Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Mercedes na targach bauma

Wytrzymałość, niezawodność i ekonomiczność połączone z komfortem jazdy – oto kluczowe cechy decydujące o wyborze odpowiedniej ciężarówki do eksploatacji w surowych warunkach transportu budowlanego.

Rzeczywiście, logistyka budowlana – z nierównościami terenu, wąskimi drogami dojazdowymi i niewielką przestrzenią do manewrowania,
a przy tym koniecznością transportowania ciężkiego sprzętu i materiałów – stawia wysokie wymogi wykorzystywanym w niej pojazdom. Dlatego Mercedes-Benz Trucks oferuje szeroką gamę produktów przeznaczonych dla niemal każdego segmentu zastosowań, czego dowodem jest prezentacja firmy na tegorocznych targach bauma w Monachium – wiodących na świecie targach poświęconych budownictwu. W dniach od 24 do 30 października 2022 r. firma przedstawia międzynarodowym decydentom, nabywcom i użytkownikom szczegółowy przegląd swojej oferty pojazdów oraz przyjaznych dla klienta usług.

Obok prezentowanych ciężarówek akumulatorowo-elektrycznych pokaźną przestrzeń targową zajmują także pojazdy użytkowe napędzane konwencjonalnymi silnikami wysokoprężnymi. Do najważniejszych atrakcji targów bauma należą model Actros L Edition 3, różne modele Arocsa z zabudowami Hiab, Liebherr, Meiller, Palfinger i Putzmeister, Atego 1530 K z trójstronną wywrotką firmy Meiller oraz Unimog 435.

Stina Fagerman, szefowa działu marketingu, sprzedaży i usług Mercedes-Benz Trucks: „Zintegrowane konstrukcje pojazdów i rozwiązania Mercedes-Benz Trucks do transportu budowlanego odznaczają się doskonałą wytrzymałością, niezawodnością i ekonomicznością – zarówno w wariantach fabrycznych, jak i skonfigurowanych przez jednego z wielu naszych partnerów i producentów zabudów”.

 

Actros L Edition 3: wyjątkowy design i najwyższy komfort

Trudne warunki eksploatacji są codziennością w transporcie budowlanym. W przypadku pojazdów nie wyklucza to jednak absolutnie najwyższego komfortu, unikatowego designu, indywidualnego stylu i doskonałych wrażeń. Dla klientów chętnie korzystających z nieco bardziej ekskluzywnych rozwiązań, Mercedes-Benz Trucks wprowadził do sprzedaży model specjalny – Actrosa L Edition 3, który doskonale prezentuje się również w drogowym transporcie budowlanym. Ta limitowana do 400 egzemplarzy ciężarówka zawdzięcza swój niepowtarzalny charakter nawet 30 dodatkowym zakresom wyposażenia wnętrza i nadwozia. Luksus modelu Edition 3 wyznacza cała gama elementów wyposażenia. W jego eleganckim wnętrzu są to m.in. deska rozdzielcza wykończona skórą nappa w beżu migdałowym, aplikacje skórzane na klamkach drzwi, wykończonej skórą kierownicy i pokrytych skórą siedzeniach, rozliczne elementy ozdobne stylizowane na włókno węglowe, luk dachowy z oświetleniem Ambiente oraz dostępne opcjonalnie siedzenie narożne SoloStar z obiciem skórzanym w beżu migdałowym.

Atrakcje wyposażenia zewnętrznego to m.in. ekskluzywne oklejenie ściany bocznej, „rajdowe” paski na przodzie, lakierowana w bieli aluminium osłona przeciwsłoneczna z dwoma dodatkowymi reflektorami LED i napisem „Edition 3”, podświetlona gwiazda Mercedesa w kolorze ciemnego chromu oraz napis „Actros” u góry na tylnej ścianie kabiny kierowcy. Z boku uwagę przyciągają stopnie wejściowe ze stali szlachetnej, z której wykonano również kołpaki na osiach przedniej i tylnej.

Model Edition 3 jest wariantem dostępnym dla wszystkich 2- i 3-osiowych Actrosów L z najnowszej generacji, wyposażonych w kabinę GigaSpace i BigSpace, z kierownicą po lewej lub po prawej stronie. Klient może dowolnie wybrać kolor lakieru kabiny kierowcy, dostosowując go do barw swojej firmy, natomiast przód pojazdu jest zawsze lakierowany w metalizowanej bieli aluminium, co gwarantuje wysoką rozpoznawalność pojazdu.

 

Trzecia generacja silnika OM 471 zapewnia jeszcze większą efektywność paliwową, moc i dynamikę

Jeśli chodzi o napęd, to od października 2022 dla Actrosa L Edition 3 – a także generalnie dla wszystkich modeli Actrosa i Arocsa – dostępna jest między innymi trzecia generacja 12,8-litrowego silnika OM 471, przeznaczonego do ciężkich pojazdów użytkowych. Ten „nowy” silnik wyróżnia się szeregiem innowacji technicznych, konsekwentnie ukierunkowanych na obniżenie całkowitych kosztów posiadania (TCO) – poprzez paliwooszczędną jazdę, niższą emisję dwutlenku węgla, niższe koszty eksploatacji i wyższą dochodowość, bez uszczerbku dla mocy, dynamiki jazdy czy komfortu jazdy.

Jednym z najważniejszych rozwiązań zwiększających efektywność paliwową w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych jest optymalizacja turbodoładowania. Wraz z trzecią generacją OM 471 Mercedes-Benz Trucks wprowadza dwie nowe turbosprężarki, precyzyjnie skonfigurowane pod różnorodne potrzeby klientów. W wariancie zoptymalizowanym pod kątem eksploatacji w transporcie dalekobieżnym szczególny nacisk położono na jak najniższe zużycie paliwa. Ta turbosprężarka w połączeniu ze zmodyfikowanym układem oczyszczania spalin zapewnia maksymalną oszczędność paliwa na poziomie nawet czterech procent w porównaniu z poprzednią generacją.

Drugi wariant turbosprężarki skonstruowano z myślą o uzyskaniu wysokich osiągów i dużej mocy hamowania silnikiem, dlatego idealnie nadaje się on do zastosowania w segmencie pojazdów ciężkich i budowlanych. Jednym z atutów silnika OM 471 trzeciej generacji w wariantach o mocy 450 i 480 KM jest rozszerzona funkcja Top Torque, zapewniająca dodatkową moc wtedy, gdy jest naprawdę potrzebna.

W celu zapewnienia jeszcze większej dynamiki jazdy, inżynierowie Mercedes-Benz Trucks przyjrzeli się także układowi przeniesienia napędu. Nowy zautomatyzowany układ sterowania pracą skrzyni biegów PowerShift Advanced, dzięki swej precyzji wybierania biegów, umożliwia teraz szybsze, a jednocześnie płynniejsze ruszanie i przyspieszanie w wielu sytuacjach. Ponadto dalszej optymalizacji poddano parametryzację pedału gazu; jego zwiększona czułość pozwala na znacznie precyzyjniejsze manewrowanie, a bezpośrednia charakterystyka reagowania przekłada się na większą dynamikę przy dużym obciążeniu. Ułatwia to także przejeżdżanie przez ronda i swobodne przyspieszanie po ich opuszczeniu.

Nowy układ przeniesienia napędu jest dostępny dla wszystkich ciężkich typoszeregów ciężarówek Mercedes-Benz: od Actrosa i Actrosa F, poprzez Actrosa L, po Arocsa. Ponadto od kwietnia 2023 r. układ PowerShift Advanced będzie dostępny w standardzie nie tylko dla silnika OM 471, ale także dla silników OM 470 i OM 473 oraz OM 936 i G 140 – a więc dla wszystkich silników Mercedes-Benz Trucks dla pojazdów użytkowych.

 

Predestynowane do ciężkiej pracy

W przypadku ciężarowych Actrosów i Arocsów, które w przeważającej mierze poruszają się po drogach, a tylko niekiedy są zmuszone wjechać w trudny teren na budowie lub w kamieniołomie, ogromnym ułatwieniem w pracy kierowcy jest dołączany hydrauliczny napęd na koła przednie Hydraulic Auxiliary Drive (HAD). Napęd HAD pracuje do prędkości 30 km/h, wytwarzając dodatkową trakcję, niezbędną na przykład do pokonania trudnego wzniesienia na śliskiej drodze. Dosłownie przełomowym rozwiązaniem do eksploatacji w trudnych warunkach, predestynowanym dla transportu ciężkiego, jest turbosprzęgło z retarderem (TRK). Łącząc w jednym podzespole funkcje hydraulicznego sprzęgła rozruchowego oraz retardera, umożliwia ono delikatne ruszanie i precyzyjne manewrowanie także z dużym obciążeniem i przy minimalnych prędkościach – i to bez zużycia podzespołów, w przeciwieństwie do tradycyjnego sprzęgła. Oba podzespoły są dostępne również dla prezentowanego na targach bauma Actrosa L Edition 3.

 

Mniej znaczy więcej: druga generacja MirrorCam z krótszymi ramionami kamer

Ze względu na trudne warunki ruchu panujące często na budowie, oprócz wszystkich systemów bezpieczeństwa dostępnych w samochodach ciężarowych Mercedes-Benz Trucks szczególnie opłacalny jest system MirrorCam, montowany zamiast tradycyjnych lusterek głównych i szerokokątnych. W kwietniu 2022 r. wprowadzono do użytku już drugą generację tego systemu kamer zastępujących lusterka, która teraz jeszcze lepiej wspiera kierowcę w wielu sytuacjach na drodze – między innymi dzięki skróceniu ramion kamer o dziesięć centymetrów oraz nowym parametrom obrazu. W porównaniu z MirrorCam pierwszej generacji skrócenie ramion kamer ma m.in. tę zaletę, że ułatwia kierowcy cofanie na wprost, co wynika przede wszystkim z faktu, iż perspektywa kamery MirrorCam jest teraz jeszcze bardziej zbliżona do perspektywy zwykłego lusterka szklanego.

Ponadto inżynierowie Mercedes-Benz Trucks po raz kolejny zoptymalizowali tzw. mapowanie tonów. Mapowanie tonów to proces modyfikacji obrazu, przebiegający w taki sposób, aby umożliwić prawidłowe wyświetlanie na nośniku szerokiej gamy odcieni. Przekłada się to przede wszystkim na poprawę kontrastu wyświetlacza. Ewolucja tego już i tak bardzo jasnego systemu kamer w zakresie regulacji kolorów i jasności sprawia, że teraz wyświetlacze systemu jeszcze dokładniej pokazują obszar istotny dla ruchu pojazdu, zwłaszcza w warunkach niedostatecznego oświetlenia.

 

Nowa oś przednia do Arocsa, Multimedia Cockpit Interactive i reflektory główne w wersji z diodami LED

Na targach bauma 2022 Mercedes-Benz Trucks prezentuje także wiele innych rozwiązań, dzięki którym praca w transporcie budowlanym może być jeszcze efektywniejsza niż dotąd. Przykładowo, aby dodatkowo zwiększyć obciążalność Arocsa, skonstruowano nową oś przednią o nacisku na oś wynoszącym 10 ton. Umożliwia ona m.in. montaż większych żurawi i urządzeń roboczych.

Jako bardzo użyteczne narzędzie w codziennej pracy sprawdza się interaktywny kokpit multimedialny (Multimedia Cockpit Interactive) z dwoma kolorowymi wyświetlaczami, stanowiący serce interfejsu człowiek-maszyna (HMI) – montowany w typoszeregach Actros i Arocs. O pracy zabudowy lub osprzętu symbolicznie informują lampki kontrolne na głównym wyświetlaczu. Dodatkowo pojawiają się tu ostrzeżenia dla kierowcy w formie wyskakujących okienek oraz można skonfigurować do dziesięciu komunikatów. Na drugim wyświetlaczu jest miejsce na maksymalnie osiem dobieranych indywidualnie wirtualnych przełączników, służących do komfortowej integracji funkcji zabudowy niezwiązanych z bezpieczeństwem, np. do obsługi podnośnika pomostowego.

