Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Cel dwa tysiące autobusów

Solaris planuje zwiększyć wydajność fabryki i aby duży rekordowe zakupy samorządów.

 

W tym roku Solaris prognozuje sprzedaż 1,6 tys. autobusów, która jest blisko maksymalnych możliwości pracującej na dwie zmiany fabryki. Docelowo, po usprawnieniach w niej podniosą zdolności produkcyjne do 2 tys.

W 2018 roku spółka sprzedała 1226 autobusów miejskich, o ponad 170 mniej niż w 2017 roku. Przychody jednak wzrosły do 1867 mln zł, o 17 mln więcej niż rok wcześniej. W Polsce Solaris pozostał liderem sprzedaży z wynikiem 402 autobusów, co dało mu 33 proc. rynku, gdy w 2017 roku marka zdobyła połowę rynku.

Prezes spółki Javier Calleja wskazuje, że udział rynkowy jest dwukrotnie wyższy od kolejnego konkurenta. Dlatego nie jest zaniepokojony spadkami, wskazuje że przyczyn jest kilka, w tym przejście na nowe napędy (coraz więcej elektrycznych autobusów zamiast wyposażonych w silniki diesla) i przejęcie wielkopolskiego producenta autobusów przez hiszpańskiego producenta pociągów CAF.

Prezes Solarisa uważa, że elektryfikacja napędów jest szansą dla spółki, która dostarczyła lub jest w trakcie budowy ponad 400 elektrycznych autobusów dla odbiorców z szesnastu państw: od Finlandii po Hiszpanię. Autobusy przejechały niemal 11 mln km, a rekordzista pokonał już ćwierć mln km.

Calleja podkreśla, że Solaris ma mocną pozycję w segmencie autobusów elektrycznych. W Polsce w 2016 roku zarejestrowano 54 ebusy, w tym 44 Solarisy (81 proc. rynku), w 2017 roku 114 autobusów (47 Solarisów – 41 proc. rynku) i w 2018 roku 46, w tym 29 Solarisów (63 proc. rynku).

Duże zainteresowanie alternatywnym napędem utrzymuje się także w Europie, gdzie rynek ebusów w 2016 roku wzrósł o 46 proc., w kolejnym o 182 proc. i w ostatnim o 22 proc. Solaris wykonał w Europie ponad 2 tys. studiów wykonalności stworzenia linii z elektrycznymi autobusami.

Konkurencja jest jednak mocna. W 2018 roku w Europie BYD zdobył 25 proc. rynku, Solaris 17 proc., VDL 13 proc., Yutong 9 proc. i SOR 6 proc. Prognozy na 2030 rok mówią, że 45,2 proc. autobusów będzie miało bateryjny (elektryczny) napęd, 16,5 proc. hybrydowy, 12,5 proc. wodorowy i 18,2 proc. gazowy. Solaris spodziewa się, że tegoroczny popyt w Polsce i Europie utrzyma się na wysokim poziomie.

Spółka inwestuje w szkolenia (1,2 mln zł w 2018 roku) i promocję zawodu. Zachęciła ośmioro gimnazjalistów (w tym dwie dziewczyny) do zapisania się do klas patronackich w szkole branżowej.

Solaris przygotowuje także nowe modele. Kończy prace nad pierwszym prototypem 12-metrowego autobusu napędzanego wodorem, który zapewni 350 km zasięgu. Przygotowuje 24-metrowy, 2-przegubowy trolejbus. Wiosną trafi on na testy do Gdyni. Kolejny egzemplarz będzie napędzany energią z akumulatorów. Nowością jest także bardzo lekki 12-metrowy autobus, o pół tony lżejszy od standardowych pojazdów. Dwa egzemplarze modelu przez najbliższy rok będą poddawane testom wytrzymałościowym.

Całość akcji Solarisa ma CAF, który w 2018 roku podpisał porozumienie z PFR o odsprzedaży państwowemu funduszowi 35 proc. akcji spółki, co do tej pory nie zostało sfinalizowane.

T&M nr 2/2019

Tekst: Robert Przybylski

rp

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE