Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Nowatorskie stanowisko dydaktyczne

Spółka ORLEN OIL stworzyła model silnika, który pozwoli na szczegółowe i wierne odwzorowanie pracy oleju oraz płynu chłodniczego w jednostce napędowej

, to unikatowe na skalę światową rozwiązanie branży olejowej przeznaczone do celów edukacyjnych. Dzięki zastosowaniu prototypowych rozwiązań w zakresie elementów konstrukcyjnych model umożliwi wgląd w działanie współpracujących ze sobą części w silniku spalinowym. Wykonawcą tego unikatowego silnika jest Grzegorz Duda - ekspert od rewolucyjnych metod napraw i modyfikacji samochodów, wszechstronnie zorientowany w najnowszych technologiach i trendach motoryzacyjnych.

– To nie jest imitacja różnych części, umiejętnie złożonych i połączonych, które tylko z nazwy przypominają silnik – podkreśla zdecydowanie Arkadiusz Cyran, kierownik Zespołu Obsługi Programów Warsztatowych ORLEN OIL.

– To profesjonalne stanowisko dydaktyczne wyposażone w nowoczesny silnik benzynowy Fiata TwinAir o pojemności 0,9 cm3 i mocy 105 KM, dwucylindrowy, z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. A jedyna różnica pomiędzy nim, a tym montowanym w samochodzie to przeźroczyste elementy, takie jak: miska olejowa, pokrywa rozrządu, obudowa filtra oleju, chłodnica, pokrywa zaworów – dodaje Arkadiusz Cyran.

– Nasz edukacyjny silnik napędzany jest poprzez płynny rozruch za pomocą silnika elektrycznego. Nie dochodzi w nim do spalania paliwa i generowania ciepła i spalin.– wyjaśnia Arek Cyran.

 

Tłoki w ruch

Blok silnika 0,9 TwinAir został wykonany z żeliwa. Głowica z aluminium. Wtrysk paliwa jest wielopunktowy, rozrząd napędzany łańcuchem. O kulturę pracy i redukcję wibracji dba wałek wyrównoważający. Miska olejowa ma pojemność 3,5 l. Do tej pory nikt nie zobaczył na żywo, jak faktycznie zachowuje się olej silnikowy podczas normalnej pracy w silniku. Cały proces zaczyna się od płynnego uruchomienia silnika spalinowego. – Sukcesywnie widzimy, jak pompa olejowa zasysa olej i pompuje go przez kanały olejowe do najdalej oddalonych części silnika. Możemy ujrzeć stopniowe napełnianie się filtra olejowego i efekt smarowania wszystkich współpracujących ze sobą elementów. Mamy możliwość zwiększenia obrotów silnika. Parametry pracy widnieją na kolorowym, siedmiocalowym wyświetlaczu. Stanowisko jest również zabezpieczone przed przypadkowym niekontrolowanym uruchomieniem przez osoby niepożądane – podkreśla A. Cyran.

 

Pomysł i wykonanie

Pomysłodawcą stanowiska jest wieloletni pracownik ORLEN OIL Arkadiusz Cyran – kierownik Zespołu Obsługi Programów Warsztatowych, który od początku współpracy spółki z organizatorami Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników aktywnie bierze udział w przygotowywaniu kursów, zadań i konkurencji dla uczestników. Ponadto angażuje się w szkolenia dla klientów/pracowników, m.in. dotyczące trendów rynkowych, oferty produktowej, prawidłowego doboru oleju.

– Przez lata, kiedy prowadzę szkolenia, zauważyłem brak świadomości na temat rzeczywistego zachowania oleju silnikowego podczas eksploatacji samochodu. To właśnie ta luka w wiedzy stała się motorem napędowym do stworzenia zaawansowanego silnika dydaktycznego, który pozwoli poznać i głębiej zrozumieć funkcje oleju silnikowego jako kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Nasz projekt powstaje z potrzeby wprowadzenia nowej jakości szkoleń oraz uzupełnienia wiedzy o istotne zagadnienia związane z olejem silnikowym – wspomina Arkadiusz Cyran.

Sam silnik wykonał dla nas Grzegorz Duda – mechanik, przedsiębiorca i kierowca rajdowy, ambasador Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, od wielu lat zaangażowany w projekty związane z edukacją młodych mechaników, ale również wybitny ekspert znany z nieszablonowych projektów motoryzacyjnych realizowanych w ramach programów telewizyjnych.

– Tworzenie tej jednostki szkoleniowej było wyjątkowo trudne, ponieważ nie znalazłem w sieci żadnego rozwiązania, które oferowałoby tak kompleksową wizualizację obiegu płynów w silniku. Dzięki modelowi możemy efektywnie uświadomić młodym ludziom, jak funkcjonuje jednostka napędowa. To nie jest jedynie symulacja komputerowa, lecz autentyczne przedstawienie, które ukazuje fundamentalną funkcję, jaką pełni w silniku olej, i zadania, jakie wykonuje w każdym momencie – mówi Grzegorz Duda.

Przygotowanie silnika na potrzeby spółki trwało dziewięć miesięcy.

– Podczas realizacji na bieżąco wprowadzaliśmy szereg zmian i modyfikacji. Jest to przecież jedyny taki egzemplarz, więc nie mogliśmy posiłkować się podobnymi projektami, zdjęciami, szkicami czy opiniami uczestników tak realizowanych szkoleń – zwraca uwagę Arkadiusz Cyran.

Unikatowy silnik dydaktyczny ORLEN OIL będzie można zobaczyć podczas targów i konferencji branżowych, szkoleń w ramach Akademii Młodego Mechanika oraz finałów Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników w strefie ORLEN OIL.

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE