Raport Goodyear
Zrównoważony rozwój wciąż ważny dla flot, barierą są koszty i złożoność rozwiązań – wynika z nowej edycji badania Goodyear.
Blisko 2/3 europejskich flot uznaje zrównoważony rozwój za „ważny” element swojej działalności, a w przypadku największych flot (powyżej 500 pojazdów) odsetek ten wzrasta do 93%. Takie wnioski płyną z czwartej edycji raportu Goodyear Sustainable Reality Survey 2024. Wśród najczęściej wymienianych barier utrudniających realizację celów proekologicznych wymieniano koszty i złożoność rozwiązań.
W tegorocznej edycji badania Goodyear wzięła udział rekordowa w historii ankiety liczba flot. Aż 1700 firm transportowych z całej Europy, w tym z Polski, podzieliło się opinią na temat działań proekologicznych i ich miejsca w strategii biznesowej. Badanie 2024 rzuca światło na najnowsze trendy i obawy operatorów flot wobec rosnącej presji związanej z godzeniem własnej wydajności z celami środowiskowymi.
Podobnie jak w poprzednich latach, w podziękowaniu za każdą wypełnioną ankietę, Goodyear zasadził drzewo we współpracy z organizacją non-profit TreeNation. W ciągu czterech lat prowadzenia badania posadzono już ponad 7000 drzew.
Różne motywacje
Motywacje do działań proekologicznych różnią się w zależności od wielkości floty. Ponad połowa większych flot (59%) liczących od 100 do 500 pojazdów postrzega zrównoważony rozwój jako sposób na podkreślenie wartości korporacyjnych, a w przypadku największych flot odsetek ten wzrasta do 72%. Potwierdza to trend, w którym reputacja i wartości korporacyjne stają się głównymi motywatorami działań proekologicznych. Natomiast mniejsze floty (1-100 pojazdów) patrzą na zrównoważony rozwój z innej perspektywy, traktując go przede wszystkim jako sposób na obniżenie kosztów operacyjnych – aż 45% z nich koncentruje się na oszczędnościach.
Cena i złożoność pozostają barierami
Chociaż zrównoważony rozwój pozostaje priorytetem dla flot, największym wyzwaniem wciąż pozostają koszty – aż 63% firm transportowych wskazuje wysoki koszt zrównoważonych rozwiązań jako istotną barierę. Dodatkowo, 43% respondentów uważa złożoność proekologicznych rozwiązań za kolejny poważny problem. Wyzwania te dotykają flot każdej wielkości, co podkreśla potrzebę wprowadzenia bardziej przystępnych cenowo i łatwiejszych do wdrożenia rozwiązań, które mogą realnie przyczynić się do zmian.
Przykładem może być Goodyear Total Mobility pozwalający z gamy różnych rozwiązań uszyć „pakiet na miarę”, adekwatnie do rozmiaru floty i jej biznesowych celów oraz ambicji - od paliwooszczędnych opon, przez system FleetOnlineSolutions, aplikację Goodyear eJob, po czujniki TPMS i czytniki Checkpoint i Drivepoint. Wszystkie te elementy połączone są z nowoczesnymi aplikacjami i wspierane systemami przetwarzania danych, sprowadzając bardzo skomplikowany proces zarządzania flotą do poziomu jednego ekranu komputera czy tabletu.
Więcej niż wydajność paliwowa - kompleksowe rozwiązania
Oszczędność paliwa pozostaje kluczowym elementem strategii zrównoważonego rozwoju flot. Aż 58% firm inwestuje w nowoczesne pojazdy, widząc w nich szansę na poprawę efektywności środowiskowej, a ponad połowa flot (52%) nadal stawia na paliwooszczędne opony. Coraz większą rolę odgrywają również szkolenia kierowców (44%) oraz rozwiązania telematyczne (43%), co podkreśla rosnący nacisk na poprawę wydajności operacyjnej, wykraczającą poza sam sprzęt.
Zrównoważony rozwój nie musi nieść kompromisów w zakresie wydajności
Nowe pytanie w ankiecie 2024 ujawniło, że ponad 70% flot uważa, iż zrównoważony rozwój odbywa się kosztem wydajności. To spostrzeżenie podkreśla istotną percepcję w branży transportowej, którą Goodyear aktywnie stara się zmieniać dzięki swoim najnowszym innowacjom.
Wprowadzone kilka tygodniu temu na rynek nowe linie opon Goodyear EQMAX i EQMAX ULTRA pozwalają zakwestionować pogląd, że floty muszą poświęcić wydajność na rzecz zrównoważonego rozwoju. Opony te zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić dłuższe przebiegi, oszczędność paliwa i trwałość, a jednocześnie są w 55% wykonane z ekologicznych materiałów [1]. Dzięki zaawansowanym mieszankom i innowacjom konstrukcyjnym, modele EQMAX i EQMAX ULTRA oferują do 20% dłuższy przebieg i do 6% niższe opory toczenia w porównaniu do poprzednich modeli. Stosując te produkty floty mogą zmniejszyć emisję dwutlenku węgla bez uszczerbku dla osiągów podczas pracy.
-W Goodyear rozumiemy, jak istotna jest równowaga między zrównoważonym rozwojem a wydajnością. Wyniki najnowszego badania potwierdzają obawy branży, jednak dzięki wprowadzeniu serii opon EQMAX i EQMAX ULTRA z dumą oferujemy rozwiązania, które pozwalają flotom nie rezygnować z żadnego z tych dwóch kluczowych celów. Te opony są dowodem naszego zaangażowania w innowacje i dążenie do zrównoważonego rozwoju. - powiedział Maciej Szymański, dyrektor ds. marketingu handlowego w Goodyear EMEA.
Przeprowadzana co roku ankieta Goodyear Sustainable Reality pozostaje ważnym miernikiem zmieniającego się krajobrazu zrównoważonego rozwoju w branży transportowej. Tegoroczna edycja po raz kolejny podkreśliła znaczenie dostarczania flotom praktycznych i skutecznych rozwiązań.
[1] Gama opon EQMAX zawiera do 55% zrównoważonych materiałów.