Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Isuzu D-MAX 4x4

Szybka wywrotka. Sporym popytem cieszą się ostatnio małe ciężarówki z napędem na wszystkie koła. Pikap Isuzu D-MAX 4x4 z wywrotką jest interesującym konkurentem takich pojazdów z napędem terenowym.

 

D-MAX wywodzi się z rodziny twardych i solidnych samochodów ciężarowych. Jak każdy pojazd z rodziny ISUZU, zbudowany na ramie, jest dobrą bazą do budowy rozmaitych pojazdów specjalistycznych, w tym  wywrotek.

Wywrotka o sporym udźwigu

W prezentowanej wersji wyposażono go w trójstronną wywrotkę, o wymiarach zewnętrznych 2.400x1.850x400 mm. W efekcie uzyskano pojemność około 1,8 m sześc. Podłogę wykonano z jednolitego arkusza grubej, jak na auto dostawcze (3 mm) blachy stalowej trudnościeralnej Domex. Taka podłoga jest odporna udarowo podczas załadunku. Bez obawy można sypać z góry urobek z koparki czy ładowarki. Szkielet skrzyni oraz ścianę przednią - z profilowanej blachy o podwyższonej wytrzymałości S355J2G3. Burty są  aluminiowe (anodowane aluminium). To zapewnia im trwałość, odporność na utlenianie i sól drogową. Tylna jest otwierana w osi górnej i dolnej, zaś boczne, łatwe do zdemontowania (szybko można zamienić skrzynie na platformę, gdy ładunek jest za duży), są otwierane w osi dolnej. Cała rama pomocnicza skrzyni ładunkowej jest ocynkowana ogniowo (zanurzeniowo). Taka ochrona wytrzyma spokojnie 20 lat. Tylne światła zabezpieczono kratką stalową.
Skrzynia mieści trzy europalety – to sporo jak na tak nieduże auto. Można je postawić piętrowo, wówczas wejdzie sześć.
Wywrotkę w prezentowanej wersji kipruje się na trzy strony, choć na życzenie nabywcy może to być też wywrot tylnozsypowy. W naszym przypadku mamy burty o wysokości 40 cm, natomiast zamawiać można także wyższe – 50- i 60-centymetrowe. Najwyższe polecane są w przypadku przewożenia np. ekogroszku, wierzby energetycznej czy drewna opałowego. Układ podnoszący obejmuje siłownik hydrauliczny umieszczony centralnie i elektropompę (tzw. powerpack).
Ścianę przednią zabudowy wyposażono w kratkę ochronną, która ma atest na nacisk pionowy 400 kg, tak więc przewożone długie przedmioty mogą, oparte o nią, wystawać do przodu, nad kabinę.
Co ważne, zabudowując podwozie wywrotką zachowano cechy fabryczne pojazdu – wydech, koło zapasowe, zbiornik paliwa, punkty mocowania na ramie – bez przeróbek.
Zwykły pikap w wersji L, z pojedynczą kabiną ma ładowność 1.105 kg, ale zabudowa wywrotki, w skład której wchodzi m.in. siłownik i hydraulika, jest cięższa niż zwykła skrzynia ładunkowa, więc ładowność  zmalała do 920 kg. Auto zostało wyposażone  w siłownik wywrotu z zapasem, zapewniający udźwig 2 ton. Dzięki temu kiprowanie nie trwa długo, tylko 20 sekund, opuszczanie skrzyni podobnie, nawet nieco szybciej.
Na tylnej ścianie w kabinie zamocowano pilot do sterowania wywrotką. Można, korzystając z niego, operować wywrotką stojąc na zewnątrz, lepiej kontrolując wyładunek..

 

Dzielny w terenie

Pojazd ma stały napęd kół tylnych, dołączany napęd kół przednich i reduktor. Pokrętłem w kabinie łatwo, sekwencyjnie, można wybrać rodzaj napędu – 2H – zwykły napęd drogowy, na jedną oś, 4H – napęd na cztery koła i 4L – napęd na cztery koła z reduktorem, w trudniejszy teren. Co istotne, napęd 4x4 można włączać w dowolnym momencie, „w locie”, przy prędkości do 100 km/h. Także podczas jazdy z pełnym ładunkiem. To pozwala na poprawę trakcji np. w przypadku wjechania na odcinek śliskiej drogi. Tylko reduktor włącza się po zatrzymaniu. Przełożenie reduktora 2,5:1 i spore kąty natarcia, zejścia, wjazdu, zjazdu i trawersowania zapewniają mu niezłą dzielność w terenie, co sprawdzaliśmy na pagórkowatym nieużytku. W terenie przydają się montowane w podwoziu osłony - miski olejowej,  skrzynki rozdzielczej i zbiornika paliwa. Często takie pojazdy na nierównościach zmieniają się w brzęczącą kupę żelastwa. Dlatego podczas prób na nierównej drodze docenialiśmy to, że zabudowa jest dokładnie zamontowana, dobrze spasowana i nic nie hałasuje. D-MAX poradzi sobie też na stromych podjazdach w górach. Jest zwrotny i łatwo wjechać nim w wąskie bramy - przy szerokości 186 cm swobodnie mieści się w typowej wiejskiej 2-metrowej bramie.

Szybki na trasie

Kiedy trzeba, nasz wół roboczy staje się sprinterem – na szosie można się rozpędzić do około 180 km/h. 2,5-litrowy turbodiesel o mocy 163 KM to silnik o najwyższym w historii D-MAX-a momencie obrotowym - 400 Nm. Ta elastyczna jednostka pozwala nawet przy dynamicznym przyspieszaniu na drodze korzystać z najwyższego biegu. Przy 100 km/h na szóstym biegu obroty nie przekraczają 1.500/min. Utrzymywanie obrotów w niskim zakresie pozwala jechać oszczędnie.
Sześciobiegowa skrzynia pozwala dobrać odpowiednie przełożenie do różnych warunków jazdy – wszystkie biegi, także wsteczny, wchodzą gładko.

Nieźle wyposażony

Jak na pojazd roboczy, testowane auto dość dobrze wyposażono. Już podstawowym pakiecie prezentowanej wersji L jest centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzacja, regulacja ustawienia kierownicy, światła do jazdy dziennej i komputer z multifunkcyjnym wyświetlaczem. Wydajna wentylacja pozwala dobrze przewietrzyć wnętrze. Fotele są wygodne, mają dość długie siedziska, zapewniające dobre podparcie ud. Sporo jest schowków w kabinie, m.in. w desce rozdzielczej, między fotelami, pod kierownicą schowek na portfel i mapy, w drzwiach uchwyty na 1,5-litrowe butelki, są też dwa uchwyty na kubki.
Nie oszczędzano na wyposażeniu służącym bezpieczeństwu jazdy. Oprócz ABS-u jest EBD – system elektronicznego rozdziału siły hamowania, ESC – system stabilizacji toru jazdy, TCS – system kontroli trakcji, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne oraz system bezpieczeństwa biernego – SRS w połączeniu z poduszkami powietrznymi.

Uniwersalny pomocnik

Jak się okazuje, taki pikap z wywrotką może być wykorzystywany do wielu zadań. Przewiezie piasek, żwir, cement czy kruszywo na małą budowę (zmieści się też betoniarka), ziemię do ogrodu, opał. Polecany jest dla sadowników, a nawet dla rolników, którzy muszą zbierać plony na pagórkowatych polach. To też ciekawa propozycja dla węglarzy, którzy kiedyś korzystali z Żuków, a ostatnio m.in. z dostawczych pojazdów Kia, a także dla grabarzy, jako godny następca popularnego niegdyś Poloneza Trucka. W wersji skrzyniowej, specjalnie przystosowany, może wozić butle z gazem, których mieści aż 42 (11-kilogramowe). Na pace mieszczą się też dwa tzw. big bagi na gruz, a więc nasz bohater może obsłużyć remont domu. Do sztywnej skrzyni można zamontować żuraw o udźwigu 500 kg. Na życzenie można takie auto wyposażyć w najazdy, a wówczas można nim wozić np. minikoparkę, która swobodnie zmieści się na pace (sprawdzone).
Dzięki napędowi na cztery koła i wyposażeniu w reduktor D-MAX dotrze w trudno dostępne miejsca, choćby w górach. Solidne podwozie, mocny silnik i napęd terenowy pozwalają mocno obciążać ten pojazd i zapewniają mu mobilność w trudno dostępnych miejscach.
Nie bez znaczenia jest też to, że każdy z 31 serwisów pikapów Isuzu w Polsce jest w stanie serwisować i naprawiać auto z wywrotką, jak każdy inny pojazd D-MAX.



Podstawowe dane - D-MAX L wywrotka
Dopuszczalna masa całkowita/zespołu    3.000/6.000 kg
Masa własna    2.080 kg
Ładowność    Ok. 920 kg
Objętość ładowni     Ok. 1,8 m3
Wymiary zewn. ładowni –
długość/szerokość/wysokość    
2.400/1.850/400 mm
Rozstaw osi    3.095 mm
Silnik     Diesel R4, common rail
Pojemność skokowa silnika    2,5 l
Moc maksymalna    163 KM
Maksymalny moment obrotowy    400 Nm przy 1.400-2.000 obr./min
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym     
7,4 l/100 km
Skrzynia biegów    Manualna, 6 przełożeń
Napęd    4x4
Właściwości terenowe:
Kąt natarcia/zejścia
Kąt wjazdu/zjazdu
Kąt trawersowania    
30/25 st.
55/60 st.
49 st.
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in: klimatyzacja, komputer z multifunkcyjnym wyświetlaczem centralnym, immobilizer, ABS, EBD – system elektronicznego rozdziału siły hamowania, ESC – system stabilizacji toru jazdy, TCS – system kontroli trakcji, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, system bezpieczeństwa biernego – SRS w połączeniu z poduszkami powietrznymi, osłony miski olejowej, skrzynki rozdzielczej i  zbiornika paliwa, kolumna kierownicza z regulacją kąta pochylenia, przednie szyby sterowane elektrycznie, światła do jazdy dziennej, reflektory soczewkowe (światła mijania i drogowe), centralny zamek, wspomaganie kierownicy, radioodtwarzacz CD MP3.
Gwarancja     3 lata (100.000 km) na cały samochód, 5 lat (150.000) przedłużona na podzespoły napędowe, 3 lata (100.000 km) Assistance na całą EU

Tekst: Antoni Gostyński

T&M nr 9/2016

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE