Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Ceny paliw

Wzrosty i spadki, czyli dla Przewoźnika o cenach paliw

Analizując ceny oleju napędowego na przestrzeni pierwszego półrocza 2015 zauważamy lekki wzrost cen z 3 332 zł/m3 w styczniu 2015 do poziomu 3 714 zł/m3 w miesiącu ubiegłym. Jednakże przypomnijmy sobie, że rok wcześniej, czyli w czerwcu 2014 roku hurtowa cena oleju napędowego ekodiesel kształtowała się na poziomie 4 197 zł/m3, to prawie 12% wyższa cena niż obecnie. Patrząc na ceny paliwa w dłuższym przedziale czasowym Przewoźnicy mają wyraźny powód do zadowolenia - spadek cen oznacza spadek kosztów prowadzenia działalności w branży transportowej.

 

 

Rys1.Źródło wykresu: BlogTranportowy www.blogtransportowy.pl

Hurtowe ceny oleju napędowego w czerwcu 2015 roku kształtowały się na poziomie między 3 681 zł/m3 a 3 784 zł/m3. Najniższą wartość, ceny paliw ekodiesel w rozpatrywanym okresie (1 stycznia 2014 – 30 czerwca 2015) osiągnęły 15 stycznia br (3 332 zł/m3).

Źródło wykresu: BlogTranportowy www.blogtransportowy.pl

Natomiast, jeżeli porównamy ceny z czerwca z majem to zobaczymy, że wartości oscylowały wokół zbliżonych poziomów (w maju hurtowe ceny paliw miały mniejszą amplitudę wahań niż w czerwcu).

Źródło wykresu: BlogTranportowy www.blogtransportowy.pl

 Porównując ceny hurtowe paliwa ekodiesel z czerwca 2015 roku z cenami w analogicznym miesiącu 2014 zauważymy znaczącą różnicę. Ceny w czerwcu 2014 roku mieściły się w przedziale wartości: 4 057 zł/m3 - 4 222 zł/m3, czyli były wyższe nawet o 10,4% od cen, które zanotowaliśmy w 2015 roku.

 

Źródło wykresu: BlogTranportowy www.blogtransportowy.pl

Wg ekspertów…

Rynek cen paliw jest bardzo złożony. Na ceny ma wpływ sytuacja ekonomiczna, gospodarcza i polityczna na świecie. Polski kurs cen paliw podąża w ślad za europejskim, lecz zmiany mają tendencje do zachodzenia w lekko zwolnionym tempie. Wynika to z faktu, iż gdyby cena paliwa w Polsce byłaby znacznie droższa niż u sąsiadów, kraj zalałoby paliwo importowe. W odwrotnej sytuacji to właśnie najbliżsi sąsiedzi zaczęliby zasysać paliwo z naszego rynku.

Kolejną optymistyczną tendencją dla transportu ciężarowego jest systematycznie powiększająca się różnica w cenach benzyny 95 i ON. Aktualnie olej napędowy w cenach hurtowych jest około 5-6 procent tańczy od benzyny 95 i analitycy szacują, że ten trend utrzyma się w dłuższej perspektywie czasu.

Obecnie cena baryłki ropy utrzymuje się na poziomie 50-70 dolarów. Według analityków ta sytuacja ma się utrzymać dłużej, ponieważ te wartości odpowiadają wszystkim głównym graczom rynku ropy naftowej.

Na hurtowe ceny paliw znacząco wpływają również kursy walutowe. W tym przypadku możemy spodziewać zmian. Przed zaostrzeniem kryzysu walutowego w Grecji analitycy szacowali, że w perspektywie długookresowej dolar będzie miał tendencje do wzmacniania się a euro do osłabiania się. Wynikało to z polityki monetarnej na świecie, w wyniku której obecnie Europa zmniejsza stopy procentowe a Stany Zjednoczone zwiększają.

 

Jak komentują eksperci z PKN Orlen:

Na ceny paliw wpływają głównie ceny ropy naftowej i kurs PLN/USD. Przełożenie cen ropy na ceny paliw nie jest bezpośrednie ani natychmiastowe oraz dokonuje się na rynku globalnym. Cena ropy jest zależna od bardzo wielu czynników - obecnie tanieje ona w dolarach z powodu oczekiwanego szybkiego powrotu Iranu na rynek oraz kłopotów na chińskiej giełdzie.

Cena zależy również  od kursu dolara, który zmienia się dość dynamicznie. Wcześniej umacniał się z powodu ryzyka Grecji, dzisiaj po zawarciu porozumienia się osłabił i nie wiadomo jak będzie kształtował się w najbliższej przyszłości.

 

Podsumowując, faktem jest, że w ostatnim czasie hurtowe ceny oleju napędowego spadły. Są one wyraźnie niższe niż rok wcześniej. Mimo konfliktu na Ukrainie, wojny domowej w Iraku za paliwo płacimy mniej. Ryzyko wahań walutowych spowodowane niepewną sytuacją w Grecji i tym samym w UE, wg analityków może, ale nie musi wpłynąć na wysokość cen paliw.

 

Zachęcamy do samodzielnego porównania cen paliw w dowolnym okresie: http://www.blogtransportowy.pl/p/ceny-paliw-orlen.html

 

Źródło: BlogTransportowy

www.blogtransportowy.pl

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE