Samochody ciężarowe ponad 16 t DMC
Ubiegły rok był co najmniej dobry dla importerów i dealerów nowych ciężarówek w najcięższej kategorii, ponad 16 ton dopuszczalnej masy całkowitej.
27.686 zarejestrowanych aut to ponad 2.500 więcej niż w 2017.
Już wyniki po listopadzie potwierdzały koniunkturę. W ciągu 11 miesięcy kupiliśmy więcej tych pojazdów niż w całym 2017 roku, dokładnie 25.950 wobec 25.065. Dla porównania w okresie styczeń-listopad 2017 było 22.687. Na koniec ub.r. podium rynkowej rywalizacji przedstawiało się tak: DAF, MAN, Scania, liczby prezentujemy w tabelach. Oznacza to spore przetasowania, gdyż w 2017 r. najlepszy był DAF, ale przed Scanią i Volvo. Warto zaznaczyć, że w „solówkach” liderem w ub.r. okazał się MAN, jedyny z rezultatem ponad 1000, którą to granicę przekroczył już w końcu listopada.
Przyczyny sukcesu
Piotr Sowiński, analityk ds. badań rynku z Volvo podkreśla, że polskie firmy transportowe obsługują ponad 20 proc. europejskiego rynku przewozów długodystansowych. Zatem wzrost sprzedaży nowych pojazdów w naszym kraju jest ściśle związany z zapotrzebowaniem na transport na całym kontynencie. Popyt na przewozy drogowe towarów wzrósł, a oferowane za transport stawki pozwalają przewoźnikom inwestować we flotę. Dzieje się tak, pomimo istotnych czynników ryzyka działalności transportowej typu: brak wykwalifikowanych kierowców i związany z nim wzrost kosztów, zmiany cen paliw, regulacje rynku pracy w krajach europejskich.
Co w tym roku?
– W dłuższej perspektywie wielkość rynku nowych pojazdów ciężarowych jest skorelowana ze wskaźnikami makroekonomicznymi – dodaje Piotr Sowiński z Volvo. – Wiele prognoz wskazuje, że znajdujemy się jako Europa blisko szczytu cyklu koniunkturalnego i kolejne lata przyniosą pewne spowolnienie tempa wzrostu gospodarek. Dlatego może się okazać, że w 2019 trudno będzie utrzymać podobną do tegorocznej dynamikę wzrostów sprzedaży pojazdów ciężarowych. Wiele zależeć będzie od planów regulacji rynku pracy kierowców w Europie, które zdecydują o konkurencyjności naszych przewoźników. Warto wspomnieć również o Brexicie, którego ostateczny kształt wpłynie na kierunek rozwoju sytuacji w krajach Unii i nastroje konsumenckie, przekładające się na zapotrzebowanie na transport towarów.
Marki nowych ciężarówek powyżej 16 t dmc w 2018 r |
|
Marka |
Liczba (w tym solo) |
1. DAF |
6.329 (817) |
2. MAN |
5.843 (1076) |
3. Scania |
4.909 (885) |
4. Volvo |
4.298 (737) |
5. Mercedes-Benz |
3.842 (865) |
6. Renault |
1.691 (228) |
7. Iveco |
698 (275) |
8. Pozostałe |
76 (76) |
Rynek ogółem |
27.686 (4.959) |
Źródło: Samar, pierwsze rejestracje, przy wykorzystaniu danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Ministerstwa Cyfryzacji
Marki używanych ciężarówek powyżej 16 t dmc w 2018 r. |
|
Marka |
Liczba (w tym solo) |
1. MAN |
5.914 (2.766) |
2. Mercedes-Benz |
4.829 (2.489) |
3. Scania |
3.934 (1.401) |
4. Volvo |
3.623 (949) |
5. DAF |
3.521 (710) |
6. Renault |
1.778 (469) |
7. Iveco |
587 (346) |
8. Pozostałe |
380 (368) |
Rynek ogółem |
24.566 (9.498) |
Źródło: Samar, pierwsze rejestracje, przy wykorzystaniu danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Ministerstwa Cyfryzacji
Pierwsze rejestracje ciężarówek powyżej 16 t dmc |
|||
Okres |
Nowe (w tym solo) |
Używane (w tym solo) |
Suma (w tym solo) |
2018 |
27.686 (4.959) |
24.566 (9.498) |
52.252 (14.457) |
I-XI 2018 |
25.950 (4.614) |
22.937 (8.794) |
48.887 (13.408) |
2017 |
25.065 (3.985) |
22.517 (8.235) |
47.582 (12.220) |
I-XI 2017 |
22.687 (3.568) |
20.967 (7.608) |
43.654 (11.176) |
Źródło: Samar, pierwsze rejestracje, przy wykorzystaniu danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Ministerstwa Cyfryzacji
T&M nr 1/2019
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment