GLS Poland testuje Actrosa 300

W lutym rozpoczął się zaplanowany na kilka miesięcy test eActrosa 300 w firmie GLS Poland.
Pojazd z zabudową BDF do transportu nadwozi wymiennych, przekazany przez EWT Automotive w Strykowie, będzie obsługiwał trasę pomiędzy magazynami GLS w Strykowie i Wypędach.
EWT Automotive – jako autoryzowany dealer Mercedes-Benz Trucks – już od dwóch lat dysponuje testowymi pojazdami ciężarowymi z napędem elektrycznym tej marki i przekazuje je do testów zainteresowanym klientom z różnych branż. Jedną z kluczowych, w której samochody elektryczne znajdują zastosowanie, są operatorzy usług kurierskich, poszukujący rozwiązań wspierających ich dążenie do zrównoważonego transportu. W lutym 2025 roku firma kurierska GLS Poland, wieloletni klient EWT Automotive, zdecydowała o podjęciu długoterminowego testu eActrosa 300 z zabudową BDF do przewozu nadwozi wymiennych, stosowaną najczęściej w tego typu działalności. Test pojazdu potrwa kilka miesięcy i będzie polegał na obsłudze liczącej ok. 100 km trasy pomiędzy magazynami logistycznymi firmy w Wypędach i Strykowie.
– W GLS naszą ambicją jest osiągnięcie zeroemisyjności do 2045 roku. Częściowa elektryfikacja floty, w tym transportu ciężkiego, to jedno z kluczowych działań, które realizujemy w ramach ograniczania naszego śladu węglowego – mówi Andrzej Wasielewski, Director Central Operations GLS Poland.
– Współpraca z EWT i możliwość kompleksowego przetestowania ciągnika eActros z zabudową BDF do transportu nadwozi wymiennych stanowi istotny krok w realizacji tego celu.
Co istotne firma ma już doświadczenie z elektrycznymi pojazdami ciężarowymi innych producentów, choć testowanymi w inny sposób.
– To już kolejny test elektrycznej ciężarówki w GLS Poland – poprzedni, krótszy, z powodzeniem przeprowadziliśmy na trasie międzynarodowej. W obecnym projekcie szczególnie doceniamy zaangażowanie dealera, który zapewnił nam kompleksowe wsparcie techniczne, szkolenia kierowców oraz udostępnił mobilną ładowarkę. Te udogodnienia pozwolą nam dokładnie przeanalizować wpływ elektrycznej ciężarówki na nasze procesy operacyjne – podkreśla Andrzej Wasielewski.
Eksploatacja pojazdów ciężarowych z napędem akumulatorowym, takich jak eActros 300, pozwala uzyskać maksimum korzyści dzięki starannemu planowaniu i zapoznaniu się z potencjałem tej technologii.
– Z uwagi na początkowy dość skomplikowany proces doboru pojazdów, nasi eConsultanci przychodzą z pomocą – wyjaśnia Marek Goździk, doradca handlowy EWT Automotive.
– Po przeprowadzeniu analiz tras, które klient wskazał nam jako odpowiednie dla wykorzystania pojazdów elektrycznych, stworzyliśmy kompleksowy schemat, który ma za zadanie zapoznać użytkownika z możliwościami, jakie może osiągnąć podczas eksploatacji elektrycznej ciężarówki. Oczywiście mamy świadomość utrudnień, jakie stawia nam np. nierozwinięta wciąż na odpowiednim poziomie infrastruktura energetyczna, wymagana do ładowania pojazdów, dlatego też w oczekiwaniu na rozbudowę sieci energetycznych, na potrzeby testów udostępniamy klientom nasze mobilne ładowarki.
eActros 300 z zabudową BDF będzie pracował przez kilka miesięcy w realnych warunkach codziennej działalności GLS Poland, a jego eksploatacja spoczywa w rękach przeszkolonego przez EWT Automotive kierowcy. Taki długoterminowy test pozwoli firmie rzetelnie ocenić korzyści z zastosowania pojazdu z napędem akumulatorowym. Dzięki bateriom o łącznej pojemności 336 kWh, eActros 300 zapewnia ok. 300 km zasięgu, w zależności od warunków pogodowych, drogowych oraz stylu jazdy kierowcy.
– Skupimy się na analizie możliwości technicznych samochodu oraz zbadaniu, jak włączenie elektrycznej ciężarówki wpłynie na naszą efektywność, infrastrukturę ładowania i koszty operacyjne. Kluczowe znaczenie ma dla nas weryfikacja osiągów pojazdu w warunkach zimowych i realistyczna ocena jego faktycznego zasięgu. Równie istotnym elementem projektu jest przygotowywanie naszych Partnerów Transportowych, szczególnie kierowców, do pracy z nową technologią – mówi Andrzej Wasielewski.
Zainteresowanie ciężarówkami elektrycznymi jest z miesiąca na miesiąc większe. Dlatego też Mercedes-Benz Trucks cały czas wprowadza w nich nowe rozwiązania tak, żeby jak najwięcej branż mogło korzystać z zeroemisyjnych pojazdów.
– Jesteśmy w stanie zbudować na naszych podwoziach elektrycznych cały szereg zabudów specjalistycznych, które mogą być wykorzystywane w sposób przyjazny dla środowiska – mówi Marek Goździk. – Mamy dużą nadzieję, że nasz pojazd przekazany na testy do jednej z czołowych firm kurierskich w Polsce, GLS Poland, na stałe zagości w firmowej flocie i przyniesie klientowi korzyści ekonomiczne, jednocześnie wspierając ją w dążeniu do zeroemisyjnej działalności, na czym zyska środowisko.