Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Specjalista od turbin wiatrowych

Firma Ter Linden Transport jako pierwsza otrzymała najnowszy pojazd   Nooteboom MWT-XL Mega Windmill, składający się z 4-osiowego Jeepdolly i 7-osiowego wózka samosterującego.

Turbiny wiatrowe są coraz większe, np. łopaty są coraz dłuższe, a sekcje wież mają coraz większą średnicę (wieże bazowe tych turbin uległy poszerzeniu, z ok. 4,5 do ponad 6 m). Nooteboom MWT-XL to właśnie rozwiązanie do transportu sekcji wież o dużej średnicy dla lądowych farm wiatrowych. Walorami MWT-XL w porównaniu z alternatywnymi rozwiązaniami transportowymi z wykorzystaniem naczep modułowych są niższe koszty utrzymania, jak również korzystniejsza cena zakupu.

         Naczepa Nooteboom Mega Windmill jest znanym od lat rozwiązaniem do transportu sekcji wież o średnicy do ok. 5 m. Już w 2003 r. Nooteboom wprowadził  MWT do transportu turbin Vestas i części wież (sprzedano ponad 120 jednostek). Cechą nowej MWT-XL jest elastyczność, ponieważ nadaje się do transportu sekcji wież o różnych rozmiarach, aż do największych, o średnicy ok. 6,3 m. Większe średnice sekcji wieży stwarzają dodatkowe wymagania dotyczące wybranego rozwiązania transportowego, np. środek ciężkości ładunku znajduje się znacznie wyżej podczas transportu. W związku z tym, wyzwaniem jest zagwarantowanie  większej stabilności, aby móc bezpiecznie transportować te ważące nawet 100 t elementy. Nooteboom MWT-XL z 4-osiowym Jeepdolly i 7-osiowym wózkiem samobieżnym wykonano z hydraulicznie regulowanymi adapterami podnoszenia.   

         Zmiany wprowadzono m.in. w wózku samosterującym z zawieszeniem pneumatycznym. Nowy jest układ kierowniczy (Nooteboom Ballasttrailer) poprawiający stabilność i ułatwiając sterowanie. Stabilizację podczas jazdy na wprost poprawiono też poprzez zamontowanie dodatkowych miechów powietrznych. Łatwości obsługi sprzyja to, w jaki sposób w jaki sekcje wieży są połączone z adapterami dźwigu MWT-XL. Wcześniej kierowca musiał się wspinać, aby sprzęgnąć i połączyć sekcję wieży. Teraz, po ustawieniu górnego punktu docisku adaptera, kierowca może precyzyjnie i szybciej połączyć i przymocować sekcję wieży do adapterów windy stojących na ziemi (za pomocą pilota).

         Producent zwraca uwagę na zwrotność naczep Mega Windmill Trailer (pokonywany tor jest w pełni określony przez rozmiar wieży). Zarówno adapter podnośnika z przodu, jak i sterowanie wózkiem samobieżnym z tyłu są połączone za pomocą stołu obrotowego. Istnieje również możliwość obrócenia ładunku w stosunku do Jeepdolly oraz wózka samobieżnego pod kątem ok. 80 st. Pozwala to na wykonywanie ostrych, prawie prostopadłych i wąskich zakrętów bez opuszczania nawierzchni drogi. Dodatkowo, za pomocą adapterów windy, ładunek można podnieść na wysokość ponad 1,5 m nad poziom gruntu, co ułatwia pokonywanie przeszkód, rowów czy rond.

         Zainteresowanie MWT-XL szybko rośnie, od firm wyspecjalizowanych w transporcie elementów stosowanych w energetyce wiatrowej przyjęto już kilkanaście zamówień.

 

T&M nr 2/2022

Tekst: Michał Jurczak

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE