Produkcja seryjna eActrosa 600
Mercedes-Benz Trucks będzie świętował rozpoczęcie produkcji seryjnej eActrosa 600 pod koniec listopada 2024w fabryce Mercedes-Benz w Wörth.
eActros 600 został niedawno wybrany na targach IAA Transportation w Hanowerze jako „International Truck of the Year 2025”. Pierwsze pojazdy eActros 600 przeznaczone dla klientów zostaną wyprodukowane i zarejestrowane przed końcem 2024 roku. W każdym pojeździe montowane są kluczowe komponenty z zakładów Mercedes-Benz w Gaggenau i Kassel.
Zakład Mercedes-Benz w Gaggenau, specjalizujący się w produkcji przekładni do ciężkich pojazdów użytkowych, przekształca się obecnie w centrum kompetencji w zakresie komponentów napędu elektrycznego. Od 2021 roku kluczowe części osi elektrycznej (zespołu łączącego oś, silnik i skrzynię biegów, który stanowi elektryczny układ napędowy) modeli eActros 300/400 do transportu dystrybucyjnego i eEconic są produkowane w Gaggenau.To samo dotyczy centralnych komponentów nowej generacji osi elektrycznej, która napędza eActrosa 600. Są to części mechaniczne, które firma Gaggenau od wielu lat produkuje do pojazdów z konwencjonalnym układem przenoszenia napędu. Są one wykorzystywane do produkcji nowoczesnego, innowacyjnej 4-biegowej osi napędowej, który składa się łącznie z około 30 różnych komponentów. Obejmują one specjalnie opracowane komponenty skrzyni biegów, takie jak wałki, koła zębate i elementy synchronizacji, a także części obudowy. Gaggenau dostarcza te komponenty do Kassel, gdzie odbywa się kompletny montaż komponentów osi i skrzyni biegów oraz powstaje nowo opracowana, elektrycznie napędzana oś tylna.
Ponadto w Gaggenau powstają również elementy nadwozia kabiny eActrosa 600. Zakres dostawy obejmuje między innymi elementy strukturalne nadwozia, takie jak ściana tylna, rama dachu, ściana działowa i belki poprzeczne, a także różne wzmocnienia. Są to części przejęte, które są już stosowane w samochodach ciężarowych z napędem konwencjonalnym. W ten sposób specjalistyczna wiedza zakładu z zakresu nadwozia „przenosi” zewnętrzną powłokę nowo zaprojektowanej kabiny kierowcy nowej, elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego.
Wszystkie elementy układu napędowego Electric Powertrain podlegają wysokim wymaganiom w zakresie jakości, trwałości i przestrzeni montażowej. Na przykład specyfikacje geometryczne powierzchni i chropowatości uzębień kół zębatych i wałów pozwalają na bardzo wąskie tolerancje. Najnowsze i bardzo precyzyjne technologie produkcyjne, takie jak specjalistyczne szlifierki do kół zębatych, umożliwiają zapewnienie wymaganej jakości.
Mechaniczna obróbka części obudowy odbywa się w specjalnie przebudowanej hali w zakładzie w Gaggenau. Tutaj powstał zupełnie nowy zakład produkcyjny ze zautomatyzowanymi centrami obróbczymi. W fazie zaopatrzenia wirtualne uruchomienie tych centrów umożliwiło symulację przetwarzania na tak zwanych „cyfrowych bliźniakach”. Proces ten zapewnia ogromną oszczędność czasu w porównaniu z konwencjonalnym procesem Production Plant Setup. Obróbka mechaniczna obejmuje wiercenie i frezowanie, a także gwintowanie, zanim obudowy przejdą test szczelności.
-Bez przeszłości nie ma przyszłości! W zakładzie Mercedes-Benz w Gaggenau tradycja i transformacja idą w parze. Jesteśmy dumni z tego, że możemy wykorzystać nasze dziesięciolecia doświadczenia w produkcji precyzyjnych komponentów przekładni do nowego napędu Electric Drivetrain. Wspólnie z naszymi kolegami z zakładu montażowego w Kassel wnosimy ważny wkład w bezemisyjną mobilność. - powiedział Thomas Twork, kierownik zakładu Mercedes-Benz w Gaggenau.
-W szczególności wielkość produkcji osi elektrycznej stanowi sieć produkcyjną z zakładem w Kassel. Wspólnie wnosimy istotny wkład w rozwój nowego napędu Electric Drivetrain. W ten sposób generujemy innowacje, a także zapewniamy pracownikom orientację, aby mogli poradzić sobie z nowymi zagadnieniami technologicznymi.- mówi Michael Brecht, Przewodniczący Rady Zakładowej Grupy Daimler Truck i Przewodniczący Rady Zakładowej Zakładu Mercedes-Benz Gaggenau.
Zakład Mercedes-Benz w Kassel, globalne centrum kompetencji dla konwencjonalnych osi i napędów elektrycznych, montuje nową generację osi elektrycznej do eActrosa 600. Elektrycznie napędzana oś tylna została zaprojektowana specjalnie z myślą o transporcie dalekobieżnym. Posiada szereg innowacji technicznych zwiększających wydajność i efektywność.
W tym celu w zakładzie zbudowano nową linię montażową, obejmującą stanowiska testowe i kontrolne pod kątem cech funkcjonalnych i związanych z bezpieczeństwem. Podobnie jak w przypadku osi elektrycznej, która jest obecnie stosowana w eActrosie 300/400 i eEconic i która jest już produkowana w Kassel, również w nowej generacji obowiązuje „zasada wspólnych części”. Oznacza to, że obudowa osi oraz elementy końcowe kół i hamulców pochodzą z konwencjonalnej osi, produkowanej w zakładzie w Kassel od ponad dwóch dekad. Komponenty są produkowane na linii montażowej w bardzo elastyczny sposób, dzięki czemu w zależności od sytuacji zleceniowej zakład może zmieniać między osiami konwencjonalnymi a elektrycznymi.
Nowa generacja osi elektrycznej składa się z łuku osi i napędu elektrycznego, obejmującego silniki elektryczne, skrzynię biegów i komponenty wysokiego napięcia.
Całościowy proces montażu w zakładzie w Kassel odbywa się w różnych skoordynowanych fazach. Wspornik osi stanowi podstawę nowej osi elektrycznej i w pierwszym etapie jest przygotowywany do zawieszenia, toczenia i hamowania, tzn. montowane są tu piasty kół, wały napędowe i bębny hamulcowe. Wspornik osi elektrycznej jest taki sam jak w przypadku konwencjonalnej serii, dzięki czemu można go łatwo dostosować do istniejącego podwozia pojazdu.
-Jesteśmy dumni, że w naszym portfolio produktów mamy teraz również oś elektryczną do transportu dalekobieżnego neutralnego pod względem emisjiCO2. Dzięki wyjątkowej i wydajnej konstrukcji, która integruje napęd elektryczny z istniejącą koncepcją osi, przyczynia się do dużego zasięgu eActrosa 600. To kolejny ważny kamień milowy dla zakładu Mercedes-Benz w Kassel na drodze do bezemisyjnej mobilności. - powiedział Hauke Schuler, kierownik zakładu Mercedes-Benz w Kassel.