Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Nowe w górę

Wprowadzenie przez Komisję Europejską ceł na ciężarowe ogumienie produkowane w Chinach zdecydowanie wyhamowało jego import. To najważniejszy wniosek z wiosennej konferencji prasowej Continentala.  

 

         W zeszłym roku średni wzrost sprzedaży opon ciężarowych w krajach unijnych wyniósł 8,9 proc. Polska pod tym względem prezentowała się jeszcze lepiej, ruch w górę na poziomie 22 proc., wynika z danych ETRMA (European Tyre & Rubber Manufactures’ Association. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy). Znacznie spadł import produktów made in China, do całej Unii o ponad 53 proc., do naszego kraju o prawie 60 proc. w stosunku do 2017 r. Pokazuje to, jak ważna jest jakość produktu, gdy ceny są fair – stwierdził na konferencji prasowej w Warszawie Dariusz Wójcik, dyrektor generalny Continental Opony Polska (COP). O komentarz poprosiliśmy Stanisława Rosoła, dyrektora handlowego z działu opon użytkowych COP:

         – Liczby mówią bardzo dużo. Import z Chin do Polski zmalał o kilkadziesiąt procent. Rok do roku nie jest tak łatwo porównywać, gdyż przez pierwsze miesiące 2018 nie było jeszcze cła. Gdy przyjrzymy się drugiej połowie 2018 i drugiej połowie 2017, miesięcznie było opon mniej o 70-80 proc. Według różnych doniesień medialnych podobno chińskie firmy próbują znaleźć inne miejsca produkcji, Tajlandia, Wietnam, Tajwan, różne kraje z tanią siłą roboczą, ale wiadomo że nie da się tego zrobić w ciągu tygodnia.

        

Fabryki i transport

Powstała taka sytuacja, że Continental powiększył sprzedaż ciężarowych na polskim rynku, ale limitem okazały się moce produkcyjne. Continental ma w tym segmencie, w Europie dwie fabryki, w Puchovie na Słowacji i w Otrokovicach w Czechach. W 2019 oponiarski rynek powinien utrzymać zeszłoroczny poziom, aczkolwiek pierwsze miesiące zdają się pokazywać, że polski transport drogowy nie ma obecnie najlepszej sytuacji finansowej. W rezultacie popyt na opony ze strony flot jest umiarkowany.  

Powoli, bez kierowcy

            Głównym prelegentem na konferencji był prof. dr Burkhard Wies, zajmujący się w Continentalu rozwojem wszystkich linii opon do samochodów osobowych i lekkich ciężarowych na rynek wtórny. Po angielsku jego stanowisko to vice president R&D PLT Replacement worldwide. Profesor opowiadał głównie o przyszłości opon do pojazdów elektrycznych i autonomicznych. Jego zdaniem ogumienie „elektryków” często będzie wysokie i wąskie, w porównaniu z tym co znamy obecnie. Musi zostać przystosowane do wysokich momentów obrotowych, charakterystycznych dla napędu elektrycznego i zarazem do mniejszych prędkości. Przykładowo, mały, autonomiczny autobus przyszłości opracowany przez Continentala, o nazwie CUbE (Continental Urban mobility Experience) nie porusza się szybciej niż 60 km/h. W oponach takich wehikułów bardzo ważny będzie opór toczenia, jak najmniejszy, przyczyniający się do wydłużenia zasięgu. CUbE jeździ bez kierowcy, to również trzeba podkreślić.

T&M nr 3/2019

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE