Mercedes na targach bauma
Wytrzymałość, niezawodność i ekonomiczność połączone z komfortem jazdy – oto kluczowe cechy decydujące o wyborze odpowiedniej ciężarówki do eksploatacji w surowych warunkach transportu budowlanego.
Rzeczywiście, logistyka budowlana – z nierównościami terenu, wąskimi drogami dojazdowymi i niewielką przestrzenią do manewrowania,
a przy tym koniecznością transportowania ciężkiego sprzętu i materiałów – stawia wysokie wymogi wykorzystywanym w niej pojazdom. Dlatego Mercedes-Benz Trucks oferuje szeroką gamę produktów przeznaczonych dla niemal każdego segmentu zastosowań, czego dowodem jest prezentacja firmy na tegorocznych targach bauma w Monachium – wiodących na świecie targach poświęconych budownictwu. W dniach od 24 do 30 października 2022 r. firma przedstawia międzynarodowym decydentom, nabywcom i użytkownikom szczegółowy przegląd swojej oferty pojazdów oraz przyjaznych dla klienta usług.
Obok prezentowanych ciężarówek akumulatorowo-elektrycznych pokaźną przestrzeń targową zajmują także pojazdy użytkowe napędzane konwencjonalnymi silnikami wysokoprężnymi. Do najważniejszych atrakcji targów bauma należą model Actros L Edition 3, różne modele Arocsa z zabudowami Hiab, Liebherr, Meiller, Palfinger i Putzmeister, Atego 1530 K z trójstronną wywrotką firmy Meiller oraz Unimog 435.
Stina Fagerman, szefowa działu marketingu, sprzedaży i usług Mercedes-Benz Trucks: „Zintegrowane konstrukcje pojazdów i rozwiązania Mercedes-Benz Trucks do transportu budowlanego odznaczają się doskonałą wytrzymałością, niezawodnością i ekonomicznością – zarówno w wariantach fabrycznych, jak i skonfigurowanych przez jednego z wielu naszych partnerów i producentów zabudów”.
Actros L Edition 3: wyjątkowy design i najwyższy komfort
Trudne warunki eksploatacji są codziennością w transporcie budowlanym. W przypadku pojazdów nie wyklucza to jednak absolutnie najwyższego komfortu, unikatowego designu, indywidualnego stylu i doskonałych wrażeń. Dla klientów chętnie korzystających z nieco bardziej ekskluzywnych rozwiązań, Mercedes-Benz Trucks wprowadził do sprzedaży model specjalny – Actrosa L Edition 3, który doskonale prezentuje się również w drogowym transporcie budowlanym. Ta limitowana do 400 egzemplarzy ciężarówka zawdzięcza swój niepowtarzalny charakter nawet 30 dodatkowym zakresom wyposażenia wnętrza i nadwozia. Luksus modelu Edition 3 wyznacza cała gama elementów wyposażenia. W jego eleganckim wnętrzu są to m.in. deska rozdzielcza wykończona skórą nappa w beżu migdałowym, aplikacje skórzane na klamkach drzwi, wykończonej skórą kierownicy i pokrytych skórą siedzeniach, rozliczne elementy ozdobne stylizowane na włókno węglowe, luk dachowy z oświetleniem Ambiente oraz dostępne opcjonalnie siedzenie narożne SoloStar z obiciem skórzanym w beżu migdałowym.
Atrakcje wyposażenia zewnętrznego to m.in. ekskluzywne oklejenie ściany bocznej, „rajdowe” paski na przodzie, lakierowana w bieli aluminium osłona przeciwsłoneczna z dwoma dodatkowymi reflektorami LED i napisem „Edition 3”, podświetlona gwiazda Mercedesa w kolorze ciemnego chromu oraz napis „Actros” u góry na tylnej ścianie kabiny kierowcy. Z boku uwagę przyciągają stopnie wejściowe ze stali szlachetnej, z której wykonano również kołpaki na osiach przedniej i tylnej.
Model Edition 3 jest wariantem dostępnym dla wszystkich 2- i 3-osiowych Actrosów L z najnowszej generacji, wyposażonych w kabinę GigaSpace i BigSpace, z kierownicą po lewej lub po prawej stronie. Klient może dowolnie wybrać kolor lakieru kabiny kierowcy, dostosowując go do barw swojej firmy, natomiast przód pojazdu jest zawsze lakierowany w metalizowanej bieli aluminium, co gwarantuje wysoką rozpoznawalność pojazdu.
Trzecia generacja silnika OM 471 zapewnia jeszcze większą efektywność paliwową, moc i dynamikę
Jeśli chodzi o napęd, to od października 2022 dla Actrosa L Edition 3 – a także generalnie dla wszystkich modeli Actrosa i Arocsa – dostępna jest między innymi trzecia generacja 12,8-litrowego silnika OM 471, przeznaczonego do ciężkich pojazdów użytkowych. Ten „nowy” silnik wyróżnia się szeregiem innowacji technicznych, konsekwentnie ukierunkowanych na obniżenie całkowitych kosztów posiadania (TCO) – poprzez paliwooszczędną jazdę, niższą emisję dwutlenku węgla, niższe koszty eksploatacji i wyższą dochodowość, bez uszczerbku dla mocy, dynamiki jazdy czy komfortu jazdy.
Jednym z najważniejszych rozwiązań zwiększających efektywność paliwową w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych jest optymalizacja turbodoładowania. Wraz z trzecią generacją OM 471 Mercedes-Benz Trucks wprowadza dwie nowe turbosprężarki, precyzyjnie skonfigurowane pod różnorodne potrzeby klientów. W wariancie zoptymalizowanym pod kątem eksploatacji w transporcie dalekobieżnym szczególny nacisk położono na jak najniższe zużycie paliwa. Ta turbosprężarka w połączeniu ze zmodyfikowanym układem oczyszczania spalin zapewnia maksymalną oszczędność paliwa na poziomie nawet czterech procent w porównaniu z poprzednią generacją.
Drugi wariant turbosprężarki skonstruowano z myślą o uzyskaniu wysokich osiągów i dużej mocy hamowania silnikiem, dlatego idealnie nadaje się on do zastosowania w segmencie pojazdów ciężkich i budowlanych. Jednym z atutów silnika OM 471 trzeciej generacji w wariantach o mocy 450 i 480 KM jest rozszerzona funkcja Top Torque, zapewniająca dodatkową moc wtedy, gdy jest naprawdę potrzebna.
W celu zapewnienia jeszcze większej dynamiki jazdy, inżynierowie Mercedes-Benz Trucks przyjrzeli się także układowi przeniesienia napędu. Nowy zautomatyzowany układ sterowania pracą skrzyni biegów PowerShift Advanced, dzięki swej precyzji wybierania biegów, umożliwia teraz szybsze, a jednocześnie płynniejsze ruszanie i przyspieszanie w wielu sytuacjach. Ponadto dalszej optymalizacji poddano parametryzację pedału gazu; jego zwiększona czułość pozwala na znacznie precyzyjniejsze manewrowanie, a bezpośrednia charakterystyka reagowania przekłada się na większą dynamikę przy dużym obciążeniu. Ułatwia to także przejeżdżanie przez ronda i swobodne przyspieszanie po ich opuszczeniu.
Nowy układ przeniesienia napędu jest dostępny dla wszystkich ciężkich typoszeregów ciężarówek Mercedes-Benz: od Actrosa i Actrosa F, poprzez Actrosa L, po Arocsa. Ponadto od kwietnia 2023 r. układ PowerShift Advanced będzie dostępny w standardzie nie tylko dla silnika OM 471, ale także dla silników OM 470 i OM 473 oraz OM 936 i G 140 – a więc dla wszystkich silników Mercedes-Benz Trucks dla pojazdów użytkowych.
Predestynowane do ciężkiej pracy
W przypadku ciężarowych Actrosów i Arocsów, które w przeważającej mierze poruszają się po drogach, a tylko niekiedy są zmuszone wjechać w trudny teren na budowie lub w kamieniołomie, ogromnym ułatwieniem w pracy kierowcy jest dołączany hydrauliczny napęd na koła przednie Hydraulic Auxiliary Drive (HAD). Napęd HAD pracuje do prędkości 30 km/h, wytwarzając dodatkową trakcję, niezbędną na przykład do pokonania trudnego wzniesienia na śliskiej drodze. Dosłownie przełomowym rozwiązaniem do eksploatacji w trudnych warunkach, predestynowanym dla transportu ciężkiego, jest turbosprzęgło z retarderem (TRK). Łącząc w jednym podzespole funkcje hydraulicznego sprzęgła rozruchowego oraz retardera, umożliwia ono delikatne ruszanie i precyzyjne manewrowanie także z dużym obciążeniem i przy minimalnych prędkościach – i to bez zużycia podzespołów, w przeciwieństwie do tradycyjnego sprzęgła. Oba podzespoły są dostępne również dla prezentowanego na targach bauma Actrosa L Edition 3.
Mniej znaczy więcej: druga generacja MirrorCam z krótszymi ramionami kamer
Ze względu na trudne warunki ruchu panujące często na budowie, oprócz wszystkich systemów bezpieczeństwa dostępnych w samochodach ciężarowych Mercedes-Benz Trucks szczególnie opłacalny jest system MirrorCam, montowany zamiast tradycyjnych lusterek głównych i szerokokątnych. W kwietniu 2022 r. wprowadzono do użytku już drugą generację tego systemu kamer zastępujących lusterka, która teraz jeszcze lepiej wspiera kierowcę w wielu sytuacjach na drodze – między innymi dzięki skróceniu ramion kamer o dziesięć centymetrów oraz nowym parametrom obrazu. W porównaniu z MirrorCam pierwszej generacji skrócenie ramion kamer ma m.in. tę zaletę, że ułatwia kierowcy cofanie na wprost, co wynika przede wszystkim z faktu, iż perspektywa kamery MirrorCam jest teraz jeszcze bardziej zbliżona do perspektywy zwykłego lusterka szklanego.
Ponadto inżynierowie Mercedes-Benz Trucks po raz kolejny zoptymalizowali tzw. mapowanie tonów. Mapowanie tonów to proces modyfikacji obrazu, przebiegający w taki sposób, aby umożliwić prawidłowe wyświetlanie na nośniku szerokiej gamy odcieni. Przekłada się to przede wszystkim na poprawę kontrastu wyświetlacza. Ewolucja tego już i tak bardzo jasnego systemu kamer w zakresie regulacji kolorów i jasności sprawia, że teraz wyświetlacze systemu jeszcze dokładniej pokazują obszar istotny dla ruchu pojazdu, zwłaszcza w warunkach niedostatecznego oświetlenia.
Nowa oś przednia do Arocsa, Multimedia Cockpit Interactive i reflektory główne w wersji z diodami LED
Na targach bauma 2022 Mercedes-Benz Trucks prezentuje także wiele innych rozwiązań, dzięki którym praca w transporcie budowlanym może być jeszcze efektywniejsza niż dotąd. Przykładowo, aby dodatkowo zwiększyć obciążalność Arocsa, skonstruowano nową oś przednią o nacisku na oś wynoszącym 10 ton. Umożliwia ona m.in. montaż większych żurawi i urządzeń roboczych.
Jako bardzo użyteczne narzędzie w codziennej pracy sprawdza się interaktywny kokpit multimedialny (Multimedia Cockpit Interactive) z dwoma kolorowymi wyświetlaczami, stanowiący serce interfejsu człowiek-maszyna (HMI) – montowany w typoszeregach Actros i Arocs. O pracy zabudowy lub osprzętu symbolicznie informują lampki kontrolne na głównym wyświetlaczu. Dodatkowo pojawiają się tu ostrzeżenia dla kierowcy w formie wyskakujących okienek oraz można skonfigurować do dziesięciu komunikatów. Na drugim wyświetlaczu jest miejsce na maksymalnie osiem dobieranych indywidualnie wirtualnych przełączników, służących do komfortowej integracji funkcji zabudowy niezwiązanych z bezpieczeństwem, np. do obsługi podnośnika pomostowego.
Nowe reflektory główne z sygnaturą świetlną LED nadają jeszcze nowocześniejszy i bardziej oryginalny wygląd Arocsowi i Actrosowi do transportu dystrybucyjnego. Opcjonalnie dostępne są także reflektory główne oparte w pełni na diodach LED, które mogą zapewnić jeszcze wyższe bezpieczeństwo, zwłaszcza w ciemności. W porównaniu z reflektorami ksenonowymi, reflektory LED charakteryzują się większą siłą światła i doskonale rozświetlają jezdnię. Do tego dochodzi aspekt ekonomiczny – reflektory LED są łatwiejsze w serwisowaniu i bardziej energooszczędne od tradycyjnych żarówek halogenowych, a ponadto odznaczają się dłuższą żywotnością. Warto zwrócić uwagę na fakt, że reflektory LED są dostępne również w połączeniu z kratką chroniącą przed uderzeniami kamieni oraz dla pojazdów z zawieszeniem stalowym.
Mercedes-Benz Complete i Mercedes-Benz Select: kontrola nad kosztami serwisowania
Wysoka dyspozycyjność pojazdu, mała liczba awarii i przewidywalność kosztów to kluczowe czynniki sukcesu dla każdego przedsiębiorstwa transportowego. Bądź co bądź, zarabiają one pieniądze tylko wtedy, gdy ich samochody są w ruchu. Szczególnie dotyczy to transportu budowlanego. Chcąc zatem w miarę możliwości oszczędzić sobie nieprzewidzianych wizyt w warsztacie oraz zbędnych kosztów serwisowania i napraw, coraz więcej klientów decyduje się na zawarcie umów serwisowych, na przykład Mercedes-Benz Complete.Jest to bogaty pakiet świadczeń i kompleksowej opieki, obejmujący bieżące prace warsztatowe łącznie z wymianą zużytych części podwozia, a także wymianę zespołów związaną ze zużyciem – od uzgadniania terminów po kontrolę księgową, z płatnością w stabilnych ratach miesięcznych. Mniejsza wersja umowy, Mercedes-Benz Select, adresowana jest do klientów przywiązujących szczególną wagę do ceny i uzupełnia umowę na naprawy układu napędowego (Mercedes-Benz Extend) o przeglądy techniczne.
Mercedes-Benz Uptime: inteligentna komunikacja sieciowa, służąca jeszcze wydajniejszej eksploatacji pojazdu
Integralnym elementem Mercedes-Benz Complete i Select jest Mercedes-Benz Uptime, usługa umożliwiająca trwałe zwiększenie dyspozycyjności pojazdu. Inteligentny system rejestruje istotne parametry pojazdu – od ciśnienia w oponach po silnik. Mercedes-Benz Uptime obsługuje niemal wszystkie procedury diagnostyczne w zakresie przewidywalnych usterek – całkowicie automatycznie i zdalnie. Po zarejestrowaniu danych w ciężarówce system ten w ciągu średnio 240 sekund wysyła do klienta oraz do warsztatu Mercedes-Benz zalecenie wykonania konkretnych czynności. Dzięki sieciowemu połączeniu między pojazdem, serwisem Mercedes-Benz a firmą transportową można łatwiej planować wizyty w warsztacie i ograniczać nieprzewidziane przestoje, spowodowane na przykład awariami unieruchamiającymi pojazd na drodze.
My TruckPoint: nowy portal internetowy dla klientów, służący do kompleksowego zarządzania flotą
Wprowadzając ten nowy portal, Mercedes-Benz Trucks spełnia zgłaszane przez wielu klientów życzenie jeszcze większego uproszczenia zarządzania flotą, tak by użytkownik miał więcej czasu na właściwą działalność. Po zarejestrowaniu na mytruckpoint.mercedes-benz-trucks.com dane klienta – np. te dotyczące pojazdów i umów – są w sposób zautomatyzowany wysyłane na portal. Klienci mogą tu w trybie online aktualizować swoje dane również samodzielnie. Takie całkowicie zdigitalizowane stanowisko pracy daje klientom pełen wgląd w istotne informacje, dokumenty i procesy – w ramach jednego kanału dostępu.
Narzędzie to – dla klientów Mercedes-Benz Trucks bezpłatne – oprócz wglądu w całą flotę wraz ze szczegółowymi danymi pojazdów dostarcza również informacji o umowach serwisowych (w tym Mercedes-Benz Uptime i Fleetboard), podając datę rozpoczęcia i zakończenia umowy, jej warunki oraz aktualny przebieg kilometrowy. Prócz tego klient może ręcznie dodawać samochody innych producentów.
TruckLive: łączność sieciowa od pierwszej sekundy
Poprzez nowy portal dla klientów uzyskuje się również dostęp do TruckLive – jest to bezpłatne wejście do cyfrowego świata serwisu Mercedes-Benz Trucks. Ten nowy cyfrowy serwis jest od października 2022 dostępny w niektórych krajach Europy; można go aktywować poprzez zawarcie umowy TruckLive. Obecna wersja TruckLive posiada dwa moduły: system zarządzania przeglądami oraz system informowania o aktualnej sytuacji na drogach (Live Traffic). Moduł zarządzania przeglądami zapewnia transparentność w zakresie czynności przeglądowych wykonywanych przy samochodzie ciężarowym oraz dostarcza niektórych informacji o aktualnym stanie pojazdu. Łączy on sieciowo klienta i serwis Mercedes-Benz, aby tą drogą uzyskiwać z pojazdu dane, które służą do planowania przeglądów i ułatwiają je. Określone czynności przeglądowe klient może wykonywać samodzielnie. Z kolei moduł Live Traffic, wykorzystując aktualne o sytuacji na drogach, skraca czas przejazdu i umożliwia dokładniejsze przewidywanie godziny przybycia do celu. W planach są już kolejne komponenty.
Wśród nowości znalazł się także chmurowy portal Fleetboard, odznaczający się intuicyjną obsługą i w nowoczesną szatą, stanowiący udoskonalenie sprawdzonego już rozwiązania telematycznego. Ta integracyjna platforma ułatwia klientom wgląd w informacje o flocie, a zarazem daje dostęp do licznych rozwiązań cyfrowych.
Unimog: wydajna maszyna robocza do budowy poboczy
Oprócz ciężkich pojazdów użytkowych, na targach bauma 2022 Mercedes-Benz Trucks prezentuje pojazdy specjalne, które również cieszą się dużym zainteresowaniem w branży budowlanej – np. nośnik narzędzi Unimog. Ogromną zaletą Unimoga z punktu widzenia klienta jest możliwość efektywnego wykonywania całkowicie różnych prac „za jednym zamachem”, przy użyciu tylko jednego pojazdu.
We współpracy z licznymi kwalifikowanymi producentami osprzętu powstają indywidualne rozwiązania systemowe, zwiększające zarówno wydajność, jak i stopień wykorzystania floty samochodowej. Wystawiony na targach Unimog U 435 (354 KM/260 kW) z tylnym podnośnikiem siłowym i skrzynią wywrotną wyposażony jest w osprzęt firmy AS Baugeräte. Z przodu zamontowano maszynę do poboczy typu BA 150, z tyłu zagęszczarkę do poboczy typu PV 5000H wraz z zamiatarką. Pomiędzy osiami umieszczono siewnik do trawy. Odpowiednie rezerwy mocy do napędzania i sterowania osprzętem gwarantują nawet 4 niezależne układy hydrauliczne Unimoga. Kabina o zwiększonej widoczności z krótką maską zapewnia dobrą widoczność obszaru roboczego, co jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo.
Wśród innych atutów każdego nośnika narzędzi Unimog należy wymienić układ EasyDrive, łączący zalety zautomatyzowanej skrzyni biegów do jazdy z maksymalną prędkością 89 km/h oraz hydrostatycznego napędu do bezstopniowej jazdy i pracy w zakresie prędkości do 50 km/h. Jego zaletą jest możliwość bezstopniowej regulacji prędkości roboczej niezależnie od prędkości obrotowej silnika oraz utrzymywania jej tempomatem. Na dodatek Unimogiem można ruszać i skręcać bez zużywania sprzęgła. Decydującym atutem wyposażenia fabrycznego jest VarioPilot, czyli układ kierowniczy z funkcją zmiennego położenia kierownicy.
Za przekształcanie mocy przyjaznych w serwisowaniu, oszczędnych, cichych i dynamicznych silników Euro VIe w siłę napędową odpowiada w Unimogu elektropneumatyczna, w pełni synchronizowana mechaniczna skrzynia biegów. Synchronizowana grupa zawracania Electronic Quick Reverse ułatwia szybką zmianę kierunku jazdy.