Nowe reflektory główne z sygnaturą świetlną LED nadają jeszcze nowocześniejszy i bardziej oryginalny wygląd Arocsowi i Actrosowi do transportu dystrybucyjnego. Opcjonalnie dostępne są także reflektory główne oparte w pełni na diodach LED, które mogą zapewnić jeszcze wyższe bezpieczeństwo, zwłaszcza w ciemności. W porównaniu z reflektorami ksenonowymi, reflektory LED charakteryzują się większą siłą światła i doskonale rozświetlają jezdnię. Do tego dochodzi aspekt ekonomiczny – reflektory LED są łatwiejsze w serwisowaniu i bardziej energooszczędne od tradycyjnych żarówek halogenowych, a ponadto odznaczają się dłuższą żywotnością. Warto zwrócić uwagę na fakt, że reflektory LED są dostępne również w połączeniu z kratką chroniącą przed uderzeniami kamieni oraz dla pojazdów z zawieszeniem stalowym.

 

Mercedes-Benz Complete i Mercedes-Benz Select: kontrola nad kosztami serwisowania

Wysoka dyspozycyjność pojazdu, mała liczba awarii i przewidywalność kosztów to kluczowe czynniki sukcesu dla każdego przedsiębiorstwa transportowego. Bądź co bądź, zarabiają one pieniądze tylko wtedy, gdy ich samochody są w ruchu. Szczególnie dotyczy to transportu budowlanego. Chcąc zatem w miarę możliwości oszczędzić sobie nieprzewidzianych wizyt w warsztacie oraz zbędnych kosztów serwisowania i napraw, coraz więcej klientów decyduje się na zawarcie umów serwisowych, na przykład Mercedes-Benz Complete.Jest to bogaty pakiet świadczeń i kompleksowej opieki, obejmujący bieżące prace warsztatowe łącznie z wymianą zużytych części podwozia, a także wymianę zespołów związaną ze zużyciem – od uzgadniania terminów po kontrolę księgową, z płatnością w stabilnych ratach miesięcznych. Mniejsza wersja umowy, Mercedes-Benz Select, adresowana jest do klientów przywiązujących szczególną wagę do ceny i uzupełnia umowę na naprawy układu napędowego (Mercedes-Benz Extend) o przeglądy techniczne.

 

Mercedes-Benz Uptime: inteligentna komunikacja sieciowa, służąca jeszcze wydajniejszej eksploatacji pojazdu

Integralnym elementem Mercedes-Benz Complete i Select jest Mercedes-Benz Uptime, usługa umożliwiająca trwałe zwiększenie dyspozycyjności pojazdu. Inteligentny system rejestruje istotne parametry pojazdu – od ciśnienia w oponach po silnik. Mercedes-Benz Uptime obsługuje niemal wszystkie procedury diagnostyczne w zakresie przewidywalnych usterek – całkowicie automatycznie i zdalnie. Po zarejestrowaniu danych w ciężarówce system ten w ciągu średnio 240 sekund wysyła do klienta oraz do warsztatu Mercedes-Benz zalecenie wykonania konkretnych czynności. Dzięki sieciowemu połączeniu między pojazdem, serwisem Mercedes-Benz a firmą transportową można łatwiej planować wizyty w warsztacie i ograniczać nieprzewidziane przestoje, spowodowane na przykład awariami unieruchamiającymi pojazd na drodze.

 

My TruckPoint: nowy portal internetowy dla klientów, służący do kompleksowego zarządzania flotą

Wprowadzając ten nowy portal, Mercedes-Benz Trucks spełnia zgłaszane przez wielu klientów życzenie jeszcze większego uproszczenia zarządzania flotą, tak by użytkownik miał więcej czasu na właściwą działalność. Po zarejestrowaniu na mytruckpoint.mercedes-benz-trucks.com dane klienta – np. te dotyczące pojazdów i umów – są w sposób zautomatyzowany wysyłane na portal. Klienci mogą tu w trybie online aktualizować swoje dane również samodzielnie. Takie całkowicie zdigitalizowane stanowisko pracy daje klientom pełen wgląd w istotne informacje, dokumenty i procesy – w ramach jednego kanału dostępu.

Narzędzie to – dla klientów Mercedes-Benz Trucks bezpłatne – oprócz wglądu w całą flotę wraz ze szczegółowymi danymi pojazdów dostarcza również informacji o umowach serwisowych (w tym Mercedes-Benz Uptime i Fleetboard), podając datę rozpoczęcia i zakończenia umowy, jej warunki oraz aktualny przebieg kilometrowy. Prócz tego klient może ręcznie dodawać samochody innych producentów.

