Siła i spryt
Koparki kołowe od pewnego czasu cieszą się mniejszym zainteresowaniem od gąsienicowych. Nie oznacza to jednak, że niebawem o nich zapomnimy.
Mają przecież ciągle wiele zalet. Poszczególni producenci od dawna już wychodzą ze słusznego założenia, że nic nie potrafi „windować” sprzedaży tak, jak nowości. Dlatego też poszczególne modele są systematycznie odnawiane, bądź choćby poddawane zabiegom „liftingowym”.
Funkcje współczesnych koparek nieco różnią się o tych przypisanych maszynom wcześniejszych generacji. Mobilne i kompaktowe mają w istocie szereg zalet koparko-ładowarek, dysponując wszakże większymi możliwościami pod względem parametrów roboczych. Łącząc w sobie relatywnie dużą moc, niewielkie wymiary zewnętrzne oraz precyzję sterowania, stosowane są m.in. do wykonywania wykopów w wąskich ulicach, budowy dróg i kanalizacji, czy podnoszenia ciężkich ładunków.
Komfortowo, bezpiecznie…
Silniki poszczególnych modeli są sukcesywnie modernizowane by spełniać rygorystyczne normy emisji spalin (obecnie Stage IV), stosowane są coraz powszechniej systemy kontroli pracy napędu pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa dzięki dawkowaniu mocy stosownie do chwilowego obciążenia. Przyspieszone cykle robocze oznaczają zwiększenie wydajności. Przy okazji modernizacji maszyn konstruktorzy poprawiają poziom bezpieczeństwa i komfortu pracy operatora.
Obniżany jest poziom hałasu w kabinie, ogranicza się wibracje, fotele wyposażone we wszechstronną regulację zaczynają przypominać te w topowych ciężarówkach. Kamery umożliwiają monitorowanie otoczenia maszyn.
Konstruktorzy maszyn JCB (JS145W, JS160W, JS175W) zwracają uwagę np. na łatwość obsługi technicznej. Dzięki zastosowaniu grafitowych powłok na głównych sworzniach ramienia koparkowego wydłużono interwały smarowania, a także okresy pomiędzy wymianami oleju. Punkty smarne scentralizowano, zapewniając dostęp do nich z poziomu gruntu. Zredukowano poziom hałasu w kabinie, wynosi 72 dB(A). Sześć elastycznych, wypełnionych płynem, mocowań amortyzujących ogranicza wibracje. W pełni regulowany fotel operatora oraz dźwignie sterowania o niewielkim wychyleniu z serwowspomaganiem, sprawiają, iż sterowanie maszyną jest łatwe i wygodne dla operatora. System automatycznej klimatyzacji odpowiada za pełną kontrolę temperatury w kabinie. Układ amortyzacji ruchów siłowników w skrajnych położeniach ogranicza udary przenoszone na maszynę i operatora przy pracy wysięgnikiem jak i ramieniem. Jest to dodatkowa funkcja w porównaniu do tradycyjnego powolnego zatrzymania ruchu siłownika przy krańcowych położeniach. Operatorowi przydaje się też Smart Control, komputer z 7-calowym wyświetlaczem, pozwalający na ustawianie parametrów pracy maszyny, diagnostykę serwisową oraz podgląd z kamery cofania.
Ponieważ koparki coraz częściej pracują z różnym, zmienianym na placu oprzyrządowaniem, istotna staje się sprawna wymiana takich urządzeń. Liebherr zastosował w swojej najnowszej maszynie w pełni zautomatyzowany system szybkozłącza LIKUFIX. Nie opuszczając kabiny, za pomocą jednego przycisku operator może zmieniać mechaniczne i hydrauliczne narzędzia. Blok sprzęgła tego systemu zamontowano na sprężynie, siły działające na hydrauliczne szybkozłącze nie przenoszą się zatem do układu sprzęgającego.
