Nadchodzi tachograf toll
Axxès i Continental wprowadzają rozwiązanie pozwalające zrezygnować z OBU dla flot pojazdów ciężarowych.
Dostawca usług dotyczących opłat drogowych Axxès i firma technologiczna Continental podjęły współpracę w zakresie stworzenia usługi poboru opłat dla flot pojazdów użytkowych. Nie będzie ona wymagała wykorzystania urządzeń pokładowych (OBU) do elektronicznego poboru opłat za przejazd po płatnych odcinkach dróg. W tym celu Axxès i Continental wykorzystają dane dostępne w VDO DTCO 4.1 – inteligentnego tachografu drugiej generacji Continental, i przekażą je do chmury Axxès za pośrednictwem platformy Continental Road Usage Service (CRUS).
W celu zapewnienia flotom łączności z chmurą, Axxès wykorzysta VDO Link firmy Continental. To inteligentne urządzenie, które podłączane jest do przedniego panelu tachografu. Jest to łatwa i praktyczna konfiguracja dla flot, która oferuje równocześnie dodatkowe korzyści dla usług EETS (Europejski Elektroniczny System Poboru Opłat) i portfela VAS Axxès. Role w ramach współpracy zostały jasno określone: Continental dostarczy niezbędną technologię, a Axxès skupi się na zapewnieniu jeszcze lepszej obsługi końcowych klientów firm transportowych.
Nowa konfiguracja umożliwia firmie Axxès rozszerzenie wachlarza usług
Umowa z Continental potwierdza pozycję Axxès - pioniera w europejskim sektorze poboru opłat drogowych z siedzibą w Lyonie we Francji, jako lidera w ulepszaniu codziennej pracy operatorów flot. Firma nie poprzestaje jedynie na poborze opłat. Łatwe połączenie przez VDO Link oraz dostępność do wielu danych dotyczących kierowcy oraz pojazdu, zapisywanych w tachografie, otwierają całkiem nowe pole dla wartościowych usług. Axxès będzie je oferować swoim klientom w przyszłości. Dostawca usługi przekonany jest, że klienci szybko zrozumieją korzyści z nowego systemu poboru opłat - chce jednak pozostawić im możliwość wyboru. Dlatego też, klienci wciąż mogą nabyć OBU, wkrótce również w zaktualizowanej wersji.
- Wprowadzenie systemu „tachograf toll” stanowi kamień milowy dla europejskiego sektora poboru opłat, porównywalny z wprowadzeniem całkowicie cyfrowej opłaty za przejazd drogami w Niemczech w 2005 roku. Jesteśmy dumni, że udało nam się być pierwszymi na rynku, którzy wprowadzają tego rodzaju system. Nowe rozwiązanie jest łatwo dostępne, a jednocześnie znacznie bardziej precyzyjne, jednoznaczne i bezpieczne. Otwiera również nowe pola biznesowe dla naszych klientów i partnerów, ponieważ system poboru opłat przy użyciu tachografu jest natywnie połączony poprzez istniejące interfejsy API z naszym nowym portalem. Oferuje on pełen zakres usług zarządzania flotą – powiedział Frédéric Lepeintre, dyrektor generalny Axxès. Zwracając się do Continental, Lepeintre dodał - Cieszymy się, że możemy nawiązać współpracę z Continental, firmą znaną na całym świecie jako dostawca technologii dla przemysłu motoryzacyjnego, będącą jednocześnie ekspertem w zakresie tachografów i telematyki.
Nowy system poboru opłat odpowiedzią na zapotrzebowanie na inteligentne tachografy drugiej generacji
Zarówno dla Continental, jak i Axxès korzyści wynikające z wykorzystania tachografu do gromadzenia danych dotyczących poboru opłat są oczywiste. Co najważniejsze, tachograf wyposażony jest w modem DSRC (Dedicated Short Range Communication) – służący do kontroli - ale możliwy także do wykorzystania przy pobieraniu opłat drogowych. Tachograf oferuje również odbiornik nawigacji satelitarnej i interfejs służący do podłączenia VDO Link. Ponadto posiada również klucz kryptograficzny ,,Trust Anchor", który umożliwia unikalną identyfikację oraz autoryzację tachografu i pojazdu.
Pakiet Mobilności I determinuje konieczność doposażenia do 2025 roku pojazdów ciężarowych używanych w transporcie międzynarodowym w inteligentne tachografy drugiej generacji, zgodnie z obowiązującymi wymogami prawnymi. Ta konieczność jest niezwykle istotną kwestią dla dostawców usług poboru opłat, ponieważ skierowana jest bezpośrednio do firm działających w transporcie międzynarodowym. W tej sytuacji, dodanie systemu poboru opłat „tachograf toll” może zapewnić dodatkowe korzyści dla operatorów flot pojazdów użytkowych.
Continental: to tylko pierwszy krok w przejściu od OBU do OBE
Ismail Dagli, dyrektor działu Smart Mobility w Continental, podkreśla ambitne plany firmy związane ze wspieraniem dostawców usług opłat drogowych: - Dla Continental system poboru opłat przy użyciu tachografu nie jest efektem końcowym, lecz pierwszym krokiem w przejściu od OBU do OBE (Distributed On-board Equipment). Będzie on opierał się na danych z tachografu jako centralnym filarze, ale może również zawierać dane pojazdu z innych źródeł. Jest to wizja opracowana przez Continental, w celu stworzenia rozwiązania, które oferuje spójny interfejs użytkownika oraz jest przyszłościowe i rozszerzalne. Ponadto zwiększa jakość danych, upraszcza logistykę, zmniejsza koszty, zwiększa bezpieczeństwo danych oraz umożliwia projektowanie nowych usług o wartości dodanej, poprawiając tym samym ogólną ekonomię floty. - Jestem dumny, że moi koledzy pracowali wytrwale nad wprowadzeniem nowego rozwiązania. Zawsze byliśmy przekonani, że daje to wiele możliwości dla dostawców usług poboru opłat i całego przemysłu transportowego. Tysiące flot pojazdów użytkowych skorzysta z tego rozwiązania. Cieszymy się, że wprowadzamy je na rynek wraz z europejskimi ekspertami w dziedzinie elektronicznych systemów poboru opłat, firmą Axxès – dodaje Ismail Dagli.
Korzyści z OBE i plan przejścia z OBU do OBE zostały przedstawione w raporcie autorstwa dr. Andreasa Müllera, Dyrektora Działu Poboru Opłat i Sprzętu Sieciowego w biznesowym segmencie Floty Pojazdów Drogowych w firmie Continental. Raport jest dostępny pod linkiem: https://www.continental-mobility-services.com/en-en/future-of-cv-tolling.