Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Elektryczne są tanie w eksploatacji

Elektryczne autobusy miejskie były jednym z tematów III Międzynarodowego Forum Energetyka, Transport i Środowisko Eko Trendy w Krakowie, 4-5 czerwca.

 

Ryszard Wróbel z krakowskiego MPK przedstawił wyliczenia związane z „elektrykami”. MPK Kraków pierwsze testy przeprowadziło przed sześcioma laty, obecnie użytkuje 26 takich Solarisów na 567 autobusów ogółem. Ładowanie baterii odbywa się na zajezdni (28 stanowisk plug-in) oraz na siedmiu stacjach na mieście, przy wykorzystaniu pantografu. Łączny przebieg elektrycznych autobusów przekroczył 2,6 mln km. Jednostkowe zużycie prądu oscylowało między 1,25 a 2,1 kWh/km. Różnica w kosztach energii między konstrukcjami spalinowymi i elektrycznymi wynosiła od 0,60 do 1,20 zł/km, na korzyść elektrycznych. W tym zestawieniu nie uwzględniono kosztów wymiany baterii w przyszłości. Poza tym autobusy elektryczne są kilkadziesiąt procent droższe w zakupie, a jedna stacja ładowania pantografowego jest warta minimum 300 tys. zł netto. Zgodnie z ustawą o elektromobilności, gminy powyżej 50 tys. mieszkańców powinny 1 stycznia 2021 r. mieć 5 proc. autobusów zeroemisyjnych.

T&M nr 6/2019

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE