loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Znowu Czesi, a Rodewald trzeci

Nasz rodak, Darek Rodewald znów na podium Dakaru, tym razem na jego najniższym stopniu, z minimalną stratą ledwie 5 minut do drugiej załogi.

Wygrała ekipa czeska, identyczna jak rok temu, przed holendersko-hiszpańską. Mechanik Darek Rodewald, trzykrotny triumfator imprezy w kategorii ciężarówek (2012, 2016, 2023), wystąpił jak zawsze w międzynarodowej załodze, ale tym razem z Czechami, nie z Holendrami. Kierowcą był Ales Loprais, pilotem (nawigatorem) David Kripal. Jechali na Iveco Powerstar o mocy 1.000 KM. Zwycięstwo na ostatnim, krótkim etapie, ledwie 131-kilometrowym (z czego 61 km odcinka specjalnego) nic nie dało, druga pozycja okazała się poza zasięgiem.

dakar1Drugim polskim uczestnikiem w ciężarówkach był nawigator Bartłomiej Boba. Zajął dziewiątą pozycję, miał dwóch Czechów w swojej ekipie (kierowca Tomas Vratny, mechanik Jaromir Martinec). Ich rajdową „bronią” była Tatra FF7 z turbodieslem Volvo D13 rozwijającym 1.100 koni. Wszystkie wymienione tu załogi ścigały się w klasie prototypów T5.1.

 

Z Prometeonem

Tak samo jak przed rokiem wygrali Czesi, Martin Macik, Frantisek Tomasek, David Svanda. Załoga wspierana m.in. przez Prometeona korzystała z samochodu – tak został oficjalnie zgłoszony – MM Technology Powerstar z silnikiem FPT oddającym moc ponad 1050 koni. Taki sam silnik, w aucie Iveco Powerstar, mieli drudzy na mecie, Holender Mitchel van den Brink, Hiszpan Moises Torrallardona, Holender Jarno van de Pol.

Opony Prometeon S02 Rally, zaprojektowane z myślą o najtrudniejszych warunkach, zapewniły Martinowi Macíkowi i jego załodze wyjątkowe osiągi zarówno na piasku, jak i na skałach, wytrzymując wszystkie naprężenia, na jakie były narażone. Okazały się decydujące dla ich zwycięstwa, nad drugim zespołem przewaga wyniosła 2 godziny i 21 minut. Dodajmy, że opony te zadebiutowały podczas tegorocznej edycji zawodów. Są częścią nowej serii 02 i mają ten sam pakiet technologiczny, tyle że specjalnie dostosowany do pustynnych rajdów. Wzmocnione ściany boczne, specjalny wzór bieżnika, mieszanka opracowana w celu zapewnienia maksymalnej trakcji w szerokim zakresie temperatur i nawierzchni oraz wzmocniona konstrukcja samej opony i stopki. Wszystko zaprojektowano tak, aby zapewnić perfekcyjną pracę podczas najbardziej ekstremalnego użytkowania w terenie.

– Cieszę się ze zwycięstwa, które nie byłoby możliwe bez wsparcia naszego partnera generalnego, firmy Prometeon – przyznaje Martin Macik. – Opona S02 Rally, którą wspólnie opracowaliśmy, przetrwała trudne warunki Dakaru i zapewniła nam pierwsze miejsce. Z niecierpliwością czekam na kolejne wyzwania, którym wspólnie stawimy czoła.

 

W dwa tygodnie

Rajd Dakar trwał piętnaście dni, od piątku do piątku 3-17 stycznia, z jednym dniem odpoczynku, w piątek, 10 bm. Miejsce rozgrywania kultowej imprezy dawno oderwało się od Dakaru, stolicy Senegalu w Afryce. Tegoroczna, 47. edycja została przeprowadzona w Azji, w Arabii Saudyjskiej, szósty raz z rzędu. Start nastąpił z Bishy, metę zlokalizowano wShubaytah. Przed zawodami Darek Rodewald powiedział (strona www.dakar.com):

– Czasami w ciężarówce trochę łatwiej jest zobaczyć, co będzie dalej, ponieważ z góry jest większy widok w porównaniu z samochodem! Dakar jest jak maraton. Nigdy nie możesz się poddać. Trzeba bardzo ciężko trenować i zawsze być przygotowanym na wszystko. Gra kończy się dopiero po wejściu na podium.

 

Choroba nieuleczalna

Niespełna 42-letni Polak mieszkający w Eindhoven w Holandii określił Dakar jako „chorobę nieuleczalną”. W swoim pierwszym Dakarze miał wystartować w 2008 r. z Holendrem Janem de Rooyem, ale rajd został odwołany. W następnym roku pomógł Janowi wygrać Africa Eco Race (który wygrał także z Gerardem de Rooyem, synem Jana, w 2018), a w 2010 ostatecznie zadebiutował w Dakarze z Jo Aduą. Łącznie w 14 występach w Dakarze Darek Rodewald miał 10 miejsc w czołowej piątce, siedem podiów i trzy zwycięstwa. W każdej edycji od 2012 r. z sukcesem docierał do mety. Jest jednym z najbardziej utytułowanych polskich zawodników sportów motorowych, choć popularnością absolutnie nie dorównuje niektórym byłym rajdowcom, czy żużlowcom.

 

Tekst: Jacek Dobkowski

Zdjęcia: MM Technology