W Volvo EWR150E, która wypełnia lukę między klasami maszyn 14- i 16-tonowych, zwraca uwagę m.in. mały promień obrotu (1.720 mm), umożliwiający wydajną pracę w wąskich i ograniczonych przestrzeniach. Silnik zamontowany z tyłu maszyny zapewnia niezakłóconą widoczność z prawej strony, dzięki czemu operator dobrze widzi pieszych i przeszkody. Duża szyba przednia i szyby boczne kabiny również przyczyniają się do poprawy widoczności. Inteligentny układ regeneracji pasywnej cały czas pracuje w tle i monitoruje odpowiednie parametry, tak aby operator nie musiał podczas pracy martwić się stanem maszyny ani koniecznością regeneracji filtra cząstek stałych. .
Do standardowego wyposażenia koparki Komatsu PW180-10 należy dodatkowy obwód hydrauliczny sterowany przełącznikiem suwakowym umieszczonym w dżojstiku, umożliwiający korzystanie z wielu narzędzi roboczych, takich jak łyżki, młoty hydrauliczne lub chwytaki łupinowe. Komfortowy, podgrzewany fotel z zawieszeniem pneumatycznym, podparciem lędźwiowym i wielokierunkową regulacją zmniejsza zmęczenie operatora podczas wielogodzinnej pracy. Ustawienie fotela i bocznych konsoli może być regulowane indywidualnie, zależnie od preferencji użytkownika. Pomocny jest układ monitorujący EMMS (Equipment Management and Monitoring System) z intuicyjnym interfejsem. Wszystkie ważne informacje są wyświetlane na ekranie. Kamera tylna, osprzęt mocowany do podwozia i manualna blokada osi mogą być uruchamiane za pomocą przycisków umieszczonych na dżojstikach. Zmiana funkcji ze sterowania wysięgnikiem na pełne i precyzyjne sterowanie lemieszem zamocowanym do podwozia i odwrotnie jest możliwa bez zdejmowania ręki z dżojstika.
Z mocą i… oszczędnie
Producenci koperek rywalizują parametrami maszyn. Dla przykładu Komatsu zapewnia, że koparka PW180-10 charakteryzuje się nie tylko wyjątkowo zwartą budową, ale także bezkonkurencyjnym udźwigiem. Komatsu oferuje kilka modeli koparek kołowych w interesującym nas przedziale masy. Jedną z nich jest PW180-10, a do standardowego wyposażenia koparki należy dodatkowy obwód hydrauliczny sterowany przełącznikiem suwakowym umieszczonym w dżojstiku, umożliwiający korzystanie z wielu narzędzi roboczych, takich jak łyżki, młoty hydrauliczne lub chwytaki łupinowe. Drugi dodatkowy obwód hydrauliczny i obwód sterowania szybkozłączem hydraulicznym są dostępne w opcji i pozwalają na dalsze rozszerzenie zakresu zastosowań maszyny. Można zamontować lemiesz o równoległej kinematyce ruchu, stabilizujący maszynę bez ryzyka uszkodzenia nawierzchni drogi.
JCB chwali się m.in. układem automatycznego podgrzewania, dzięki świecom żarowym ułatwia uruchamianie maszyny. Do pracy w warunkach wysokich temperatur, w maszynie zamontowano dużą chłodnicę z osłoną siatkową. Układ zaawansowanego sterowania monitoruje funkcje maszyny. Poprzez wciśnięcie jednego przycisku uzyskuje się natychmiastowe podbicie mocy o 10 proc. co jest szczególnie przydatne podczas kopania w twardym gruncie. Cztery tryby maszyny pozwalają na ustawienie obrotów silnika i wydajności układu hydraulicznego w zależności od wykonywanej pracy.
Producent koparki Liebherr z serii A 918 deklaruje, że to maszyna ekonomiczna, dzięki niskiemu zużyciu paliwa, i ekologiczna w efekcie redukcji emisji spalin, przy zachowaniu wysokiego poziomu osiągów. Automatyczna praca na biegu jałowym, wyłącznik silnika i system szybkozłącza Liebherr LIKUFIX zwiększają wydajność. Inteligentna struktura nadwozia i oddzielny montaż cylindrów podnoszących umożliwia znaczne podniesienie parametrów pracy. Prędkość maszyny można dostosować do różnych aplikacji za pomocą przełącznika MODE. Standardowe dżojstiki z proporcjonalną kontrolą umożliwiają precyzyjne wykonanie prac przy dużych prędkościach i równoległych ruchach.
