Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

BP październik

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Rząd rozszerza sieć dróg płatnych

Uważajcie, żeby w listopadzie nie natknąć się na myto tam, gdzie dotychczas go nie było.

Rząd rozszerza od 1 listopada 2024 r sieć płatnych dróg krajowych w Polsce o 1.600 km. Ekspansji myta nie powstrzymały protesty transportowców, m.in. TLP i ZMPD.

-Rozszerzenie sieci dróg płatnych w planowanym terminie pogorszy fatalną sytuację przewoźników. Ponadto wzrost kosztów transportu stanowić będzie dodatkowy impuls inflacyjny, przekładając się także na wyższe koszty dla polskiej gospodarki narodowej, na obniżenie jej konkurencyjności oraz na zmniejszenie realnego popytu na rynku wewnętrznym. – argumentował bezskutecznie związek TLP.

Rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury przewiduje rozszerzenie sieci dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobierana jest opłata elektroniczna w systemie e-TOLL. Chodzi o drogi lub odcinki dróg klasy A (autostrady) i S (ekspresowe). Nowe przepisy dotyczą pojazdów o masie przekraczającej 3,5 t oraz autobusów.

– Rozszerzenie sieci dróg płatnych jest kontynuacją polityki obejmowania od 2011 r. nowo wybudowanych dróg opłatą elektroniczną – uzasadniał Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. – Sieć nie była rozszerzana od 2017 r., a od tego czasu w Polsce oddano do użytku wiele nowych odcinków dróg krajowych – autostrad i dróg ekspresowych. Co istotne, wpływy z opłat za przejazd pojazdów ciężkich i autobusów trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest budowa nowych dróg i remonty istniejącej sieci.

Opłata jest oparta na zasadach „korzystający płaci” oraz „zanieczyszczający płaci” – stawki za przejazd są uzależnione od masy pojazdów oraz od normy emisji spalin.

Dotychczas opłaty były pobierane na ok. 3,6 tys. km dróg krajowych wszystkich kategorii. Po rozszerzeniu sieci będziemy mieć więc w Polsce ponad 5 tys. km dróg krajowych objętych opłatą elektroniczną.

Pobór opłat w systemie e-TOLL odbywa się za pomocą systemu satelitarnego.

Z projektem rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej, a także listą planowanych do objęcia opłatą odcinków można się zapoznać na stronie Rządowego Centrum Legislacji https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12388001

Więcej informacji o stawkach i zasadach płacenia na stronie systemu elektronicznego poboru opłat https://etoll.gov.pl

Tekst: AG

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE