Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Renault Master E-Tech

Wymogi Ustawy o elektromobilności spełniają nie tylko zasilane „ekologicznie” pełnowymiarowe śmieciarki, ale również napędzane w taki sposób lekkie pojazdy użytkowe.

Z tego zapisu skorzystał Zakład Gospodarki Wodno-Kanalizacyjnej w Tomaszowie Mazowieckim, który dwa miesiące temu rozbudował swoją flotę o całkowicie elektryczny Renault Trucks Master E-Tech.

Zakres działalności przedsiębiorstwa jest znacznie szerszy niż wynika to z jego nazwy. Oprócz zaopatrywania mieszkańców w wodę i odbioru nieczystości płynnych, spółka zarządza oczyszczalnią ścieków i odbiera odpady komunalne. Do realizacji ostatniego zadania wykorzystuje osiem śmieciarek i dwa hakowce – niemal wszystkie są zabudowane na podwoziach Renault Trucks. Rozwój firmy, dążenie do poprawy jakości świadczonych usług przy jednoczesnym zmniejszaniu szkodliwego oddziaływania na środowisko i otoczenie, czy w końcu wymogi Ustawy o elektromobilności wymusiły rozbudowę floty. Tym razem jednak chodziło o mniejszy i zeroemisyjny pojazd, pomocny zarówno przy obsłudze sieci wodno-kanalizacyjnej, jak i pracach związanych z odpadami. Wybór padł na Renault Trucks Master E-Tech, który wyposażono w stałą zabudowę skrzyniową polskiego producenta ITS System. O decyzji zadecydowały wcześniejsze zimowe testy demonstracyjnego Mastera z napędem elektrycznym, zaproponowane przez firmę Polsad, tj. lokalnego dealera Renault Trucks.

Ten pojazd bardzo dobrze się prezentował, a jego zasięg nawet przy niskiej temperaturze był dla nas w pełni satysfakcjonujący. Szybko przekonaliśmy się do takiego rozwiązania i niechętnie zwracaliśmy testowy egzemplarz. To trochę tak, jak z małym dzieckiem, które gdy dostanie cukierek, to już trudno mu go odebrać – wspomina z uśmiechem Paweł Rabczewski, zastępca prezesa zarządu ZGWK w Tomaszowie Mazowieckim.

Po tym teście byliśmy już zdecydowani na elektrycznego Mastera i nie braliśmy pod uwagę innych dostawców, zwłaszcza że zależało nam też na czasie – dodaje.

Nowy pojazd zastąpi wysłużony samochód dostawczy konkurencyjnej marki. Jednym ze sposobów jego wykorzystania będzie praca w dziale eksploatacji, odpowiedzialnym m.in. za utrzymanie sieci wodno-kanalizacyjnej, jej rozbudowę i usuwanie awarii. Znajdzie tam zastosowanie przy transporcie osób oraz różnego sprzętu, jak np. agregatu prądotwórczego i narzędzi ręcznych. Równolegle Master E-Tech wesprze flotę śmieciarek, służąc do odbioru zbieranego selektywnie szkła w workach. W tym celu dziennie będzie wykonywał dwa kursy o łącznej długości 60-70 km, głównie po drogach Tomaszowa Mazowieckiego i okazjonalnie w gminie Lubochnia, która do końca br. jest obsługiwana przez spółkę w zakresie gospodarki odpadami.

Paweł Rabczewski zwraca uwagę, że nowy pojazd dobrze sprawdzi się w kierowanym przez niego przedsiębiorstwie nie tylko ze względów czysto użytkowych, ale również ekonomicznych. Spółka ma już bowiem dwie instalacje fotowoltaiczne o mocy 50 kWp każda (jedna znajduje się w siedzibie przedsiębiorstwa, druga na ujęciu wody w Białobrzegach), a w planach jest wybudowanie kolejnej, w oczyszczalni ścieków, o mocy aż 500 kWp. Ładowanie pojazdu przy wykorzystaniu własnego prądu znacząco obniży koszty jego eksploatacji, tak samo jak rzadsze i tańsze przeglądy okresowe w porównaniu do samochodu spalinowego.

Ze względu na brak lokalnej stacji tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG) rozbudowa lub ewentualnie modernizacja floty ZGWK podyktowana przepisami (od 1 stycznia 2025 r. minimalny udział pojazdów nisko- lub zeroemisyjnych powinien wynosić co najmniej 30%) może polegać tylko na wykorzystaniu samochodów napędzanych elektrycznie.

Jeśli Master E-Tech sprawdzi się w swojej roli, nie wykluczamy, że w przyszłości dołączy do niego drugi taki pojazd. Przy założeniu, że spółka ZGWK będzie w dużej mierze pozyskiwała prąd ze źródeł odnawialnych, widzielibyśmy też w swojej flocie pełnowymiarową śmieciarkę elektryczną. Na razie jednak nie stać naszej spółki na taką inwestycję. Decydując się na nią musielibyśmy uwzględnić ten koszt w cenie odbioru odpadów, co byłoby dodatkowym obciążeniem dla mieszkańców, i bylibyśmy też mniej konkurencyjni w prze targach – tłumaczy Paweł Rabczewski.

Właścicielem przedmiotowego Renault Trucks Master E-Tech jest warszawska firma Vento Fleet, a ZGWK korzysta z niego w ramach najmu długoterminowego. Umowa została zawarta na 48 miesięcy z opcją przedłużenia bądź wykupu. Kontrakt obejmuje nie tylko finansowanie, ale także ubezpieczenie, obsługę serwisową ASO (również z częściami podlegającymi zużyciu), obsługę ogumienia (zakup, wymiana i przechowywanie w oparciu o rzeczywiste koszty), pakiet assistance (zawierający też holowanie w przypadku całkowitego rozładowania akumulatorów trakcyjnych) oraz likwidację szkód. Uzupełnia je zarządzanie pojazdem, czyli usługa polegająca na wsparciu klienta w optymalizacji wykorzystania samochodu, planowaniu przeglądów okresowych, napraw itp. Pojazd został dofinansowany z programu „Mój elektryk”, zapewniając niższy czynsz najmu. Zastępca Prezesa ZGWK jest zadowolony z rozwiązania, jakie proponuje Vento Fleet:

Dzięki uzgodnionej, stałej miesięcznej racie mamy przewidywalne koszty użytkowania samochodu, nawet jeśli wystąpią jakieś nietypowe sytuacje. A powierzenie obsługi pojazdu firmie, która jest w tym wyspecjalizowana, pozwala nam jeszcze lepiej kupić się na wykonywanej działalności.

Renault Trucks Master E-Tech dostarczony do ZGWK to wersja L3 (rozstaw osi 4332 mm) o DMC 3,5 tony. Zastosowano w nim silnik synchroniczny prądu przemiennego o mocy 57 kW (76 KM) i momencie obrotowym 225 Nm. W przekazywaniu napędu na przednią oś pośredniczy jednostopniowy reduktor o przełożeniu 9,3. Źródłem energii są ogniwa litowo-jonowe NMC (niklowo manganowo-kobaltowe) o pojemności 52 kWh, zapewniające rzeczywisty zasięg nawet 200 km. Dzięki dołączonym przewodom ładowanie akumulatorów może odbywać się na różne sposoby, począwszy od zwykłego gniazdka domowego, przez Wallboxa, po terminale publiczne i szybkie ładowarki prądem stałym. W ostatnim przypadku do całkowitego uzupełnienia energii wystarczą zaledwie 3 godziny.

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE