Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Rekordowy rok Grupy Wielton

Zgodnie z szacowanymi wynikami zaprezentowanymi w lutym, rok 2022 zakończyliśmy rekordowym w naszej historii poziomem sprzedaży, zarówno w ujęciu wartościowym, jak i ilościowym.

Rezultaty te uzyskaliśmy pomimo wstrzymania na początku roku działalności na rynku rosyjskim. W 2022 r. nasze wysiłki koncentrowaliśmy na poprawie efektywności i redukcji kosztów produkcji. Natomiast szeroko zakrojony plan inwestycyjny, na poziomie ok. 125 mln zł, zapewnił nam optymalizację produkcji oraz redukcję kosztów. Kondycja Grupy oraz inicjatywy podjęte przez nas w ostatnim czasie stanowią podstawę do dalszego rozwoju. W 2023 r. będziemy koncentrować się na budowie solidnych fundamentów pod realizację Strategii na lata 2023 – 2027 – mówi Paweł Szataniak, Prezes Zarządu Grupy Wielton.

W 2022 r. skonsolidowane przychody Grupy Wielton zwiększyły się o ponad 27 proc. do ok. 3,43 mld zł. Wolumen sprzedaży wyniósł 23 180 szt., rosnąc rdr. o ponad 6 proc. Wynik EBITDA osiągnął wartość 203 mln zł. Zysk netto Grupy wyniósł 114,4 mln zł wobec 47,6 mln zł w 2021 r. (wzrost rdr. o 140 proc.). Pozytywny wpływ na jego poziom miało saldo zdarzeń o charakterze jednorazowym, m.in. wpływ odszkodowania BI, rozliczenie transakcji nabycia hiszpańskiej spółki Guillén oraz nabycia pozostałych udziałów brytyjskiej spółki Lawrence David.

Pomimo niesprzyjającej sytuacji gospodarczo – rynkowej wywołanej m.in. trwającą wojną w Ukrainie, zwiększającą się w ubiegłym roku presją kosztową spowodowaną galopującą inflacją, ograniczeniem dostępności surowców i komponentów, a także drożejącą energią i paliwami, Grupa Wielton wypracowała marżę EBITDA na poziomie 5,9 proc. wobec 5,4 proc. rok wcześniej. Wskaźnik długu netto/EBITDA został utrzymany na bezpiecznym i niższym niż przed rokiem poziomie wynoszącym 2,42.

Schłodzenie popytu w branży transportowej i wstrzymywanie decyzji zakupowych nie przeszkodziło Grupie Wielton w zachowaniu czołowej pozycji na kluczowych rynkach w Europie. Na koniec 2022 r., z udziałami na poziomie 15,7 proc., spółka Wielton zajmowała drugie miejsce w Polsce, na które awansowała w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Pomimo spadku całego rynku o 12 proc., Wielton zwiększył wolumen sprzedaży o 6,2 proc. do 5 474 sztuk produktów. Przychody spółki wzrosły rdr.  o 33,1 proc. do 690,4 mln zł. Spółka Fruehauf utrzymała pozycję lidera rynku francuskiego, pomimo spadku udziałów rynkowych do poziomu 19,3 proc. oraz zmniejszenia wysokości sprzedaży o 3,2 proc. do 4 736 sztuk. W 2022 r. rynek we Francji zmniejszył się o 1,7 proc. rdr. Fruehauf notuje najwyższe przychody ze sprzedaży swoich produktów w Grupie. W ubiegłym roku wyniosły one 710,9 mln zł, czyli o 10,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Wyniki spółki pozostawały pod presją niekorzystnych warunków rynkowych. Grupa Wielton prowadzi wzmożone działania poprawiające efektywność i produktywność spółki francuskiej. Drugim największym graczem rynku brytyjskiego pozostała w 2022 r. spółka Lawrence David, sprzedając 4 881 sztuk pojazdów, czyli o 26,2 proc. więcej niż przed rokiem. Udziały rynkowe spółki wyniosły 12,2 proc., przy wzroście rdr. przychodów o 65,0 proc. do 646,2 mln zł.  Z dziesiątej na piątą pozycję awansowały w 2022 r. niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GMBH. Spółki wypracowały 46-proc. wzrost rdr. sprzedaży wolumenowej, do poziomu 1 931 sztuk, przekładający się na zwiększenie przychodów rdr. o 60,2 proc. do 449,1 mln zł. W krajach CEE spółka Wielton utrzymała piątą pozycję, a sprzedaż wolumenowa jej pojazdów wzrosła rdr. o 4,7 proc. do 1 303 sztuk. Przychody spółki zwiększyły się rdr. o 27,6 proc. do poziomu 179,4 mln zł. Obchodząca w 2022 r. 100–lecie istnienia spółka Viberti wspięła się z siódmego na piąte miejsce wśród największych graczy rynku włoskiego. Jej sprzedaż wzrosła o 8,8 proc. rdr. do 1 002 sztuk, a przychody zwiększyły się o 37,8 proc. rdr., osiągając wartość 138,2 mln zł. W 2022 r. trwała integracja procesów zakupowych, produkcyjnych i sprzedażowych z hiszpańską spółką Guillén. W ubiegłym roku spółka odnotowała spadek sprzedaży wolumenowej do poziomu 519 sztuk pojazdów, czyli o 3,2 proc. mniej niż przed rokiem, co przełożyło się na zmniejszenie przychodów o 1,3 proc. rdr. do 68 mln zł. Spółka Guillén utrzymała szóstą pozycję na rynku hiszpańskim.

 

W 2022 roku Grupa Wielton dokonała intensyfikacji dyscypliny kosztowej, realizując projekty oszczędnościowe w największych spółkach („Program 49+”, „Challenge 1000”). Jednocześnie przeprowadziła inwestycje mające na celu unowocześnienie swoich zakładów produkcyjnych, w tym zwiększenie mocy i poprawę efektywności operacyjnej. Grupa m.in. zbudowała nową linię do produkcji wywrotek Wieltonu, wdrożyła system ERP w spółce Guillen oraz kontynuowała proces relokacji produkcji Langendorfa do Polski.

 

Bieżący rok rozpoczęliśmy bezpiecznym poziomem zamówień, pomimo obserwowanego schłodzenia popytu na rynku transportowym. Zakładamy, że na koniec 2023 r. sprzedaż nieznacznie przekroczy historycznie wysoki poziom z 2022 r. Liczne wyzwania, z którymi branża transportowa mierzy się od wielu miesięcy, motywują nas do zwiększenia dyscypliny kosztowej oraz wzmożonych wysiłków w celu utrzymanie bezpiecznego wskaźnika długu netto/EBITDA. Podejmujemy również działania zmierzające do optymalizacji procesów produkcyjnych i sprzedażowych oraz pozyskania nowych klientów i rynków zbytu. Stawiamy na synergie produktowe w Grupie i nowoczesne technologie, które otwierają przed nami nowe możliwości – dodaje Mariusz Golec, CEO Grupy Wielton

 

 

 

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE