Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

MAN wybuduje fabrykę baterii

MAN Truck & Bus od początku 2025 r. będzie produkować w Norymberdze długie serie baterii wysokowoltowych do pojazdów ciężarowych i autobusów.

W tym celu w najbliższych pięciu latach firma zainwestuje ponad 100 milionów euro w posiadający najdłuższą tradycję zakład produkujący silniki spalinowe w Norymberdze. Roczne zdolności produkcyjne zakładu mają wzrosnąć do ponad 100 000 baterii. Dzięki inwestycji w budowę linii produkcyjnej baterii uda się w przyszłości zapewnić 350 miejsc pracy. Ta istotna dla przyszłości decyzja inwestycyjna została podjęta wspólnie przez przedsiębiorstwo i reprezentację pracowników przy czynnym wsparciu ze strony kręgów politycznych Bawarii. Decyzja o budowie zakładu produkcyjnego zapewni Norymberdze, miastu o bogatej tradycji, wyraźną perspektywę dalszego rozwoju.

Przez pierwsze dwa i pół roku baterie stanowiące obok silnika serce elektrycznego układu napędowego pojazdów użytkowych będą produkowane w zakładach MAN ręcznie w krótkich seriach. Rozpoczęcie budowy linii do produkcji długich serii planowane jest w połowie 2023 r., a cała inwestycja powinna zostać zakończona pod koniec 2024 r. W ten sposób MAN stworzy podstawy dla pełnej industrializacji procesu produkcji elektrycznych układów napędowych dla pojazdów ciężarowych i autobusów. Producent otrzyma przy tym odpowiednie wsparcie od rządu kraju związkowego Bawaria, który na finansowanie badań nad energią i rozwojem technologii w latach 2023 – 2027 przeznaczył kwotę w wysokości  ponad 30 milionów euro, o ile spełnione zostaną warunki uzyskania subwencji i wymagania prawa budżetowego. Środki te mają być przeznaczone na prowadzenia badań w zakresie montażu baterii, procesów chemicznych zachodzących w ogniwach, projektowania ogniw, bezpieczeństwa baterii, a także recyclingu baterii – wszystko w celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju elektrycznych układów napędowych. 

Alexander Vlaskamp, przewodniczący zarządu MAN Truck & Bus SE, mówi: „Właśnie rozpoczynamy proces industrializacji elektromobilności i kontynuujemy naszą drogę w celu zapewnienia pojazdom użytkowym mobilności neutralnej dla klimatu. Decyzja ta ma kluczowe znaczenie dla przyszłości zakładu w najbliższych dziesięcioleciach. Równocześnie przyczynia się ona do przekształcenia MAN w kierunku oferenta zrównoważonych rozwiązań transportowych. W ten sposób otwiera się droga do stworzenia swoistego e-cluster „Made in Bavaria“, obejmującego produkcję pojazdów ciężarowych MAN w Monachium, produkcję baterii w Norymberdze, działy badawczo-rozwojowe w obu tych zakładach oraz doskonałą współpracę z uczelniami wyższymi, uniwersytetami i instytutami naukowymi. Dzięki naszej decyzji o podjęciu tej inwestycji zapewniamy ponad 350 miejsc pracy w zakładach w Norymberdze i setki, o ile nie tysiące miejsc pracy w całych Niemczech. Takie istotne zmiany możliwe są tylko przy ścisłym współdziałaniu wszystkich zainteresowanych po stronie pracodawcy, pracowników i gremiów politycznych.“

Markus Wansch, przewodniczący rady pracowniczej w zakładach w Norymberdze i zastępca przewodniczącego ogólnej rady pracowniczej i rady pracowniczej koncernu dodaje: „nasza branża podlega aktualnie daleko idącym zmianom. Nasza załoga zadaje słuszne pytanie: co nas czeka? Dlatego bardzo się cieszymy z naszego wspólnego osiągnięcia – zlokalizowania produkcji baterii elektrycznych w Norymberdze. Teraz już wiemy, że istotnym filarem przyszłości zakładu w Norymberdze będzie elektromobilność.”

Baterie powstają w wyniku kosztownego procesu montażu i stanowią prawdziwe pakiety mocy. Są one produkowane z ogniw baterii łączonych najpierw w moduły, a następnie układanych warstwowo w obudowie baterii (pakiet). Wymaga to posiadania zaawansowanego know how i przestrzegania rygorystycznych standardów bezpieczeństwa. Ciężkie pojazdy, w zależności od zasięgu, potrzebują do sześciu takich pakietów baterii. Pojazdy ciężarowe MAN będą początkowo zapewniać zasięg w zakresie od 600 do 800 kilometrów. Kolejne generacje baterii będą dostępne około 2026 r. i umożliwią zasięg do 1 000 kilometrów. Wówczas elektryczny pojazd ciężarowy będzie można nareszcie eksploatować w ruchu dalekobieżnym.

Około połowy bieżącego dziesięciolecia całkowite koszty eksploatacji elektrycznego pojazdu ciężarowego będą porównywalne z kosztami eksploatacji analogicznych pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Dlatego MAN oczekuje, że najpóźniej od tego momentu nastąpi wyraźny wzrost popytu na pojazdy z napędem elektrycznym – oczywiście zakładając dostępność odpowiedniej infrastruktury.

Rozpoczęcie produkcji pojazdów ciężkich z napędem elektrycznym planowane jest przez MAN na początku 2024 r. w Monachium. Krótką serię takich pojazdów producent wprowadził na drogi już w 2019 r. Także autobusy miejskie i vany marki MAN są od dawna na rynku.

Zakład w Norymberdze ma długą, 180-letnią tradycję i tworzy korzenie firmy MAN. Od ponad 100 lat w Norymberdze produkowane są pojazdy ciężarowe i ich komponenty. Dzisiaj zakład ten zatrudnia ponad 3600 pracowników i odpowiada za projektowanie, produkcję i sprzedaż zewnętrzną wszystkich silników wysokoprężnych i gazowych MAN.

„Elektryfikacja” otwiera teraz nowy rozdział zakładu produkcyjnego i projektowego w Norymberdze, któremu powierzonych zostanie więcej zadań w ramach TRATON GROUP: Uruchamiając produkcję baterii firma MAN Truck & Bus umacnia swoją pozycję w TRATON GROUP jako partner kompetencyjny w dziedzinie elektromobilności.

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE