Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

Samojezdny moduł

Moduł Goldhofer PST/SL-E 8 Heavy Duty trafił do Zarządu Dróg Wodnych i Żeglugi Kanału Kilońskiego.

Pierwszą jednostką pływającą, którą przemieszczano z wykorzystaniem tego rozwiązania transportowego był prom Nobiskrug. Promy muszą być regularnie serwisowane. A to wymaga transportu do stoczni. Wiedzą to doskonale gospodarze Kanału Kilońskiego. Do niedawna jednostki pływające o masie do 130 t były manewrowane na urządzeniu podnoszącym statek, na tzw. pochylni podłużnej. Były wyciągane na brzeg za pomocą wyciągarki przez system szyn i dalej do hali stoczniowej. To dość skomplikowane zadanie. Jeszcze bardziej problem dotyczy jednostek większych.

Nowy projekt polega na wykorzystaniu ciężkiego pojazdu transportowego do wyciągnięcia jednostki pływającej na brzeg, podniesienia jej i przetransportowania między stacją podnoszenia statku, myjnię, aż do postawienia w hali stoczniowej. Po wszechstronnych badaniach, Zarząd ds. Dróg Wodnych i Żeglugi zdecydował się na wykorzystanie do tego celu 8-osiowego samojezdnego moduł o dużej ładowności firmy Goldhofer. Samobieżny pojazd posiada m.in. elektroniczny, wielokierunkowy układ kierowniczy, który umożliwia manewrowanie jednostką pływającą na dość ciasnym terenie stoczni, a następnie precyzyjne ustawienie jej.

Pierwszą jednostką przemieszczoną na nowym rozwiązaniu transportowym był prom Nobiskrug. Ma całkowitą długość 32 m, całkowitą szerokość 9,8 m i masę ok. 130 t. Prom, który może przewozić do 45 t, został „obsłużony” przez urządzenie podnoszące statek w stoczni Rendsburg. Za pomocą samojezdnego pojazdu Goldhofer PST/SL-E prom wyciągnięto na brzeg na urządzeniu podnoszącym, wykorzystując pochylnię wzdłużną (pojazd samobieżny pełnił funkcję holownika i za pomocą liny wyciągnął prom na brzeg). Następnie pojazd ustawił się pod dwiema nadbudówkami i podniósł całą konstrukcję wraz z promem przez hydrauliczną kompensację osi i przetransportował prom do hali stoczniowej w celu przeprowadzenia inspekcji i prac konserwacyjnych.

 

T&M nr 2/2023

Tekst: Michał Jurczak

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE