Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Elektryfikacja transportu

Mercedes-Benz Trucks kontynuuje intensywną elektryfikację transportu.

Na tegorocznych targach bauma producent pokazuje szereg akumulatorowo-elektrycznych samochodów ciężarowych do zastosowań budowlanych. Zobaczyć tu można prototyp koncepcyjny eActrosa LongHaul, który po premierze na wrześniowych targach IAA Transportation został teraz wyposażony w elektryczną przystawkę odbioru mocy, służącą do obsługi naczep, m. in. naczepy-wywrotki. Umożliwia to zastosowanie tej elektrycznej ciężarówki do obsługi dostaw budowlanych oraz pozwala zastąpić dotychczasowe rozwiązania oparte na napędzie wysokoprężnym, zarówno w transporcie jak i w wykorzystaniu przystawek odbioru mocy. eActros do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, wytwarzany seryjnie od 2021 r., już od kilku miesięcy wyposażany jest przez Mercedes-Benz Trucks w odpowiednie elektryczne przystawki odbioru mocy. Mercedes-Benz Trucks wspólnie z firmami partnerskimi prezentuje też na swoim stoisku prototyp budowlanego Arocsa z napędem akumulatorowym w wersji z betonomieszarką, wyróżniający się znacznym prześwitem podwozia oraz dzielnością terenową.

Mniej więcej jedna piąta samochodów ciężarowych Mercedes-Benz sprzedawanych w Europie należy do segmentu budowlanego – jest to więc z punktu widzenia producenta drugi co do wielkości segment produktowy, po transporcie dalekobieżnym. Odgrywa on zatem także szczególną rolę w elektryfikacji transportu ciężarowego. Już w 2030 r. nawet 60 procent wolumenu sprzedaży Daimler Truck na rynkach UE30 mają stanowić pojazdy użytkowe, które podczas jazdy są neutralne pod względem emisji CO2.

Karin Rådström, Dyrektor Generalna Mercedes-Benz Trucks: „Pracujemy nad stworzeniem portfolio w pełni neutralnego pod względem emisji CO2 – obejmującego także wymagający segment budowlany. Tu szczególnie pożądane są uniwersalne, wytrzymałe i wydajne samochody ciężarowe. Ze względu na różnorodność zastosowań, ich elektryfikacja jest zagadnieniem bardzo złożonym. Dlatego kluczową rolę odgrywa dla nas partnerska kooperacja między producentami samochodów a producentami zabudów – dzięki niej możemy zaoferować klientom odpowiednie rozwiązania”.

Stina Fagerman, szefowa działu sprzedaży, marketingu i usług Mercedes-Benz Trucks: „Ciężarówki budowlane, w tym betonomieszarki, należą do najbardziej energochłonnych zastosowań – zarówno ze względu na transport materiałów, jak i obsługę zabudów. Dlatego ich pełna elektryfikacja może znacząco obniżyć emisję dwutlenku węgla. Jednocześnie cichobieżne pojazdy elektryczne mogą wydatnie zredukować poziom hałasu, co jest szczególnie istotne na budowach w przestrzeni miejskiej. Nasi klienci podlegają ogromnej presji społecznej i politycznej. Chcemy być dla nich niezawodnym partnerem w procesie transformacji”.

 

eActros LongHaul po raz pierwszy z elektryczną przystawką odbioru mocy do obsługi naczep

We współpracy z monachijskim producentem wywrotek MEILLER, Mercedes-Benz Trucks opracował elektryczną przystawkę odbioru mocy do obsługi różnych naczep. Stanowi ona efektywny napęd dla wyposażenia hydraulicznego używanego na placu budowy, jak naczepa-wywrotka czy naczepa z ruchomą podłogą. System ten, opracowany do eActrosa LongHaul, a na ekspozycji bauma zaprezentowany w wersji prototypowej, posiada na wyjściu moc ciągłą 58 kW. Natomiast w wersji seryjnej moc elektrycznej przystawki ma być znacznie większa. Moment obrotowy prototypu wynosi ok. 300 Nm. Elektryczna przystawka za pomocą falownika, zamontowanego na tylnej ścianie kabiny, przekształca prąd stały z sieci wysokonapięciowej w prąd przemienny. Zasilany nim dodatkowy silnik elektryczny napędza pompę, która z kolei generuje moc hydrauliczną niezbędną do obsługi naczepy. Zalety nowego rozwiązania w porównaniu z dotychczasowym, bazującym na napędzie wysokoprężnym, to całkowita lokalna neutralność pod względem emisji CO2 oraz znacznie cichsza praca, co jest szczególnie istotne w miastach i ogólnie na terenach zamieszkanych. Kompaktowa konstrukcja systemu pozwala stosować eActrosa LongHaul także z naczepami standardowymi – jest to duże udogodnienie dla przedsiębiorstw transportowych, które używają pojazdu do wielorakich zadań.

eActros LongHaul w wersji seryjnej będzie uzyskiwał zasięg około 500 km na jednym ładowaniu akumulatora oraz umożliwi ładowanie wysoką mocą. W eActrosie LongHaul zastosowano akumulatory z ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP). Odznaczają się one przede wszystkim długą żywotnością oraz większą energią użyteczną. Korzystając ze stacji ładowania o mocy około 1 megawata, akumulatory seryjnego eActrosa LongHaul będzie można naładować z poziomu 20 do 80 procent w czasie znacznie krótszym niż 30 minut.

Trwają już intensywne testy pierwszych prototypów, a przed końcem roku zacznie się testowanie eActrosa LongHaul na drogach publicznych. W nadchodzącym roku jego prototypy przedseryjne trafią do próbnej eksploatacji u klientów. Konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks projektują eActrosa LongHaul w taki sposób, aby zarówno pojazd wraz z komponentami spełniał takie same wymogi wytrzymałościowe, jak konwencjonalny Actros do ciężkiego transportu dalekobieżnego. Oznacza to przebieg 1,2 mln kilometrów w ciągu 10 lat eksploatacji. Gotowość do produkcji seryjnej zaplanowano na rok 2024.

 

Zelektryfikowany budowlany Arocs jako „Prototype Battery-Electric Arocs”

Arocs to niezwykle wytrzymała i odporna ciężarówka budowlana Mercedes-Benz Trucks do eksploatacji w trudnych warunkach. W przyszłości będzie dostępny także w wersji napędzanej energią z akumulatorów. Zostanie to w pierwszym etapie zrealizowane poprzez kooperację między Mercedes-Benz Trucks a grupą Paul. Przedsiębiorstwo to, mające siedzibę koło Pasawy, przeprowadza elektryfikację ciężarówek dostarczanych przez Mercedes-Benz Trucks z fabryki Wörth, wyposażając je w elektryczny układ przeniesienia napędu. Firma Paul zdecydowała się przy tym na konstrukcję z silnikiem centralnym. Pozwala to wykorzystać znane i sprawdzone w Arocsie osie na zwolnicach planetarnych, a tym sposobem zachować wymagany na placach budowy prześwit podwozia i dzielność terenową. Pokazany na monachijskich targach bauma prototyp „Battery-Electric Arocs” wyposażony jest w elektryczną zabudowę betonomieszarki firmy LIEBHERR Mischtechnik, która poprzez odpowiednią przystawkę odbioru mocy czerpie energię z akumulatorów Arocsa, a jej nominalna pojemność wynosi dziewięć metrów sześciennych.

Jak podaje grupa Paul, elektryczny układ przeniesienia napędu posiada tutaj moc ciągłą ponad 300 kW, a maksymalną powyżej 400 kW. Arocsa „Battery-Electric” można skonfigurować z sześcioma lub siedmioma pakietami akumulatorowymi, każdy z energią użyteczną 60 kWh. Według danych firmy Paul umożliwia to zasięg kilometrowy znacznie przekraczający 200 km. Arocs „Battery-Electric” dysponuje przyszłościową instalacją elektryczną 800 V. Przy sześciu pakietach akumulatorowych, jak podaje grupa Paul, ładowanie z 20 do 80 procent przy użyciu 150-kilowatowej stacji ładowania trwa ok. 1,5 godziny.

W ramach małej serii od końca 2023 r. dostępne będą konfiguracje 4- i 3-osiowe pod zabudowę betonomieszarkową Liebherr, skrzynię ładunkową i wywrotkę. Grupa Paul w większości realizuje sprzedaż we własnym zakresie, oferując także kompleksowo serwis i konserwację ciężarówek.

 

Wydajny transport budowlany – pojazdami z napędem wysokoprężnym

Dodatkowo, oprócz ciężarówek elektrycznych, Mercedes-Benz Trucks na targach bauma ma także do zaprezentowania wybrane pojazdy ciężarowe do zastosowań budowlanych napędzane silnikiem wysokoprężnym. Na szczególną uwagę w tej grupie zasługują: Actros L Edition 3, różne modele Arocsa z zabudowami wielu firm partnerskich, Atego z wywrotką trójstronną oraz Unimog.

Do wszystkich modeli Actrosa i Arocsa dostępna będzie od października 2022 r. trzecia generacja silnika OM 471, dająca nawet czteroprocentową oszczędność paliwa. Silnik ten wyróżnia się szeregiem innowacji technicznych, konsekwentnie ukierunkowanych na obniżenie całkowitych kosztów posiadania (TCO) – poprzez paliwooszczędną jazdę, niższą emisję CO2, niższe koszty eksploatacji oraz wyższą dochodowość, bez uszczerbku dla mocy, dynamiki jazdy czy komfortu jazdy. Dla uzyskania jeszcze większej dynamiki jazdy, inżynierowie Mercedes-Benz Trucks zmodernizowali także cały układ napędowy. Nowy zautomatyzowany układ sterowania pracą skrzyni biegów PowerShift Advanced, dzięki swej precyzji wybierania biegów, umożliwia teraz szybsze, a jednocześnie płynniejsze ruszanie i przyspieszanie w wielu sytuacjach. Układ Powershift Advanced będzie od kwietnia 2023 r. dostępny dla wszystkich wersji silników Mercedes-Benz Trucks.

Aby dodatkowo zwiększyć obciążalność Arocsa, skonstruowano nową oś przednią o nacisku na oś 10 ton. Umożliwia ona m.in. montaż większych żurawi i urządzeń roboczych.

 

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE