Meiller na plusie
Branża budowlana i inwestycje infrastrukturalne przez wielu analityków postrzegane są jako papierek lakmusowy ogólnej sytuacji w gospodarce.
To także jeden z podstawowych czynników kształtujących rynek wywrotek, pojazdów komunalnych oraz naczep wywrotek, a więc środowiska w którym prężnie działa Meiller Polska.
Miniony rok był czasem oczekiwań na stabilizację w gospodarce i nowe źródła finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Ale przede wszystkim, był to okres „prostowania” ciągnących się od 2020 roku problemów z logistyką i zerwanym łańcuchem dostaw – ocenia Krzysztof Adamiuk, prezes Meiller Polska.
-Z tego powodu borykaliśmy się z domykaniem zamówień nawet z 2021 roku. Brak podwozi czy elektroniki układu hamulcowego do naczep wywrotek i związane z tym problemy organizacyjne i logistyczne były dla nas codziennym utrapieniem. Dopiero końcówka roku charakteryzowała się pewną regularnością i terminowością dostaw komponentów i podwozi. Gdyby nie to, bez problemów zrealizowalibyśmy jeszcze więcej zamówień. – komentuje Krzysztof Adamiuk.
Należy podkreślić, że mimo wielu przeciwności, 2023 roku był dla Meiller Polska rokiem dobrym. Nie brakowało zamówień, rynek okazał się stabilny z tendencją wzrostową. Do tego należy zaznaczyć fakt, że praktycznie we wszystkich segmentach produkcji (wywrotki, bramowce, hakowce i naczepy wywrotki) Meiller rósł razem rynkiem nie tracąc swej pozycji a nawet ją umacniając.
W minionym roku, bramy fabryki w Niepołomicach opuściło ponad 1050 jednostek, które trafiły do klientów krajowych i zagranicznych. Oznacza to, że każdego dnia pracy, cztery pojazdy trafiły do użytkowników. Statystyki sprzedaży pokazują, że Meiller Polska znakomicie odnajduje się w kategorii pojazdów ciężkich. Wszędzie tam, gdzie wymagana jest wysoka jakość i odporność na brutalną eksploatację, produkty Meiller-a znajdują sporą grupę użytkowników. Wielu klientów doceniając ponadprzeciętną jakość i trwałość jest gotowa zapłacić nieco więcej niż u konkurencji, by otrzymać produkt z górnej półki. Nadmienić trzeba, że Meiller nigdy nie konkurował wyłącznie ceną. Najważniejsza zawsze była i jest wysoka jakość i długi okres bezawaryjnej eksploatacji pojazdu w najcięższych nawet warunkach.
Wywrotki
Segment wywrotek ciężkich jest jednym z filarów produkcji Meiller Polska. 36% udziału w rynku wywrotek najcięższych - czteroosiowych i 12,5% segmencie pojazdów trzyosiowych to dobry wynik, mimo olbrzymich problemów z terminową dostawą zamówionych podwozi. 2023 rok to także pierwsze dostawy nowej generacji wywrotek trójstronnych TRIGENIUS®, która wprowadza nową jakość i funkcjonalność w tej klasie pojazdów.
Hakowce
Hakowce są od wielu lat sztandarowym produktem Meiller-a. Sztywność konstrukcji, niezawodność słynnych układów hydraulicznych czy własne systemy starowania radiowego to najważniejsze atuty produktów z żółto-czarnym logo. 30% udział w rynku podwozi trzyosiowych i aż 57% w podwoziach czteroosiowych, przy sporej liczbie konkurencyjnych produktów jest bardzo dobrym wynikiem. Warto wspomnieć, że trzyosiowe hakowce wzbogacane mogą być także o 18-tonowe przyczepy podkontenerowe z oferty Meiller Polska. W ten sposób klienci zapewniają sobie pełne wsparcie pojazdu i przyczepy u jednego producenta.
Bramowce
W przeciwieństwie do Niemiec, Francji czy krajów Beneluksu, pojazdy u nas mało popularne. Zastępowane głównie przez hakowce. Mimo to, w segmencie bramowców dwuosiowych (6-18t. DMC) Meiller posiada aż 61% udział w rynku. Zaś w klasie pojazdów trzyosiowych (18-25 t. DMC) udziały w rynku wynoszą 44%.
Naczepy wywrotki
Naczepy wywrotki nigdy nie były produktem wiodącym wobec wywrotek i pojazdów komunalnych. W minionym roku naczepy takie stanowiły ok. 10% ogólnej produkcji zakładu w Niepołomicach. Przeważały wytrzymałe naczepy stalowe, z których słynie Meiller. Obserwując rynek polski, zauważyć można, że ok. 70-80% sprzedanych naczep to konstrukcje aluminiowe. Nie może zatem dziwić chęć mocniejszego zaangażowania się w sprzedaż tego typu pojazdów, tym bardziej, że oferta produktowa jest bardzo bogata i zostanie uzupełniona o nowe konstrukcje. Tegoroczna sprzedaż na poziomie 100 naczep nikogo nie zadowala i po okresie zawirować o których wspominaliśmy wcześniej, są szanse na znaczące wzrosty.
Prognozy i cele
2024 rok zapowiada się bardzo obiecująco. Ruszyły pierwsze transze środków z KPO, jest szansa na spore inwestycje infrastrukturalne, ogłaszane są kolejne inwestycje drogowe (także samorządowe), efektem są spore oczekiwania i optymizm w branży budowlanej. Maleje inflacja, zatem nadzieje klientów są dość duże, co przekłada się na poziom zamówień, który rośnie od jesieni zeszłego roku.
Celem Meiller Polska jest utrzymanie udziałów w rosnącym rynku pojazdów budowlanych i komunalnych, poprawa udziałów w segmencie wywrotek, zaistnienie na rynku naczep aluminiowych oraz długoterminowo zdobycie 10% udział w rynku naczep wywrotek, co przełożyłoby się na ok. 250-280 sprzedanych pojazdów. Oceniamy, że segment komunalny, który reprezentują hakowce i bramowce, zanotuje mniejszą dynamikę wzrostu również z powodu jego specyficznej okresowości.
Jak widać, nadzieje na rynku, rozpalone nowymi możliwościami finansowania inwestycji strukturalnych przekładają się również na oczekiwania i plany produkcyjne producentów zabudów i pojazdów. W przeciwieństwie do rynku niemieckiego, na którym obserwowane są sygnały stagnacji, rynek polski ma szanse na stabilne wzrosty.