Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Scania podsumowała rok 2022

Choć tegoroczne rejestracje Scanii w Polsce są mniejsze od ubiegłorocznych, a udział rynkowy spadł do 13 proc., dyrektor generalny Scania Polska Wojciech Rowiński zalicza rok do udanych.

Wskazuje na duży popyt, który nie maleje nawet pod koniec roku, a także na wysoką sprzedaż pojazdów używanych.

Do końca listopada marka zarejestrowała 3764 nowe pojazdy ciężarowe (60 proc. z kontraktem serwisowym) oraz 4079 po raz pierwszy rejestrowanych w Polsce samochodów ciężarowych.

Scania Finance zapewniła finansowanie 1637 nowych Scanii, co stanowi 45 proc. sprzedaży. W latach nielimitowanych dostaw, np. w 2019 roku, gdy zarejestrowano 4988 Scanii, udział własnego finasowania sięgał 42 proc. – Problemy z komponentami nie skończyły się – ostrzega Rowiński. Trwa kampania uzupełniająca 800 aut, które wyjechały z fabryk z niekompletnymi wiązkami w drzwiach.

Dyrektor podkreślił, że wojna wywołała efekt domina, jednak widać poprawę. – Przed 24 lutego czas oczekiwania na samochody sięgał kilkunastu miesięcy, teraz zmalał do 6-9 miesięcy – wskazuje Rowiński.

Przewiduje, że tegoroczny rynek po raz kolejny przekroczy 30 tys. samochodów ciężarowych, a ten wysoki poziom tłumaczy koniecznością wymiany starzejącego się taboru po poprzednim boomie dostaw.

W Europie zniknął z oferty stary silnik. Od początku grudnia ostatnia fabryka w Europie w Zwolle przeszła na nowe diesle, nazywane Super. Jednak dyrektor Scania Polska zwrócił uwagę na rozwój marki w segmencie nowych usług i technologii: rozbudowuje system zarządzania flotą i rozwija go w kierunku oprogramowania do zarządzania transportem. Nowością jest oferta Pro Care i Fleet Care (prewencyjna wymian komponentów oraz zdalny nadzór nad stanem pojazdu).

W przyszłym roku Scania dostarczy pierwsze modele z napędem elektrycznym, których próby u klientów trwały przez 2022 rok. Do nowych napędów przygotowują się serwisy. Marka ma ich 40 (w tym 12 należących do inwestorów prywatnych), zatrudnia 413 mechaników, ale szkolenia będzie prowadzić selektywnie, w tych warsztatach, w których obsługiwane będą zeroemisyjne modele. – W przeciwnym wypadku pracownicy bez kontaktu z elektrycznymi modelami zapomną czego się nauczyli – wyjaśnia szef serwisu Krzysztof Rosół.

Dodaje, że w 2022 roku znacząco wzrosła liczba przeprowadzonych napraw głównych silników i skrzyń biegów. – Przewoźnicy wydłużali użytkowanie pojazdów, średnia użytkowania przekroczyła 4 lata i niektóre musiały przejść remont, co było opłacalne, ponieważ samochody na rynku wtórnym podrożały o 20 proc. – stwierdza Rosół.

Marka rozbudowuje serwisy lakierniczo-naprawcze, powiększy liczbę kabin lakierniczych z 3 do 5, zaś 10 serwisów ma stanowiska do prostowania ram.

Scania Polska uruchomiła elektroniczną obsługę klientów, w biurze pracuje 5 robotów, wykonujących proste i powtarzalne czynności.

 

T&M nr 12/2022

Tekst: Robert Przybylski

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE