Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Unimog 423 w MPK w Krakowie

15 grudnia w zajezdni tramwajowej MPK SA w krakowskiej Nowej Hucie został uroczyście przekazany Mercedes-Benz Unimog 423, który może poruszać się zarówno po drodze, jak i po torach.

Prezentacja pojazdu dziennikarzom miała wyjątkowy charakter – wraz z uzbrojonym w pług do odśnieżania Unimogiem z hali zajezdni wyjechał także zabytkowy skład wagonów BT1 i Lory, który tradycyjnie w okresie świątecznym będzie jeździł po Krakowie z choinkami i życzeniami. W tym roku jego „lokomotywą” będzie właśnie najnowszy nabytek MPK, który przy tej okazji pokaże swoje możliwości w zakresie holowania.

Co ważne Unimog może przetaczać każdy rodzaj tramwajów należących do MPK, w tym najcięższego i najdłuższego „Krakowiaka”, który waży 60 ton. Drugą obecnie dostępną funkcją pojazdu jest odśnieżanie – ze względu na porę roku pług był pierwszym narzędziem, na którego zakup zdecydował się klient. W przyszłości jednak zadaniem tego wielofunkcyjnego nośnika narzędzi będzie utrzymywanie dróg i torowisk także w okresie letnim, dlatego MPK planuje zakup m.in. odkurzacza do oczyszczania torowisk.

– Na co dzień pasjonujemy się nowym taborem do przewożenia pasażerów, bo to jest istotą działalności MPK – mówi Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK SA. – Jednak bez odpowiedniego sprzętu do utrzymania infrastruktury, np. przy intensywnych opadach śniegu, nawet najnowocześniejsze pojazdy nie będą mogły wozić pasażerów, bo nie będą mogły do nich dotrzeć. Dlatego kupiliśmy nowy pojazd techniczny: Mercedes-Benz Unimog. To wielofunkcyjny nośnik narzędzi, na którym można zabudowywać różne urządzenia niezbędne do prawidłowego utrzymania infrastruktury sieciowej
i torowej. Poza torami Unimog jest normalną ciężarówką, ze wszystkimi funkcjonalnościami typowymi dla takiego pojazdu i dopuszczalną masą całkowitą 13,8 t oraz skrzynią, w której można przewozić np. piasek do posypywania torów. Produkcja pod konkretne zamówienie MPK trwała około pół roku, w tym samego podwozia ok. 3-4 miesiący. Następnie bazowy pojazd trafił do partnera Mercedes-Benz, firmy zabudowującej ZAGRO, której przedstawicielem w Polsce jest firma Fire-Max.

Mercedes-Benz Unimog 423 napędzany jest czterocylindrowym silnikiem o mocy 170 kW, spełniającym normę emisji Euro 6. Pojazd posiada napęd stały na obie osie z blokadą mechanizmu różnicowego. Możliwość poruszania się zarówno po drogach, jak i torach jest ogromnym atutem Unimoga i sprawia, że jego funkcjonalność jest praktycznie nieograniczona.

– Prowadzenie po torach zapewniają dwa skrętne wózki szynowe, które pełnią rolę prowadnic i umożliwiają np. pokonywanie łuków o promieniu 17-18 mimo zablokowanej kierownicy – wyjaśnia Piotr Mizerski z Fire-Max. – Jako nośnik narzędzi pojazd został wyposażony sprzęg do przetaczania tramwajów – przedni zderzak balastowy oraz tylną płytę balastową. Oprócz tego Unimog posiada przystawki: przedni wał odbioru mocy, a także gniazda hydrauliczne z przodu, tyłu z boku, które umożliwiają podłączanie narzędzi zewnętrznych – w przypadku MPK jest to na początek pług ze zmienną geometrią, co pozwala ustawić lemiesz pod dowolnym kątem. Poza tym w przedniej części może być podłączona np. zamiatarka, kosiarka, system czyszczenia rowków szyn,
a z tyłu np. posypywarka. Rozstaw kół –1435 mm – został dopasowany do rozmiaru torów fabrycznie przez Mercedesa.

Doskonałą widoczność zapewniają kierowcy nisko osadzona panoramiczna szyba przednia, a także szyby boczne oraz system czterech kamer. Wszystkie szyby zostały wykonane ze szkła odbijającego promienie słoneczne. Jednocześnie Unimog MPK został wyposażony w żółte światła ostrzegawcze na dachu oraz dzwonek tramwajowy – tego wymagała specyfika jego zadań.

Dla MPK wybór nowego Unimoga był podyktowany jego funkcjonalnością, perspektywą długiego użytkowania i możliwościami zastosowań.

– Szukaliśmy sprzętu, który by najlepiej odpowiadał naszym potrzebom
i myślę, że dobrze wybraliśmy, bo Unimog jest pojazdem rozwojowym – podkreśla Mariusz Szałkowski. – Chcemy, żeby nam służył wiele lat. Doceniamy też bardzo dobrą współpracę z dealerem marki, firmą Mercedes-Benz Sosnowiec, a przede wszystkim terminową dostawę, o co nie jest dziś łatwo. Zgodnie z umową Unimog dotarł do nas do końca roku – i zdążył akurat na pierwszy poważny atak zimy.

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE