Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Czy podróżujemy bezpiecznie?

W przypadku oceny ryzyka, że przytrafi nam się wypadek drogowy pokutuje w nas przekonanie, że normy, ograniczenia i zasady powstały z myślą o gorszych od nas. Jednocześnie zbyt mocno przeceniamy własne umiejętności za kierownicą pojazdu, wierząc, że bezpieczniej pojechać niż polecieć.

 

Drogą Lądową

W lipcowym karambolu, który miał miejsce na 174 km autostrady A4, samochód ciężarowy wjechał z impetem z stojące w korku auta. Zginęły 4 osoby, a 13 zostało rannych. Prowadzący pojazd kierowca z Hiszpanii przyznał się do winy – Z tego, co się stało, zdałem sobie sprawę dopiero po uderzeniu w samochody - powiedział śledczym. Postawiony zarzut to spowodowanie katastrofy w ruchu lądowym ze skutkiem śmiertelnym, za co grozi nawet 12 lat więzienia. Gdybyśmy cofnęli się o ponad 10 lat, moglibyśmy zrzucić sporą część winy na mizerny stan polskich dróg i brak autostrad. Było ich w 2004 r. dokładnie 470 km, a dzisiaj mamy ich ponad 1550 km - z drogami ekspresowymi to przeszło 3156 km tras szybkiego ruchu. Powinno być bezpieczniej. W przypadku karambolu nie stan dróg czy też pojazdów zawinił, a czynnik ludzki, który wskazywany jest jako przyczyna 90% wszystkich wypadków.

Dobrym potwierdzeniem powyższej tezy są ostatnie statystyki dotyczące liczby wypadków w Wielkiej Brytanii z udziałem ciężarówek. W przeciągu ostatnich 2 lat ich liczba wzrosła aż o 14 % (niestety sprawcami większości z nich byli Polacy). Dzieje się tak pomimo coraz lepszej infrastruktury drogowej i sukcesywnie zwiększanej ilości nowych tras szybkiego ruchu na Wyspach. Jako główne przyczyny tych niekorzystnych statystyk eksperci wskazują na przekraczanie prędkości oraz lewostronny ruch drogowy, do którego nie są przyzwyczajeni kierowcy spoza UK. Czynnik ludzki.

 

Drogą powietrzną

W przypadku żeglugi powietrznej sytuacja jest o tyle ciekawa, że pomimo statystyk dobitnie udowadniających, że latanie jest bezpieczniejsze od jazdy samochodem, to i tak spora rzesza ludzi w to nie do końca wierzy. Spójrzmy na liczby. W najbezpieczniejszym dla światowego lotnictwa 2013 roku przewieziono łącznie 3 mld 300 tys. osób, z czego śmierć w katastrofach poniosło „tylko” 265 osób. W podobnym czasie w wyniku wypadków na drogach zginęło 3,5 tys. osób… w samej tylko Polsce. Dla porównania każdego roku na świecie w wypadkach samochodowych ginie przeszło 1 mln 300 tys. osób. Zarówno w przypadku wypadków z udziałem samochodów jak i samolotów główną przyczyną 90% z nich jest czynnik ludzki. Większy lęk przed lataniem tłumaczyć możemy zerowym poczuciem kontroli i wpływu na to co dzieje się w czasie lotu (w porównaniu z prowadzonym przez nas autem). Przeceniając swoje umiejętności na drodze łatwiej jest nam wierzyć, że w razie groźnej sytuacji sobie poradzimy, niż że równie świetnie w powietrzu poradzi sobie pilot. Nie pomaga także fakt, że każde awaryjne choćby lądowanie odnotowane zostaje przez światowe media – co kreuje fałszywe przekonanie o tym, że latanie jest niebezpieczniejsze od podróży samochodem.

 

Drogą do bezpieczeństwa

W latach 2014-2020 planuje się zbudowanie w Polsce 1770 km autostrad i dróg ekspresowych. Z kolei od maja br. kierowca, który w terenie zabudowanym, przekroczy dozwoloną prędkość o więcej niż 50 km/h traci prawo jazdy (już odnotowano spadek w liczbie wypadków). W tym momencie wprowadzane są także odcinkowe pomiary prędkości na wybranych odcinkach tras. Należy wierzyć, że wszystkie te działania przełożą się na wzrost naszego wspólnego bezpieczeństwa na drogach.

 

Poza powyższymi działaniami doraźnymi warto także pamiętać o edukacji w tym zakresie. Wiedzą o tym organizatorzy największego w tej części Europy wydarzenia branży TSL – Targów TransPoland. Tematyka bezpieczeństwa na drodze oraz planowane zmiany prawa będą szeroko poruszane podczas trzeciej już edycji TransPoland. Przygotowana zostanie w tym celu specjalna strefa służb, w której Inspekcja Transportu Drogowego będzie odpowiadała na wszelkie pytania w zakresie szeroko rozumianego transportu drogowego, czasu pracy kierowców czy też przepisów ruchu drogowego. Inspektorzy podzielą się ponadto swoją wiedzą w zakresie transportu towarów niebezpiecznych (ADR), transportu zwierząt, przewozów pojazdami nienormatywnymi - zezwolenia, pilotaż, wartości dopuszczalnych, itp. Podczas Targów TransPoland będzie się można także dowiedzieć więcej na temat najnowszych zmian w ustawie o drogach publicznych, ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawie o transporcie drogowym, która zmodyfikowała przepisy dotyczące kar za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty za przejazd drogami krajowymi.

 

 

 

 

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE