Specjaliści od wiatraków
RBTS, dzieło konstruktorów TII Scheuerle przeszło swój „chrzest bojowy” w Szwecji.
Transpalux, firma logistyczna zajmująca się transportem towarów specjalnych, przewiozła łącznie 24 łopaty wirnika turbiny wiatrowej na odległość ok. 170 km.
Do najdłuższych łopat turbin wiatrowych należą te o długości 83 m. Przewiezienie ich z miejsca wyprodukowania, bądź z portu do punktu docelowego jest olbrzymim wyzwaniem. TII Scheuerle, firma należąca do rodziny Otto Rettenmaier z Heilbronn, jest globalnym producentem pojazdów ciężkich i specjalnych, posiada zakłady produkcyjne w Niemczech i Indiach wraz z ogólnoświatową organizacją partnerów handlowych i serwisowych. Specjalizuje się w tworzeniu innowacyjnych pojazdów wspierających firmy z branż: logistycznej, budowlanej, budowy instalacji, lotniczej, stoczniowej, sektora energetycznego, hutniczego, wydobywczego. Do przewozu łopat wirników dedykuje specjalne rozwiązania.
W Szwecji trzeba było przetransportować 24 łopaty wirnika z portowego miasta Uddevalla w zachodniej części kraju, do położonego na północny wschód Knöstad. W sumie, z przewiezionych łopat powstało osiem turbin wiatrowych. Transport odbywał się z użyciem RBTS, a zorganizowano go głównie drogami krajowymi.
W trakcie transportu, konwój musiał manewrować na licznych zakrętach, a pod koniec trasy na plac budowy należało także pokonać strome wzniesienia i nieutwardzone drogi. Załadowany zestaw ciągnik – naczepa miał 96 m długości i ważył ok. 65 t, przy czym sam ładunek to ok. 30 t. To ze względu na długość pojazdu zadanie było tak trudne. Podjęła się go firma Transpalux należąca do Grupy P. Adams. – Chociaż zakręty były poszerzone, nasz operatorzy nadal musieli stale dostosowywać układ kierowniczy. Dla lemiesza o długości ponad 75 m nie ma alternatywy dla takiej kombinacji przyczepy. Sprzęt transportowy, taki jak RBTS firmy TII Scheuerle, jest jedyną możliwością dla transportu rotora śmigła o długości ponad 75 m na długich trasach transportowych. Po pierwszym dużym wdrożeniu jesteśmy bardzo zadowoleni z połączenia przyczepy jeep-dolly – mówi Stephan Adams, dyrektor zarządzający. Scheuerle RBTS składał się z dwuosiowego jeepa dolly wraz z urządzeniem do swobodnego obracania i czteroosiowej jednostki ciągnionej.
– Przed tym zleceniem transportowym nasi kierowcy pracowali tylko z naczepami teleskopowymi, a RBTS mieliśmy okazję poznać tylko w formie jazd próbnych. Kierowcy szybko jednak zapoznali się z funkcjami nowego sprzętu. To wszystko sprawdziło się bardzo dobrze – mówi S. Adams. Zdaniem szefa firmy wynikało to również m.in. ze stosunkowo prostej obsługi RBTS.
Zwrotność zestawu okazała się być odpowiednia. RBTS pokonuje zakręty, których nie da się pokonać naczepą teleskopową bez konieczności usuwania barier ochronnych lub poszerzenia. Podnoszenie do dwóch metrów w urządzeniu wolnoobrotowym to wystarczająco dużo, aby poradzić sobie z przeszkodami, takimi jak nierówności nawierzchni i wyboje na drodze. W przypadku pustych przebiegów RBTS może zostać skrócone do postaci zestawu naczep spełniającego europejskie standardowe wymiary szerokości 2,55 m i wysokości mniejszej niż 4 m. W tym samym czasie pusty zestaw ciągnik z przyczepą waży nie więcej niż 40 t.
RBTS to rozwiązanie, które doceniło międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy z 16 europejskich magazynów transportowych wyróżniając je nagrodą Trailer Innovation Award 2021 w kategorii „Podwozia”.
T&M nr 11/2022
Tekst: Michał Jurczak