 

TruckLive: łączność sieciowa od pierwszej sekundy

Poprzez nowy portal dla klientów uzyskuje się również dostęp do TruckLive – jest to bezpłatne wejście do cyfrowego świata serwisu Mercedes-Benz Trucks. Ten nowy cyfrowy serwis jest od października 2022 dostępny w niektórych krajach Europy; można go aktywować poprzez zawarcie umowy TruckLive. Obecna wersja TruckLive posiada dwa moduły: system zarządzania przeglądami oraz system informowania o aktualnej sytuacji na drogach (Live Traffic). Moduł zarządzania przeglądami zapewnia transparentność w zakresie czynności przeglądowych wykonywanych przy samochodzie ciężarowym oraz dostarcza niektórych informacji o aktualnym stanie pojazdu. Łączy on sieciowo klienta i serwis Mercedes-Benz, aby tą drogą uzyskiwać z pojazdu dane, które służą do planowania przeglądów i ułatwiają je. Określone czynności przeglądowe klient może wykonywać samodzielnie. Z kolei moduł Live Traffic, wykorzystując aktualne o sytuacji na drogach, skraca czas przejazdu i umożliwia dokładniejsze przewidywanie godziny przybycia do celu. W planach są już kolejne komponenty.

Wśród nowości znalazł się także chmurowy portal Fleetboard, odznaczający się intuicyjną obsługą i w nowoczesną szatą, stanowiący udoskonalenie sprawdzonego już rozwiązania telematycznego. Ta integracyjna platforma ułatwia klientom wgląd w informacje o flocie, a zarazem daje dostęp do licznych rozwiązań cyfrowych.

 

Unimog: wydajna maszyna robocza do budowy poboczy

Oprócz ciężkich pojazdów użytkowych, na targach bauma 2022 Mercedes-Benz Trucks prezentuje pojazdy specjalne, które również cieszą się dużym zainteresowaniem w branży budowlanej – np. nośnik narzędzi Unimog. Ogromną zaletą Unimoga z punktu widzenia klienta jest możliwość efektywnego wykonywania całkowicie różnych prac „za jednym zamachem”, przy użyciu tylko jednego pojazdu.

We współpracy z licznymi kwalifikowanymi producentami osprzętu powstają indywidualne rozwiązania systemowe, zwiększające zarówno wydajność, jak i stopień wykorzystania floty samochodowej. Wystawiony na targach Unimog U 435 (354 KM/260 kW) z tylnym podnośnikiem siłowym i skrzynią wywrotną wyposażony jest w osprzęt firmy AS Baugeräte. Z przodu zamontowano maszynę do poboczy typu BA 150, z tyłu zagęszczarkę do poboczy typu PV 5000H wraz z zamiatarką. Pomiędzy osiami umieszczono siewnik do trawy. Odpowiednie rezerwy mocy do napędzania i sterowania osprzętem gwarantują nawet 4 niezależne układy hydrauliczne Unimoga. Kabina o zwiększonej widoczności z krótką maską zapewnia dobrą widoczność obszaru roboczego, co jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo.

Wśród innych atutów każdego nośnika narzędzi Unimog należy wymienić układ EasyDrive, łączący zalety zautomatyzowanej skrzyni biegów do jazdy z maksymalną prędkością 89 km/h oraz hydrostatycznego napędu do bezstopniowej jazdy i pracy w zakresie prędkości do 50 km/h. Jego zaletą jest możliwość bezstopniowej regulacji prędkości roboczej niezależnie od prędkości obrotowej silnika oraz utrzymywania jej tempomatem. Na dodatek Unimogiem można ruszać i skręcać bez zużywania sprzęgła. Decydującym atutem wyposażenia fabrycznego jest VarioPilot, czyli układ kierowniczy z funkcją zmiennego położenia kierownicy.

Za przekształcanie mocy przyjaznych w serwisowaniu, oszczędnych, cichych i dynamicznych silników Euro VIe w siłę napędową odpowiada w Unimogu elektropneumatyczna, w pełni synchronizowana mechaniczna skrzynia biegów. Synchronizowana grupa zawracania Electronic Quick Reverse ułatwia szybką zmianę kierunku jazdy.

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE