Samochody ciężarowe ponad 16 t DMC
Polski rynek ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 16 ton wzrósł w pierwszym kwartale w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, zarówno w nowych jak i w używanych.
Rejestracji fabrycznie nowych samochodów było ponad 4,5 proc. więcej, używanych 2,7 proc. więcej, ogółem zanotowano ruch w górę o 3,6 proc., liczbowe dane z Samaru prezentujemy w trzech tabelach. Warto zwrócić uwagę, że rokrocznie (2017, 2018, 2019) pierwszy kwartał okazuje się coraz lepszy.
Wśród nowych pojazdów podium przedstawia się następująco: DAF, Scania, MAN (identycznie jest w ciągnikach siodłowych). A więc lider za cały zeszły rok utrzymał się na prowadzeniu, natomiast Scania i MAN zamieniły się miejscami. Na pozostałych pozycjach kolejność nie drgnęła w porównaniu z tym co było na Sylwestra: Volvo, Mercedes, Renault, Iveco. Można więc pokusić się o stwierdzenie, że preferencje nabywców nowych ciągników siodłowych i „solówek” są stałe. A propos aut solo, po pierwszym kwartale prowadzi MAN, najlepszy w tym segmencie w ub.r., kolejna cecha rynku. Rejestracjami powyżej tysiąca, poza trzema najlepszymi, mogą pochwalić się jeszcze dwie marki, Volvo i Mercedes. Bardzo ilościowo odstają Renault i Iveco, przynamniej na koniec marca.
Przed dwoma laty, od stycznia do marca, zarejestrowano nieco więcej używanych niż nowych powyżej 16 t. W zeszłym roku tendencja odwróciła się, w bieżącym pogłębiła. Nie można napisać o dużej przewadze, obecnie raptem 222 sztuki, ale się utrzymuje. Rynek rozkręca się z miesiąca na miesiąc, luty był lepszy od stycznia, marzec od lutego. Prawidłowość ta dotyczy i nowych, i używanych.
Lubimy MAN-y z importu
Następne, charakterystyczne zjawisko w Polsce to inna hierarchia w używanych niż w nowych. Taki sam jest dół zestawienia, tzn. Renault oraz Iveco na lokatach sześć i siedem. Najwięcej „używek” należy do MAN-a (trzeciego w nowych) najlepszego w ciągnikach siodłowych i w „solówkach”, potem do Mercedesa (piątego w nowych) i do Scanii (drugiej w nowych). „Salonowy” lider, DAF, tutaj zdobył dopiero piątą lokatę, z poważną stratą do MAN-a. Generalnie, w sprowadzonych pojazdach z drugiej ręki jest zdecydowanie większy udział solo niż w nowych, 2.531 do 1.049.
Scania obiecująco
– Liczba rejestracji pojazdów ciężarowych Scania powyżej 16 t utrzymuje się na bardzo dobrym poziomie – komentuje Paweł Paluch, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Scania Polska SA. – W pierwszym kwartale 2019 r. było ponad 1500 pojazdów, co daje prawie 22 proc. udziału w rynku. Prognozy na drugi kwartał są również bardzo obiecujące. Utrzymuje się zainteresowanie pojazdami Scania z napędem alternatywnym, w tym CNG dla służb komunalnych. Planowane są też dostawy pojazdów długodystansowych zasilanych LNG. Co więcej, w tym roku Scania Polska nie ma ograniczeń produkcyjnych, jakie występowały w roku ubiegłym. Przewidujemy, że jeśli chodzi o liczbę rejestracji, to w całym 2019 osiągnie ona podobny poziom, jak w ubiegłym roku.
Marki nowych ciężarówek powyżej 16 t dmc w 2019 r. |
|
Marka |
Liczba (w tym solo) |
1. DAF |
1.721 (208) |
2. Scania |
1.514 (197) |
3. MAN |
1.231 (222) |
4. Volvo |
1083 (127) |
5. Mercedes-Benz |
1002 (185) |
6. Renault |
335 (78) |
7. Iveco |
59 (17) |
8. Pozostałe |
15 (15) |
Rynek ogółem |
6.960 (1.049) |
Źródło: Samar, pierwsze rejestracje, przy wykorzystaniu danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Ministerstwa Cyfryzacji
Marki używanych ciężarówek powyżej 16 t dmc w 2019 r. |
|
Marka |
Liczba (w tym solo) |
1. MAN |
1.728 (689) |
2. Mercedes-Benz |
1.319 (702) |
3. Scania |
1.114 (387) |
4. Volvo |
953 (273) |
5. DAF |
902 (152) |
6. Renault |
469 (138) |
7. Iveco |
168 (108) |
8. Pozostałe |
85 (82) |
Rynek ogółem |
6.738 (2.531) |
Pierwsze rejestracje ciężarówek powyżej 16 t dmc |
|||
Okres |
Nowe (w tym solo) |
Używane (w tym solo) |
Suma (w tym solo) |
2017 |
25.065 (3.985) |
22.517 (8.235) |
47.582 (12.220) |
2018 |
27.686 (4.959) |
24.566 (9.498) |
52.252 (14.457) |
I-III 2017 |
5.779 (730) |
5.977 (2.101) |
11.756 (2.831) |
I-III 2018 |
6.657 (1.077) |
6.562 (2.441) |
13.219 (3.518) |
I-III 2019 |
6.960 (1.049) |
6.738 (2.531) |
13.698 (3.580) |
Źródło: Samar, pierwsze rejestracje, przy wykorzystaniu danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Ministerstwa Cyfryzacji
T&M nr 4/2019
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment