Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Meiller na plusie

Branża budowlana i inwestycje infrastrukturalne przez wielu analityków postrzegane są jako papierek lakmusowy ogólnej sytuacji w gospodarce.

To także jeden z podstawowych czynników kształtujących rynek wywrotek, pojazdów komunalnych oraz naczep wywrotek, a więc środowiska w którym prężnie działa Meiller Polska.

Miniony rok był czasem oczekiwań na stabilizację w gospodarce i nowe źródła finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Ale przede wszystkim, był to okres „prostowania” ciągnących się od 2020 roku problemów z logistyką i zerwanym łańcuchem dostaw – ocenia Krzysztof Adamiuk, prezes Meiller Polska.

-Z tego powodu borykaliśmy się z domykaniem zamówień nawet z 2021 roku. Brak podwozi czy elektroniki układu hamulcowego do naczep wywrotek i związane z tym problemy organizacyjne i logistyczne były dla nas codziennym utrapieniem. Dopiero końcówka roku charakteryzowała się pewną regularnością i terminowością dostaw komponentów i podwozi. Gdyby nie to, bez problemów zrealizowalibyśmy jeszcze więcej zamówień. – komentuje Krzysztof Adamiuk.

 

Należy podkreślić, że mimo wielu przeciwności, 2023 roku był dla Meiller Polska rokiem dobrym. Nie brakowało zamówień, rynek okazał się stabilny z tendencją wzrostową. Do tego należy zaznaczyć fakt, że praktycznie we wszystkich segmentach produkcji (wywrotki, bramowce, hakowce i naczepy wywrotki) Meiller rósł razem rynkiem nie tracąc swej pozycji a nawet ją umacniając.

W minionym roku, bramy fabryki w Niepołomicach opuściło ponad 1050 jednostek, które trafiły do klientów krajowych i zagranicznych. Oznacza to, że każdego dnia pracy, cztery pojazdy trafiły do użytkowników. Statystyki sprzedaży pokazują, że Meiller Polska znakomicie odnajduje się w kategorii pojazdów ciężkich. Wszędzie tam, gdzie wymagana jest wysoka jakość i odporność na brutalną eksploatację, produkty Meiller-a znajdują sporą grupę użytkowników. Wielu klientów doceniając ponadprzeciętną jakość i trwałość jest gotowa zapłacić nieco więcej niż u konkurencji, by otrzymać produkt z górnej półki. Nadmienić trzeba, że Meiller nigdy nie konkurował wyłącznie ceną. Najważniejsza zawsze była i jest wysoka jakość i długi okres bezawaryjnej eksploatacji pojazdu w najcięższych nawet warunkach.

 

Wywrotki

Segment wywrotek ciężkich jest jednym z filarów produkcji Meiller Polska. 36% udziału w rynku wywrotek najcięższych - czteroosiowych i 12,5% segmencie pojazdów trzyosiowych to dobry wynik, mimo olbrzymich problemów z terminową dostawą zamówionych podwozi. 2023 rok to także pierwsze dostawy nowej generacji wywrotek trójstronnych TRIGENIUS®, która wprowadza nową jakość i funkcjonalność w tej klasie pojazdów.

 

Hakowce

Hakowce są od wielu lat sztandarowym produktem Meiller-a. Sztywność konstrukcji, niezawodność słynnych układów hydraulicznych czy własne systemy starowania radiowego to najważniejsze atuty produktów z żółto-czarnym logo. 30% udział w rynku podwozi trzyosiowych i aż 57% w podwoziach czteroosiowych, przy sporej liczbie konkurencyjnych produktów jest bardzo dobrym wynikiem. Warto wspomnieć, że trzyosiowe hakowce wzbogacane mogą być także o 18-tonowe przyczepy podkontenerowe z oferty Meiller Polska. W ten sposób klienci zapewniają sobie pełne wsparcie pojazdu i przyczepy u jednego producenta.

 

Bramowce

W przeciwieństwie do Niemiec, Francji czy krajów Beneluksu, pojazdy u nas mało popularne. Zastępowane głównie przez hakowce. Mimo to, w segmencie bramowców dwuosiowych (6-18t. DMC) Meiller posiada aż 61% udział w rynku. Zaś w klasie pojazdów trzyosiowych (18-25 t. DMC) udziały w rynku wynoszą 44%.

 

Naczepy wywrotki

Naczepy wywrotki nigdy nie były produktem wiodącym wobec wywrotek i pojazdów komunalnych. W minionym roku naczepy takie stanowiły ok. 10% ogólnej produkcji zakładu w Niepołomicach. Przeważały wytrzymałe naczepy stalowe, z których słynie Meiller. Obserwując rynek polski, zauważyć można, że ok. 70-80% sprzedanych naczep to konstrukcje aluminiowe. Nie może zatem dziwić chęć mocniejszego zaangażowania się w sprzedaż tego typu pojazdów, tym bardziej, że oferta produktowa jest bardzo bogata i zostanie uzupełniona o nowe konstrukcje. Tegoroczna sprzedaż na poziomie 100 naczep nikogo nie zadowala i po okresie zawirować o których wspominaliśmy wcześniej, są szanse na znaczące wzrosty.

 

Prognozy i cele

2024 rok zapowiada się bardzo obiecująco. Ruszyły pierwsze transze środków z KPO, jest szansa na spore inwestycje infrastrukturalne, ogłaszane są kolejne inwestycje drogowe (także samorządowe), efektem są spore oczekiwania i optymizm w branży budowlanej. Maleje inflacja, zatem nadzieje klientów są dość duże, co przekłada się na poziom zamówień, który rośnie od jesieni zeszłego roku.

Celem Meiller Polska jest utrzymanie udziałów w rosnącym rynku pojazdów budowlanych i komunalnych, poprawa udziałów w segmencie wywrotek, zaistnienie na rynku naczep aluminiowych oraz długoterminowo zdobycie 10% udział w rynku naczep wywrotek, co przełożyłoby się na ok. 250-280 sprzedanych pojazdów. Oceniamy, że segment komunalny, który reprezentują hakowce i bramowce, zanotuje mniejszą dynamikę wzrostu również z powodu jego specyficznej okresowości.

Jak widać, nadzieje na rynku, rozpalone nowymi możliwościami finansowania inwestycji strukturalnych przekładają się również na oczekiwania i plany produkcyjne producentów zabudów i pojazdów. W przeciwieństwie do rynku niemieckiego, na którym obserwowane są sygnały stagnacji, rynek polski ma szanse na stabilne wzrosty.

 

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE