XPO inwestuje
XPO, firma transportowa we Francji, ogłosiła bezprecedensową umowę na zakup 100 elektrycznych pojazdów ciężarowych od Renault Trucks do swojej francuskiej floty.
Inwestycja XPO jest następstwem testów w pełni elektrycznego, 16-tonowego pojazdu ciężarowego Renault Trucks E-Tech D w regionach Lyonu i Paryża od października 2021 roku. Renault Trucks jest wieloletnim dostawcą floty dla XPO.
XPO sfinalizowało dotychczas zamówienia na 65 pojazdów elektrycznych, przy czym wszystkie 100 egzemplarzy zostanie dostarczonych w okresie od czwartego kwartału 2022 do 2024 roku. Te 16 i 19 tonowe pojazdy będą pracowały w 28 oddziałach XPO zajmujących się transportem drobnicowym (LTL) we Francji i służyć będą do transportu ładunków na paletach. XPO jest liderem w dystrybucji paletowej we Francji.
Firma przewiduje, że do 2030 roku około 25% jej dostaw będzie realizowanych za pomocą pojazdów elektrycznych, co pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 o ponad 26 000 ton. Dzięki umowie z Renault Trucks, firma dostosowuje swoją flotę w oczekiwaniu na przyszłe przepisy, które mogą regulować dostawy na obszarach miejskich, jednocześnie pomagając klientom w realizacji ich własnych celów w zakresie ograniczenia emisji dwutlenku węgla. XPO oświadczyło, że dąży do zmniejszenia swojej emisji gazów cieplarnianych we Francji o co najmniej 25% do 2030 roku, w porównaniu z rokiem 2019.
Ekonomiczne samochody ciężarowe Renault Trucks E-Tech mają ładowność od 18 do 21 palet i są wyposażone w silnik o mocy 185 kW. Przy zasięgu do 250 km na jednym ładowaniu, każdy pojazd zmniejsza emisję CO2 o około 45,7 ton rocznie, w porównaniu z pojazdami napędzanymi olejem napędowym. Pojazdy te nie emitują lokalnie CO2, cząstek stałych oraz znacznie redukują hałas, dzięki czemu dobrze nadają się do dostaw w zatłoczonych obszarach miejskich. Emitują również mniej wibracji, co zmniejsza zmęczenie kierowcy. Każda ciężarówka wyposażona jest w kamerę 360°, która ogranicza martwe pole, co zwiększa bezpieczeństwo innych uczestników ruchu oraz przechodniów.
Bruno Kloeckner, Dyrektor Zarządzający – XPO Logistics Francja, powiedział: „Mieliśmy pozytywne doświadczenia z testowania pierwszej ciężarówki elektrycznej Renault Trucks do dostaw w obszarach miejskich. Nasze nowe zamówienie na 100 elektrycznych ciężarówek jest bezprecedensową umową zarówno dla XPO jak i Renault Trucks we Francji. Dokonaliśmy również poważnej inwestycji w celu wyposażenia naszych zakładów w ponad 80 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Zobowiązania te ilustrują naszą determinację w dążeniu do bardziej zrównoważonego transportu drogowego i wspierania w jak największym stopniu naszych klientów w dekarbonizacji ich działań w ramach łańcucha dostaw”.
Christophe Martin, dyrektor zarządzający Renault Trucks France, dodał: „Cieszymy się, że możemy przyczynić się do transformacji energetycznej XPO, realizując największe zamówienie na elektryczne samochody ciężarowe Renault Trucks we Francji. Nasze relacje z XPO są od wielu lat budowane na zaufaniu, które jest jednym z kluczowych czynników prowadzących do zawarcia tej przełomowej umowy. Renault Trucks jest liderem zrównoważonego rozwoju na rynku francuskim i fakt ten zobowiązuje nas do wyznaczania standardów w kierunku zrównoważonego transportu”.
Zaangażowanie XPO w ekologicznie odpowiedzialny transport towarów
Całkowicie elektryczne rozwiązanie transportowe XPO to najnowsza inwestycja firmy, która ma pomóc klientom w zmniejszeniu śladu węglowego ich operacji w łańcuchu dostaw. Firma posiada jedną z najnowocześniejszych i najbezpieczniejszych flot transportowych w Europie, zarządzaną przez technologię cyfrową w celu zapewnienia kompleksowej wydajności. Ponad 95% europejskiej floty XPO jest zgodna z przepisami dotyczącymi emisji spalin Euro 6.
Pozycja lidera XPO w zakresie zrównoważonego transportu drogowego we Francji oznacza:
- Piętnaście lat jako sygnatariusz Karty CO2 i aktywny uczestnik programu Objectif CO2 francuskiego Ministerstwa Przemian Ekologicznych i Solidarności oraz Francuskiej Agencji Środowiska i Zarządzania Energią (ADEME).
- Pionierskie wprowadzenie w transporcie towarowym paliw alternatywnych od 2015 roku, z pojazdami napędzanymi skroplonym gazem ziemnym (LNG) i sprężonym gazem ziemnym (CNG), z których oba zmniejszają emisję cząstek stałych i emitują 70% mniej dwutlenku azotu; oraz ciężarówkami napędzanymi biogazem, który zmniejsza emisję CO2 o 80%. Flota XPO we Francji obejmuje obecnie 230 pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi.
- Dużą inwestycję na 2020 rok w 500 pojazdów marki Renault Trucks, w tym ciągniki siodłowe wyposażone w silniki Diesla spełniające normę Euro VI-d, czyli najsurowszą europejską normę emisji spalin.
- Zobowiązanie do dalszej dekarbonizacji działalności w zakresie transportu drogowego poprzez wykorzystanie bardziej syntetycznego parafinowego oleju napędowego (paliwo HVO) – rozwiązania, które może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90% i zredukować emisję cząstek stałych i NOx nawet o 30%.
- Wdrożenie technologii zautomatyzowanej diagnostyki opon Drive-Over-Reader firmy Goodyear w ośmiu agencjach transportowych XPO we Francji. Te naziemne czujniki, mierzące ciśnienie w oponach i głębokość bieżnika, mają na celu zmniejszenie zużycia paliwa i kosztów utrzymania oraz proaktywne zapobieganie wypadkom związanym z oponami.
- Bieżące szkolenie kierowców firmy w zakresie technik jazdy ekonomicznej oraz rozszerzone szkolenie zespołu w zakresie zastosowań alternatywnych źródeł energii w transporcie.