Volvo CE oferuje możliwość stosowania podwozi różnego typu: od 15,2-tonowego podwozia z lemieszem przyspawanym, układem prowadzenia radialnym i układem napędowym z EW140D do 17,8-tonowego podwozia z lemieszem przykręcanym, układem prowadzenia równoległym i przykręcanymi podporami oraz układem napędowym z EW160E, zapewniającym o niemal jedną trzecią większą siłę uciągu.
Hyundai , w każdym z dostępnych modeli daje możliwość zastosowania ramion oraz wysięgników o różnej długości. Koparki wyposażono m.in. w system komputerowego wspomagania optymalizacji mocy Capo, którego zadaniem jest utrzymanie najkorzystniejszej mocy silnika oraz pomp hydraulicznych. Posiadają również system diagnostyki komputerowej, będący w stanie zidentyfikować nawet kilkadziesiąt parametrów jednocześnie. W nowych maszynach coraz częściej stosowana jest inteligentna kontrola mocy. Takie rozwiązanie proponuje m.in. Hyundai (system IPC), który oferuje kilka koparek kołowych o masie 15-20 t, a wśród nich HW180 Stage IV, o masie operacyjnej 17,8 t, napędzaną silnikiem o mocy maksymalnej 180 KM. System IPC dostosowuje poziom mocy do warunków pracy, w celu obniżenia zużycia paliwa. System IPC ma do wyboru trzy tryby pracy maszyny - tryb P maksymalizuje prędkość i moc podczas ciężkich prac, tryb S (standardowy) optymalizuje wydajność i zużycie paliwa gdy nie jest wymagane ekstremalne wysilenie, a tryb E (ekonomiczny) przeznaczony jest do lekkich prac. Popularność zdobywa też maszyna HW210 o 21-tonowej masie, napędzana silnikiem o mocy 183 KM (2000 obr./min). Standardowa łyżka ma poj. 1,34 m.sześc.
Oferta firmy Doosan w segmencie kołowych w przedziale 15-20 t obejmuje pięć wersji: DX160W-5, DX165W-5, DX170W-5, DX190W-5 oraz DX210W-5, a największą popularnością w tym segmencie cieszy się pierwszy z wymienionych, o masie roboczej 15-17 t. - Podbił serca europejskich użytkowników jednym z najniższych kosztów eksploatacji w tym segmencie. Koparka DX160W-5 słynie również ze swojej niezawodności, którą zawdzięcza między innymi wzmocnionym odlewom kutym przegubom, wytrzymałemu ramieniu oraz wytrzymałej, wzmocnionej ramie podwozia oraz ramach stabilizatorów – rekomendują sprzedawcy Doosana.
Cat 318F L zaopatrzono w silnik fabryczny o poj. 4,4 l i mocy 88 kW (117 KM). 20-tonowa maszyna dysponuje układem hydraulicznym o wydajności 300 l/min. Producent zwraca uwagę np. na relatywnie nisko (71 dB) poziom hałasu w kabinie podczas pracy. Siła kopania (ramienia) to 86 kN, a łyżki 123 kN. Długość transportowa koparki to 858 cm. Maksymalna głębokość wykopu o pionowej ścianie sięga niemal 5 m, a maksymalna wysokość wyładunku przekracza 6 m, a zasięg na poziomie podłoża to 8,8 m.
CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH KOPAREK KOŁOWYCH
CASE
Case Construction Equipment udoskonaliła niedawno modele WX148, WX168 oraz WX188. Do dyspozycji jest układ hydrauliczny z trzema pompami (jedną przeznaczono tylko na funkcję obrotową). Kompaktowe nadwozie, jak i dobrze wyważona modułowa konstrukcja podwozia pozostawia wybór między podporami, lemieszem lub połączeniem podpór z lemieszem. Hydraulika jest zarządzana przez inteligentny układ bazujący na pojedynczej, zintegrowanej jednostce CPU. Elementem wyposażenia jest układ automatycznego wzrostu mocy hydraulicznej (Power Boost), mający gwarantować uzyskanie optymalnych osiągów w trudnych aplikacjach roboczych. np. zrywania i podnoszenia (automatyczne zwiększenie mocy dostępne jest również w trybie jazdy). Koparki stworzono do pracy m.in. w najbardziej wymagających warunkach miejskich.
CATERPILLAR
M318F i M320F to nowości w gamie koparek kołowych marki Caterpillar. Inżynierowie skupili się na poprawie wydajności napędu i układu hydraulicznego oraz na zapewnieniu koparkom możliwie najlepszych właściwości trakcyjnych. W maszynach znajdziemy także dobrze znane rozwiązania, jak system inteligentnego wysięgnika Cat SmartBoom, który minimalizuje naprężenia i drgania przenoszone na maszynę, poprawiając komfort pracy. Funkcja bardzo przydaje się m.in. podczas pracy młotem. Sercem obu koparek jest 7,1-litrowa jednostka fabryczna z serii ACERT. Moc użyteczna sięga 171 KM. Silnik spełnia normy emisji Stage IV (UE), osiągając tę samą moc co w przypadku poprzedniego modelu, pomimo zmniejszonego zużycia paliwa.
DOOSAN
Spośród pięciu maszyn serii: DX160W-5, DX165W-5, DX170W-5, DX190W-5, DX210W-5 zdecydowanie największą popularnością cieszy się model DX160W-5 o masie roboczej 15-17 t. Słynie ze swojej niezawodności, którą zawdzięcza m.in. wzmocnionym odlewom kutym przegubom, wytrzymałemu ramieniu oraz wytrzymałej, wzmocnionej ramie podwozia oraz ramach stabilizatorów. DX 160W-5 to najwyższa w klasie moc kopania i podnoszenia oraz moc trakcyjna, koparka posiada też jedną z najbardziej przestronnych kabin dostępnych na rynku, która oprócz doskonałej widoczności oferuje niski poziom hałasu i drgań. Sześciocylindrowy silnik Doosan DL06P zapewnia mniejsze o 5 proc. zużycie paliwa w porównaniu z silnikiem poprzedniej generacji. Automatyczna redukcja obrotów oraz regulowany mechanizm wyłączania silnika zapewnia dodatkową redukcję zużycia paliwa nawet o 5 proc.
HIDROMEK
HMK 200W to koparka kołowa o nieco ponad 20-tonowej masie operacyjnej. Producent podkreśla wysoką wydajność oraz trwałość maszyny, przy zachowaniu relatywnie niskich kosztów eksploatacyjnych. Maszyna przystosowana jest do pracy w szczególnie trudnych warunkach, zarówno klimatycznych, jak i roboczych. Koparka wyposażona jest w wysokoprężny silnik marki Isuzu (moc maksymalna 162 KM) chłodzony cieczą z bezpośrednim wtryskiem, turbodoładowaniem i intercoolerem. Napęd przenoszony jest hydraulicznie. Elementem standardowego wyposażenia jest system zapobiegający przegrzaniu silnika, który automatycznie zmniejsza wydatek pomp głównych w momencie wzrostu temperatury płynu chłodzącego silnik oraz oleju hydraulicznego. Hydraulikę HMK 200W oparto na dwóch pompach tłoczkowych Kawasaki, o zmiennym wydatku. Innowację stanowi system diagnozowania parametrów maszyny AESC, współpracujący z panelem kontrolnym OPERA (Hidromek Operator Interface).
HYUNDAI
Hyundai Heavy Industrie produkuje koparki kołowe dostosowane do różnych potrzeb odbiorców. W każdym z dostępnych modeli istnieje możliwość zastosowania ramion oraz wysięgników o różnej długości. Wszystkie koparki kołowe Hyundai to przykład nowoczesnych rozwiązań technologicznych, których celem jest optymalizacja pracy, podnoszenie jakości oraz zapewnienie komfortu operatorom. Koparki kołowe wyposażone są m.in. w system komputerowego wspomagania optymalizacji mocy Capo, którego zadaniem jest utrzymanie najkorzystniejszej mocy silnika oraz pomp hydraulicznych. Do najpopularniejszych należy maszyna HW210 o masie nieco ponad 21 t, napędzana silnikiem wysokoprężnym o mocy 183KM (137kW/2000 obr./min). Łyżka ma poj. 1,34 m.sześc. W układzie hydraulicznym pracują dwie pompy tłokowe o zmiennej objętości skokowej, natomiast w układzie obrotowym – silnik tłokowy. Napęd hydrostatyczny na cztery koła, maksymalna prędkość jazdy 35 km/h. Maszyna nie posiada filtra cząstek stałych DPF.
