Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

K25L-do turbin i nie tylko

Transporter Industry International Group (Grupa TII) należy do najbardziej znanych producentów pojazdów specjalnych.

Składa się z marek Scheuerle, Nicolas, Kamag i TIIGER, a zatrudnia ok. 900 pracowników. Scheuerle, lider na rynku pojazdów ciężkich z hydraulicznymi osiami wahadłowymi rozszerzył właśnie serię pojazdów platformowych o K25 L.

         Podczas opracowywania modułowego pojazdu K25 L konstruktorzy Scheuerle skupili się przede wszystkim na zapewnieniu bezpieczeństwa transportu ładunków z wysoko położonym środkiem ciężkości. To szczególnie istotny wymóg, zwłaszcza w odniesieniu do przyszłościowego transportu komponentów dla coraz mocniejszych turbin wiatrowych. Zwiększone wymiary takich elementów, a zwłaszcza związany z tym, relatywnie wysoko umieszczony środek ciężkości ładunku, wymagają wyjątkowo stabilnego środka transportu, o bardzo nisko położonej powierzchni ładunkowej. K25 L osiąga dobre wyniki również dzięki maksymalnej stabilności podczas transportu maszyn budowlanych.

Dodanie litery L (Low) w oznaczeniu typu wskazuje na szczególnie niską wysokość platformy wraz z zastosowaniem większych opon. Rozstaw kół K25 L wynosi 2100 mm, wraz z zewnętrzną szerokością 3000 mm to o kilkanaście procent więcej niż oferują aktualnie inni producenci. To dość unikatowe parametry w segmencie pojazdów tego rodzaju. Ze względu na relatywnie duży rozstaw kół, K25 L wydatnie zmniejsza ryzyko wypadków spowodowanych przewróceniem podczas transportu segmentów wieży wiatrowej o dużych średnicach, a tym samym znacząco zwiększa poziom bezpieczeństwa pracy.

         Producent zwraca uwagę na niewielką wysokość platformy pomimo większych opon (285/70 R 19,5). Technicznie możliwy nacisk na oś K25 L wynosi do 23 t (lub do 13,9 t przy 80 km/h). Ponadto zastosowane opony są większe i bardziej wytrzymałe. Wysoka kompensacja osi, wynosząca 680 mm sprawia, że ​​jazda po nierównych nawierzchniach jest bardzo bezpieczna. Ponadto maksymalny kąt skrętu (+/-60 st.) optymalizuje manewrowość pojazdu. Podnoszenie i opuszczanie odbywa się za pomocą PPU (Power Pack Unit). Duży moment zginający (dodatni i ujemny) zapewnia operatorowi elastyczność, co przynosi szczególne korzyści w przypadku przewozu takich produktów jak segmenty wieży, czy gondole (obudowy maszyn), które w połączeniu z wysoko położonym środkiem ciężkości cechują się dużymi obciążeniami punktowymi oraz takich, których środek ciężkości znajduje się daleko poza środkiem podparcia.

         K25 L jest rozwiązaniem wielofunkcyjnym. Gama modeli tej serii spełnia wymagania pojazdów platformowych od dwóch do sześciu osi. Pojazdy można łączyć z tzw. gęsią szyją, dyszlami, podporami obrotowymi, mostami i adapterami wieżowymi. Producent zwraca uwagę również na innowacyjną koncepcję systemu hamowania, a także zastosowanie EBS (lepsza skuteczność i krótsza droga hamowania). Dodatkowy walor, pozwalający na pracę w warunkach nocnych stanowią reflektory na każdym wózku.

 

T&M nr 7-8/2021

Tekst: Michał Jurczak

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE