 200 t/h. Na tym samym stoisku pokazano niewielką, adresowaną do firm budujących np. instalacje wodno-kanalizacyjne, minikoparkę Case CX 18C.
Zdecydowanie większe rozmiary ma ładowarka LuGong 856H. To maszyna od kilku lat produkowana w fabryce w Stalowej Woli. Na targach pokazano jej najnowszą wersję, z silnikiem podporządkowanym normie emisji EU Stage 5. Udało się to osiągnąć poprzez zastosowanie skuteczniejszego niż wcześniej układu obróbki spalin. Zmieniono też położenie zbiorników oleju hydraulicznego oraz AdBlue. Teraz umieszczono je w miejscach ułatwiających i przyspieszających obsługę maszyny.
Z kolei Elte GPS przedstawiła szereg narzędzi optymalizacyjnych dla pojazdów do zbiórki śmieci, wraz z automatycznym układaniem tras. Poszczególne elementy uwzględniają pojemność pojazdów oraz pojemników i planują trasy tak, aby powroty na składowisko odpadów były wykonywane w najkrótszym czasie i przy najmniejszej liczbie przejechanych kilometrów. - Dochodzi do tego system dynamicznego ważenia oraz identyfikacji pojemników – podkreśla Sebastian Kwidziński (Elte GPS).
T&M nr 10/2019
Tekst i fot. Michał Jurczak
Add comment