KOMATSU
Koparka kołowa Komatsu PW180-10 to kolejna z maszyn zaprojektowana głównie z myślą o europejskich odbiorcach. Wyposażono ją w nowoczesny układ hydrauliczny, zapewniające siłę i precyzję potrzebne do realizacji szerokiego zakresu zadań roboczych, maszyna ta jest przyjazna dla środowiska naturalnego i oferuje relatywnie dużą moc przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa, które podczas jazdy można dodatkowo zredukować nawet o 15 proc. Zwraca uwagę m.in. komfortowa, wyciszona nowa kabina SpaceCab, której elementem jest podgrzewany fotel z zawieszeniem pneumatycznym. Obsługę maszyny ułatwia panel sterowniczy z kolorowym monitorem panoramicznym TFT. Silnik dysponuje mocą 165 KM, pojemność łyżki w maksymalnym wariancie przekracza 1,1 m sześc.
LIEBHERR
Liebherr A 916 napędzana jest silnikiem o mocy 150 KM (4-cylindrowy, fabryczny silnik wysokoprężny, ze wspólnym wtryskiem paliwa). Katalizator oksydacyjny nie wymaga konserwacji redukuje dodatkowo emisje spalin i zapewnia obniżenie kosztów eksploatacyjnych. Opcjonalnie istnieje możliwość wyposażenia maszyny w filtr cząstek stałych, który umożliwia pracę w budynkach. Zbiornik paliwa koparki został zwiększony do 360 l w porównaniu z poprzednim modelem mającym pojemność 290 l. Widoczne zmniejszenie zużycia paliwa pozwala na wydłużenie okresu pracy maszyny pomiędzy kolejnymi tankowaniami. Producent koparki zwraca uwagę m.in. na komfortowy i szybki dostęp do wszystkich punktów wymagających prac serwisowych. Codzienne prace konserwacyjne można wykonywać z podłoża.
NEW HOLLAND
WE170B Pro to maszyna o masie roboczej 16,9 - 18,5 t, pozwalająca kopać na głębokość ponad 6 (łyżki o poj. 0,54 – 0,93 m.sześc.). Kompaktowe wymiary gwarantują wysoką efektywność na ograniczonej przestrzeni, szczególnie w miastach. Promień obrotu 2,26 m umożliwia prowadzenie pracy z wyłączeniem tylko jednego pasa ruchu na drodze. Dwie wielotłoczkowe pompy o zmiennej wydajności optymalizują osiągi przy oszczędzaniu paliwa, dzięki dopasowaniu przepływu do aktualnego zapotrzebowania pod danym obciążeniem. Trzecia, specjalna pompa wielotłoczkowa w obwodzie zamkniętym jest przydzielona do obrotu.
VOLVO
Koparka kołowa Volvo EWR150E wypełnia lukę między maszynami klasy 14- i 16-tonowej. Pomimo sporych gabarytów maszyna ma relatywnie niewielki promień obrotu. Charakteryzuje się najmniejszą wartością tego parametru na rynku wśród maszyn zgodnych z normą Stage IV, umożliwiając wydajną pracę w wąskich i ograniczonych przestrzeniach. Do napędu służy jednostka wysokoprężna o mocy 105 kW. Standardowa łyżka ma poj. 0,73 m sześc. W przestronnej kabinie elementy sterowania są łatwo dostępne, widoczność bardzo dobra we wszystkich kierunkach. System monitorowania maszyny wyświetla informacje w języku polskim. Wszystkie punkty smarne zgrupowano w miejscach dostępnych z poziomu podłoża.
T&M 7-8/2018
Tekst: Michał Jurczak
Add comment