Nowatorskie stanowisko dydaktyczne
Spółka ORLEN OIL stworzyła model silnika, który pozwoli na szczegółowe i wierne odwzorowanie pracy oleju oraz płynu chłodniczego w jednostce napędowej
, to unikatowe na skalę światową rozwiązanie branży olejowej przeznaczone do celów edukacyjnych. Dzięki zastosowaniu prototypowych rozwiązań w zakresie elementów konstrukcyjnych model umożliwi wgląd w działanie współpracujących ze sobą części w silniku spalinowym. Wykonawcą tego unikatowego silnika jest Grzegorz Duda - ekspert od rewolucyjnych metod napraw i modyfikacji samochodów, wszechstronnie zorientowany w najnowszych technologiach i trendach motoryzacyjnych.
– To nie jest imitacja różnych części, umiejętnie złożonych i połączonych, które tylko z nazwy przypominają silnik – podkreśla zdecydowanie Arkadiusz Cyran, kierownik Zespołu Obsługi Programów Warsztatowych ORLEN OIL.
– To profesjonalne stanowisko dydaktyczne wyposażone w nowoczesny silnik benzynowy Fiata TwinAir o pojemności 0,9 cm3 i mocy 105 KM, dwucylindrowy, z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. A jedyna różnica pomiędzy nim, a tym montowanym w samochodzie to przeźroczyste elementy, takie jak: miska olejowa, pokrywa rozrządu, obudowa filtra oleju, chłodnica, pokrywa zaworów – dodaje Arkadiusz Cyran.
– Nasz edukacyjny silnik napędzany jest poprzez płynny rozruch za pomocą silnika elektrycznego. Nie dochodzi w nim do spalania paliwa i generowania ciepła i spalin.– wyjaśnia Arek Cyran.
Tłoki w ruch
Blok silnika 0,9 TwinAir został wykonany z żeliwa. Głowica z aluminium. Wtrysk paliwa jest wielopunktowy, rozrząd napędzany łańcuchem. O kulturę pracy i redukcję wibracji dba wałek wyrównoważający. Miska olejowa ma pojemność 3,5 l. Do tej pory nikt nie zobaczył na żywo, jak faktycznie zachowuje się olej silnikowy podczas normalnej pracy w silniku. Cały proces zaczyna się od płynnego uruchomienia silnika spalinowego. – Sukcesywnie widzimy, jak pompa olejowa zasysa olej i pompuje go przez kanały olejowe do najdalej oddalonych części silnika. Możemy ujrzeć stopniowe napełnianie się filtra olejowego i efekt smarowania wszystkich współpracujących ze sobą elementów. Mamy możliwość zwiększenia obrotów silnika. Parametry pracy widnieją na kolorowym, siedmiocalowym wyświetlaczu. Stanowisko jest również zabezpieczone przed przypadkowym niekontrolowanym uruchomieniem przez osoby niepożądane – podkreśla A. Cyran.
Pomysł i wykonanie
Pomysłodawcą stanowiska jest wieloletni pracownik ORLEN OIL Arkadiusz Cyran – kierownik Zespołu Obsługi Programów Warsztatowych, który od początku współpracy spółki z organizatorami Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników aktywnie bierze udział w przygotowywaniu kursów, zadań i konkurencji dla uczestników. Ponadto angażuje się w szkolenia dla klientów/pracowników, m.in. dotyczące trendów rynkowych, oferty produktowej, prawidłowego doboru oleju.
– Przez lata, kiedy prowadzę szkolenia, zauważyłem brak świadomości na temat rzeczywistego zachowania oleju silnikowego podczas eksploatacji samochodu. To właśnie ta luka w wiedzy stała się motorem napędowym do stworzenia zaawansowanego silnika dydaktycznego, który pozwoli poznać i głębiej zrozumieć funkcje oleju silnikowego jako kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Nasz projekt powstaje z potrzeby wprowadzenia nowej jakości szkoleń oraz uzupełnienia wiedzy o istotne zagadnienia związane z olejem silnikowym – wspomina Arkadiusz Cyran.
Sam silnik wykonał dla nas Grzegorz Duda – mechanik, przedsiębiorca i kierowca rajdowy, ambasador Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, od wielu lat zaangażowany w projekty związane z edukacją młodych mechaników, ale również wybitny ekspert znany z nieszablonowych projektów motoryzacyjnych realizowanych w ramach programów telewizyjnych.
– Tworzenie tej jednostki szkoleniowej było wyjątkowo trudne, ponieważ nie znalazłem w sieci żadnego rozwiązania, które oferowałoby tak kompleksową wizualizację obiegu płynów w silniku. Dzięki modelowi możemy efektywnie uświadomić młodym ludziom, jak funkcjonuje jednostka napędowa. To nie jest jedynie symulacja komputerowa, lecz autentyczne przedstawienie, które ukazuje fundamentalną funkcję, jaką pełni w silniku olej, i zadania, jakie wykonuje w każdym momencie – mówi Grzegorz Duda.
Przygotowanie silnika na potrzeby spółki trwało dziewięć miesięcy.
– Podczas realizacji na bieżąco wprowadzaliśmy szereg zmian i modyfikacji. Jest to przecież jedyny taki egzemplarz, więc nie mogliśmy posiłkować się podobnymi projektami, zdjęciami, szkicami czy opiniami uczestników tak realizowanych szkoleń – zwraca uwagę Arkadiusz Cyran.
Unikatowy silnik dydaktyczny ORLEN OIL będzie można zobaczyć podczas targów i konferencji branżowych, szkoleń w ramach Akademii Młodego Mechanika oraz finałów Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników w strefie ORLEN OIL.